W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Symulowali jazdę w pojedynczej obsadzie i na konto innego kierowcy

25.03.2025

Zatrzymaniem dwóch praw jazdy, karty do tachografu i mandatami karnymi – tak zakończyła się dla dwóch kierowców standardowa kontrola ciężarówki. Gdy załodze dwuosobowej kierowców skończył się limit czasu pracy, postanowili manipulować zapisami tachografu i kontynuowali jazdę. Naruszenie stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

Miejsce kontroli ciężarówki zatrzymanej przez patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na ekspresowej „siódemce”, w pobliżu Szydłowca. Kierowcy, stanowiący załogę dwuosobową, symulowali jazdę w pojedynczej obsadzie i na konto innego kierowcy.

W poniedziałek (24 marca), na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Szydłowca, inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestawem, należącym do polskiego przedsiębiorcy, kierowało dwóch obywateli Białorusi. W chwili podjęcia interwencji wykonywali międzynarodowy transport drogowy z Hiszpani do Polski. Trasę pokonywali w dwuosobowej obsadzie. Wracali już z rozładunku towaru w Krakowie do bazy przedsiębiorstwa transportowego.

Podczas zatrzymania do kontroli, kierowca prowadzący aktualnie ciężarówkę, rejestrował swój czas pracy na karcie wystawionej na inną osobę. Mężczyzny, do którego należał dokument, nie było w pojeździe. Kierowcy stanowili załogę, ale pomimo tego symulowali jazdę w pojedynczej obsadzie. Inspektorzy ustalili, że kontrolowanej załodze kierowców skończył się limit czasu pracy ok. 20 min. przed zatrzymaniem do kontroli. Postanowili kontynuować jazdę, wyjmując swoje karty z tachografu i umieszczając w nim trzecią kartę, należącą do innego kierowcy. W ten sposób kontrolowani kierowcy chcieli dojechać do bazy firmy transportowej, unikając zapisu naruszeń czasu pracy na swoich kartach.

To nie wszystkie ze stwierdzonych naruszeń w toku kontroli. Analiza czasu pracy kierowców wykazała, że nie wprowadzali wpisów dotyczących symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy. Oprócz tego nie wprowadzali na karcie wpisów o realizowaniu odpoczynku.

Kontrola zakończyła się zatrzymaniem praw jazdy obu kierowców na najbliższe trzy miesiące. Inspektorzy zatrzymali też kartę nieobecnego podczas kontroli kierowcy, którą bezprawnie posługiwano się w tachografie. Dokument zostanie odesłany do właściwej jednostki administracyjnej. Za stwierdzone naruszenia obaj kierowcy zostali również ukarani 41 mandatami karnymi na łączną kwotę 8 000 złotych. Za naruszenia ustawy o transporcie drogowym będzie wszczęte postępowanie administracyjne wobec przedsiębiorcy. Przewoźnikowi drogowemu grozi kara w wysokości 7 300 zł.

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne normy czasu pracy to nie tylko zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (1)