W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich - Etap II

03.09.2025

Kanał Sztynorcki 2

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał dziś umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”. Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego – ważnych elementów szlaku żeglownego Wielkich Jezior Mazurskich.

Przebudowa Kanału Sztynorckiego

Kanał Sztynorcki, zlokalizowany na wysokości 72,00 km szlaku żeglownego Pisz – Węgorzewo, łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin. 

Zakres planowanej inwestycji obejmuje:

  • przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych o długości ok. 545 mb,
  • korektę kształtu i geometrii główek wejściowych od strony jezior Sztynorckiego i Dargin,
  • odmulenie koryta kanału oraz podejść od strony jeziora Łabap i jeziora Sztynorckiego,
  • wykonanie niezbędnej infrastruktury, w tym drabinek ratunkowych i nowego oznakowania nawigacyjnego.

Wykonawcą dokumentacji projektowej jest firma HYDROINVEST Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Wartość umowy wynosi 408 975,00 zł brutto, z czego 30 750,00 zł brutto przeznaczone jest na pełnienie nadzoru autorskiego.

Przebudowa Kanału Nidzkiego

Kanał Nidzki łączy jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka, na wysokości km 16,20–16,40 szlaku żeglownego jez. Mikołajskie – jez. Nidzkie. 

Zakres inwestycji obejmuje:

  • rozbiórkę istniejących umocnień brzegowych i wykonanie nowych w technologii stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej oczepem żelbetowym (ok. 405 mb),
  • odbudowę główek wejściowych od strony jezior Nidzkiego i Guzianka Wielka,
  • odmulenie koryta kanału oraz podejść dla żeglugi,
  • wykonanie infrastruktury uwzględniającej potrzeby użytkowników, w tym przejścia dla zwierząt i drabinki ratunkowe.

Wykonawcą dokumentacji projektowej jest również firma HYDROINVEST Sp. z o.o. Wartość umowy wynosi 427 425,00 zł brutto, w tym 42 804,00 zł brutto na nadzór autorski.

Zarówno w przypadku Kanału Sztynorckiego jak i Nidzkiego zakończenie prac projektowych powinno nastąpić około 17 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. Szacujemy, że wykonanie robót budowlanych rozpocznie się w latach 2027 - 2028.

Rewitalizacja szlaku Wielkich Jezior Mazurskich

Obie inwestycje są częścią szerszego projektu rewitalizacji pięciu kanałów żeglugowych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Projekt „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich” zakłada modernizację pięciu kanałów: Popówka, Grajewko, Sztynorcki, Nidzki oraz Jegliński.

Obecnie trwa proces wyłaniania wykonawcy prac remontowych dla Kanału Grajewko. W przypadku Kanału Kisajno - Popówka prowadzone jest postępowanie mające na celu wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. Natomiast w przypadku Kanału Jeglińskiego trwa postepowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej. 

Celem przedsięwzięcia jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej w jednym z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie blisko 6,5 km, a wartość wszystkich prac szacowana jest na ponad 80 mln zł.

Projekt realizowany jest we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 i stanowi kontynuację działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa oraz atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych.

Projekt Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich realizowany jest w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027 i uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}