W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zatrzymany następnego dnia kierowca nadal przekraczał normy czasu pracy

09.06.2025

Kierowca ciężarówki, przystosowanej do przewozu zwierząt, nagminnie jeździł za długo bez wymaganych przerw oraz nie odbierał prawidłowych wymiarów odpoczynku. W okresie 58 dni pracy popełnił 35 naruszeń norm czasu pracy. Został zatrzymany do standardowej kontroli dzień po dniu. Mimo tego nadal lekceważył obowiązujące przepisy socjalne, odnoszące się do wykonywania transportu. Naruszenia stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia i Warszawy.

Na pierwszym planie (od prawej): oznakowany furgon mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. W tle: kontrolowany ciągnik siodłowy z naczepą przystosowaną do przewozu żywych zwierząt stoi w wyznaczonym miejscu zatoki kontrolnej przy ekspresowej „ósemce”.

W sobotę (7 czerwca), na ekspresowej „ósemce” pod Wyszkowem, inspektorzy ITD zatrzymali do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z naczepą przystosowaną do przewozu żywych zwierząt. Zestaw należy do polskiej firmy. Kierowcą był obywatel Polski. W momencie interwencji realizował krajowy przewóz drogowy. Wracał pustym zestawem po rozładunku zwierząt.

Analiza pobranych danych z pamięci tachografu inteligentnego oraz z karty kierowcy wykazała naruszenia. Kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 54 min., skrócił dzienny czas odpoczynku o 54 min. oraz przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu o 27 min. Mężczyzna został ukarany mandatami na kwotę 250 zł. Funkcjonariusze zakazali mu dalszej jazdy do momentu odebrania prawidłowego odpoczynku dziennego. Zestaw przejął z miejsca kontroli inny kierowca. Wobec przedsiębiorcy będzie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu kara pieniężna.

W trakcie czynności kontrolnych okazało się, że kierujący tym samym zestawem był zatrzymany do kontroli dosłownie dzień wcześniej (6 czerwca). Interwencję podjął na ekspresowej „siódemce” pod Grójcem inny patrol mazowieckiej ITD. Wtedy kontrola objęła 57 dni pracy i wykazała 32 naruszenia norm czasu pracy kierowcy. Największe nieprawidłowości dotyczyły przekroczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 7 godz. i 5 min., przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 5 godz. i 27 min. oraz skrócenia wymaganego skróconego odpoczynku dziennego o 6 godz. i 12 min. W przypadku tej kontroli kierowca odmówił przyjęcia mandatów karnych. Inspektorzy skierują wniosek o ukaranie kierowcy do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Z kontroli drogowej sporządzili protokół. Teraz na jego podstawie będzie prowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy i osobie zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie grożą wysokie kary pieniężne.

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne normy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}