W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prace naprawcze w korycie rzeki Brennicy w Brennej - Wody Polskie w Gliwicach wezwały wykonawcę do natychmiastowego wstrzymania robót

05.09.2025

logo 1 logo pgw wp

Wody Polskie w Gliwicach informują, że wezwały wykonawcę zadania pn. „Udrożnienie koryta rzeki Brennica z naniesionego rumoszu skalnego na odcinku od km 0+000 do km 12+720 w formule zaprojektuj i wybuduj” do natychmiastowego wstrzymania prac. Ich przeprowadzenie zaplanowano na podstawie między innymi Ustawy z dnia 1 października 2024r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2024 poz.1473). Celem prac jest naprawa uszkodzonych umocnień brzegowych oraz budowli regulacyjnych rzeki Brennica, zabezpieczenie ich oraz przywrócenie przekroju przepływu, by zapewnić bezpieczeństwo przeprowadzenia wód w okresie gwałtownych wezbrań (zagrożenia powodziowego).

W ramach umowy zawartej z wykonawcą w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024r. wykonawca w pierwszej kolejności, przed przystąpieniem do zasadniczych robót w korycie rzeki, ma obowiązek przedstawić Wodom Polskim projekt rozwiązań proponowanych do realizacji. Przedmiotowy projekt wpłynął do Wód Polskich w Gliwicach w dniu 29 sierpnia br. i został poddany analizie. Dopiero po akceptacji i zatwierdzeniu projektu przez Wody Polskie możliwa jest realizacja prac w korycie rzeki. Wykonawca jednak nie czekając na konieczną akceptację rozwiązań projektowych rozpoczął punktowe prace w korycie. Jednocześnie po powzięciu wiedzy o tym kroku wykonawcy Wody Polskie wezwały go do natychmiastowego wstrzymania prac.

Wykonawca zostanie także wezwany do wdrożenia działań naprawczych w korycie rzeki. Wariantowane są zarazem dalsze kroki wobec wykonawcy. Ponadto, trwa weryfikacja wywiązania się przez wykonawcę z zapisów umowy, również względem zapewnienia przez niego wszelkich wymaganych prawem dokumentów (taki obowiązek zgodnie z umową ciąży na wykonawcy), dotyczących realizacji zadania oraz nadzoru przyrodniczego, który dla tego przedsięwzięcia jest obowiązkowy. Wykonawca jest także zobowiązany do poinformowania użytkowników rybackich o prowadzonych pracach.

Cały zakres zleconego zadania obejmuje odcinek blisko 13 km. Punktowo rozpoczęte prace przez wykonawcę, wbrew zapisom umowy (przed akceptacją projektu) dotyczą ok. 20% całego wskazanego obszaru.

Koszt realizacji zadania to: 1 225 326,49 zł brutto. Termin realizacji określono na 140 dni od daty podpisania umowy czyli na dzień 11 listopada br.

 

{"register":{"columns":[]}}