W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Za duże masy całkowite i naciski kół zatrzymanych ciężarówek

11.08.2025

Prawie 50 ton zamiast dopuszczalnych 40 t ważył zestaw przewożący wiśnie. Przeciążona była również solówka z książkami i grami planszowymi. Za duża masa ładunków spowodowała przekroczenia norm nacisków kół osi pojazdów na drogę. Dwie nienormatywne ciężarówki wykluczyli z ruchu inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia. Za stwierdzone naruszenia będą wszczęte postępowania administracyjne.

Waga inspekcyjna w trakcie wykonywania pomiaru rzeczywistych nacisków kół pojedynczej osi napędowej samochodu ciężarowego. Suma nacisków wynosiła 12,6 tony przy obowiązującej normie - 11,5 t.

Nocny transport wiśni na wagach ITD

W nocy z piątku na sobotę (8 – 9 sierpnia), na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Radomia, funkcjonariusze ITD zatrzymali ciągnik siodłowy z naczepą – chłodnią. Zestaw należy do polskiego przedsiębiorcy. W chwili interwencji realizowano nim krajowy, niezarobkowy transport świeżych wiśni. Owoce były przewożone z okolicy Sandomierza do Rawy Mazowieckiej.

Zestaw skierowano na inspekcyjne wagi. Jego rzeczywista masa całkowita wynosiła 49,8 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku była też powodem przekroczenia o 1,1 t nacisków kół pojedynczej osi napędowej na drogę. Naciski wynosiły 12,6 t przy normie – 11,5 t. Przekroczone o 5,4 t były także naciski kół grupy trzech osi naczepy. Suma tych nacisków wynosiła 29,4 t przy normie – 24 t.

Kontrola zakończyła się wydaniem kierowcy bezwzględnego zakazu dalszej jazdy do momentu doprowadzenia ciężarówki do tzw. normatywności. Przewoźnik podstawił drugi zestaw ciężarowy, na który został przeładowany nadmiar wiśni. Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem w kwocie 2000 złotych. Sporządzili również protokół z kontroli drogowej. Teraz na podstawie ustawy prawo o ruchu drogowym będzie prowadzone postępowanie administracyjne. Za stwierdzone naruszenia wagowe przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 15 000 zł.

Za dużo książek i gier planszowych

Z kolei w czwartek (7 sierpnia), na ekspresowej „siódemce” pod Szydłowcem, patrol ITD zatrzymał do kontroli solówkę. Ciężarówka należy do polskiego przedsiębiorcy. W momencie interwencji kierowca wykonywał krajowy transport 20 palet z ładunkiem podzielnym. Przewoził książki i gry planszowe ze Skawiny do Sochaczewa.

Inspektorzy zweryfikowali parametry wagowe samochodu ciężarowego. Solówka z ładunkiem ważyła 19,9 t zamiast dopuszczalnych 18 t. O 2,1 t przekroczone były też naciski kół pojedynczej osi napędowej pojazdu na drogę. Suma nacisków kół tej osi wynosiła 13,6 t przy normie – 11,5 t.

Transport wstrzymano do czasu przeładowania nadmiaru książek i gier planszowych na inny pojazd. Inspektorzy sporządzili też protokół z kontroli drogowej. Na podstawie ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym będą prowadzone postępowania administracyjne. Za stwierdzone naruszenia wagowe przedsiębiorcy grozi kara w łącznej wysokości 15 000 zł (PRD – 10 000 zł i UTD – 5000 zł).

Niszczenie dróg i nieuczciwa konkurencja

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. przepustów, mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}