W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przeładowana wywrotka z usterką stanu technicznego

07.08.2025

32,5 tony zamiast dopuszczalnych 26 t ważył samochód ciężarowy z ładunkiem sypkim. Za duża masa przewożonej podsypki betonowej spowodowała również przekroczenie normy nacisków kół podwójnej osi napędowej na drogę. Pojazd miał też nieszczelny układ pneumatyczny. Przedsiębiorca nie sczytał danych cyfrowych z karty kierowcy w terminie. Naruszenia ujawnili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

Na pierwszym planie (od lewej): prawy bok oznakowanego furgonu mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego i inspekcyjne wagi umieszczone w zagłębieniu nawierzchni zatoki kontrolnej. W tle: zatrzymana do kontroli wywrotka stoi przed rozłożonymi wagami. Jej kierowca przygotowuje się do przejazdu przez urządzenia służące do pomiaru rzeczywistych nacisków osi pojazdu na drogę.

W piątek (25 lipca), na krajowej „dziewiątce” – ulicy Stanisława Żółkiewskiego w Radomiu, inspektorzy ITD zatrzymali wywrotkę. Ciężarówka należy do polskiego przedsiębiorcy. W momencie interwencji realizowano krajowy przewóz drogowy podsypki betonowej na potrzeby własne przedsiębiorstwa. Kierowca okazał do kontroli wszystkie dokumenty wymagane obowiązującymi przepisami prawa.

Powodem zatrzymania do kontroli było przypuszczenie przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Wywrotkę skierowano na inspekcyjne wagi. Ważyła 32,5 t zamiast przepisowych 26 t. Za duża masa podsypki betonowej spowodowała także przekroczenia o prawie 6,5 t nacisków kół podwójnej osi napędowej na drogę. Suma nacisków kół tych osi wynosiła blisko 25,5 t przy normie – 19 t.

W trakcie kontroli stanu technicznego funkcjonariusze stwierdzili nieszczelność układu pneumatycznego. Układ ten odpowiada m.in. za prawidłowe hamowanie pojazdu ciężarowego. Oprócz tego przedsiębiorca nie pobrał danych cyfrowych z karty kontrolowanego kierowcy w wymaganym terminie. Termin odczytu danych został przekroczony o 41 dni. Z kolei kierowca nie wprowadzał wymaganych wpisów manualnych na karcie do tachografu.

Kontrola zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu. Kierowcę ukarano mandatem oraz zakazano mu dalszej jazdy do momentu doprowadzenia pojazdu do tzw. normatywności. Oznaczało to obowiązek przeładowania nadmiaru przewożonej podsypki betonowej na inny pojazd. Inspektorzy sporządzili protokół z kontroli. Teraz na podstawie ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym będą prowadzone postępowania administracyjne. Przedsiębiorcy grożą kary pieniężne w łącznej wysokości 16 450 złotych (PRD – 15 000 zł i UTD – 1450 zł).

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. przepustów, mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}