W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przeładowane ciężarówki zatrzymane w Mszczonowie przez ITD

18.03.2025

Przekroczenia dopuszczalnych mas całkowitych i nacisków osi na drogę, stwierdzili w dwóch ciężarówkach funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia. Solówka oraz zestaw ciężarowy mogły odjechać z punktu kontrolnego po przeładowaniu nadmiaru przewożonych towarów na inne pojazdy. Wobec przewoźników drogowych będą wszczęte postępowania administracyjne.

Kontrola rzeczywistej masy całkowitej i nacisków osi ciężarówki z ładunkiem płytek ceramicznych. Przeładowany zestaw zatrzymał patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.

W czwartek (13 marca), na krajowej „pięćdziesiątki” w Mszczonowie, oznakowany patrol ITD zatrzymał do kontroli pojazd ciężarowy. Solówką, należącą do polskiego przedsiębiorcy, wykonywano krajowy przewóz napojów alkoholowych. Powodem podjęcia tej interwencji było przypuszczenie przekroczenia przepisowego tonażu ciężarówki.

Zatrzymany pojazd skierowano do najbliższego punktu kontrolnego. Weryfikacja rzeczywistej masy całkowitej pojazdu tylko potwierdziła podejrzenia inspektorów. Solówka z ładunkiem ważyła 20,9 t zamiast dopuszczalnych 18 t. Za duża masa przewożonych napojów alkoholowych spowodowała także przekroczenie o 0,6 t nacisku osi napędowej na drogę. Suma nacisków drugiej osi wynosiła 12,1 t przy normie 11,5 t.

Funkcjonariusze ITD zakazali kierowcy dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu doprowadzenia solówki do normatywności. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru napojów alkoholowych na inny pojazd. Oprócz tego inspektorzy sporządzili dokumentację z przeprowadzonej kontroli. Za ujawnione naruszenia będzie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Przewoźnikowi, który był równocześnie załadowcą towaru, grozi kara w wysokości 10 000 złotych.

Tego samego dnia, również ten sam patrol ITD, zatrzymał na ekspresowej „ósemce” w Mszczonowie ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem, należącym do polskiego przedsiębiorcy, przewożono płytki ceramiczne z Hiszpanii do Warszawy i podwarszawskiego Józefosławia. Kierowca, obywatel Ukrainy, okazał inspektorom pięć dokumentów przewozowych. Wynikało z nich, że łączna masa przewożonych płytek ceramicznych może wynosić prawie 40 t. Ciężarówkę skierowano zatem do najbliższego punktu kontrolnego, gdzie przeprowadzono kontrolę rzeczywistej masy całkowitej i nacisków osi zespołu pojazdów. Ustalono, że zestaw wraz z ładunkiem waży 45,3 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa płytek spowodowała też przekroczenie o 2,2 t nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Suma nacisków tej osi wynosiła 13,7 t przy normie 11,5 t.

Kontrola zakończyła się wydaniem zakazu dalszej jazdy do momentu doprowadzenia tonażu i nacisku pojedynczej osi napędowej zestawu do stanu zgodnego z prawem. Wobec przewoźnika drogowego zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i z ustawy o transporcie drogowym. Za ujawnione przekroczenia norm wagowych grożą mu kary pieniężne w łącznej wysokości 15 000 zł.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Przeładowane pojazdy zagrażają także bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}