W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdania gmin z realizacji KPOŚK za 2024 r. wraz z ankietą opracowaną na potrzeby VII aktualizacji programu

22.01.2025

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, z późn. zm.; zwana dalej: ustawą Prawo wodne) gminy na obszarze, których zostały uchwalone aglomeracje zobowiązane są do przedłożenia Wodom Polskim corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego, sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK) za rok ubiegły.

KPOŚK

Obecnie w ramach ww. procesu sprawozdawczego, na podstawie art. 96a ustawy Prawo wodne, zbierane są również informacje na potrzeby sporządzenia VII aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (zwana dalej: VII aKPOŚK).

Ankieta zawiera zatem część dotyczącą sprawozdania za rok 2024 oraz część dotyczącą dalszych planów inwestycyjnych na terenie aglomeracji, których realizacja wpłynie na wypełnienie przez aglomeracje warunków dyrektywy ściekowej lub utrzymanie już osiągniętych wskaźników.

Wzór ankiety oraz Instrukcje jej wypełniania zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Wód Polskich pod adresem: (https://wodypolskie.bip.gov.pl/kzgw/wzor-sprawozdania-z-realizacji-kposk-w-2024-r-wraz-z-vii-aktualizacja.html).

Dokument składa się z 5 arkuszy: „Aglomeracje”, „Oczyszczalnie”, „KP – końcowe punkty”, „Raport wypełnienia ankiety” oraz „Zestawienie szczegółowe błędów”. Z uwagi na zastosowane w nim rozwiązania w postaci m. in. autouzupełniania komórek, należy go wypełniać zgodnie ze wzrostem numeracji kolumn. Jednocześnie w celu sprawnego przeprowadzenia weryfikacji poprawności i kompletności przekazanych informacji niezbędne jest zamieszczenie w ankiecie danych umożliwiających kontakt z osobą odpowiedzialną za jej wypełnienie. Z uwagi na powyższe prosimy o zapoznanie się z klauzulą RODO, która została zamieszczona w pierwszym arkuszu sprawozdania („Aglomeracje”).

Przed rozpoczęciem wypełniania sprawozdania zachęcamy również do zapoznania się z „Instrukcją wypełniania ankiety sprawozdawczej z realizacji KPOŚK w 2024 r.” zamieszczoną na powyższej stronie internetowej PGW WP.

Ankietę należy przesłać do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie PGW WP za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /pgwwp-kr/SkrytkaESP w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym, złożonym przez osobę do tego upoważnioną, oraz w wersji edytowalnej (plik xls).

Ze względu na połączenie w jednej ankiecie wymogów wynikających z art. 89 ust. 1 (przekazanie sprawozdania za 2024 rok) oraz z art. 96a (aktualizacja krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych) ustawy Prawo wodne wyznaczono jeden termin nadesłania ankiety
do 28 lutego 2025 r.

Zgodnie z „Instrukcją wypełniania ankiety sprawozdawczej…” wraz z ankietą należy przedłożyć (odrębny załącznik) „Raport wypełnienia ankiety”. Raport ten powinien być podpisany przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta.

{"register":{"columns":[]}}