W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odbudowa Kanału Jeglińskiego - kolejny krok w realizacji Zielonej Infrastruktury Wielkich Jezior Mazurskich

04.11.2025

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał umowę na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego w m. Karwik, gmina Pisz”. Wykonawcą została firma Energo Projekt Warszawa Sp.A.Wartość zamówienia wynosi ponad 750 tys. zł.

Kanał Jegliński 0

Zadanie realizowane jest w ramach projektu Zielonej Infrastruktury Wielkich Jezior Mazurskich, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021–2027.

W ramach projektu realizowane są również:

  • Przebudowa Kanału Sztynorckiego,
  • Przebudowa Kanału Nidzkiego,
  • Odbudowa Kanału Kisajno – Popówka.
  • Przebudowa Kanału Grajewko.

Kanał Jegliński, najdłuższy na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich (5250 m), łączy jezioro Roś z jeziorem Seksty. Poza funkcją żeglugową pełni istotną rolę hydrologiczną – jako główny odbiornik wód wiosennych z systemu jezior, umożliwiając ich spływ do rzeki Pisa.

Zakres zamówienia obejmuje:

  • ocenę stanu technicznego istniejących umocnień,
  • opracowanie koncepcji, projektu budowlanego i techniczno-wykonawczego,
  • badania geologiczne, pomiary geodezyjne, inwentaryzację zieleni,
  • przygotowanie materiałów do uzyskania decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych i wodnoprawnych,
  • pełnienie nadzoru autorskiego (w ramach prawa opcji).

Planowane roboty budowlane będą polegały na odbudowie ubezpieczenia brzegowego w formie opaski oraz zabezpieczeniu skarpy kanału, z uwzględnieniem istniejących odcinków wykonanych w technologii koszy i materacy siatkowo-kamiennych. Projektowana szerokość kanału wynosi 18–20 m, a głębokość 1,6 m.

Inwestycja realizowana jest we współpracy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 i stanowi kontynuację działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa oraz atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}