Kierownictwo Urzędu ds. Nowych Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych w Berlinie, z wizytą w Wodach Polskich i w Zarządzie Morskich Portów Szczecin Świnoujście
08.12.2025
Celem trzydniowej wizyty studyjnej Kierownictwa instytucji odpowiedzialnej ze strony Niemiec za inwestycje na federalnych śródlądowych drogach wodnych, które przybędzie do Szczecina w poniedziałek 8 grudnia 2025 r., jest m. in. wymiana informacji i podsumowanie zrealizowanych dotychczas inwestycji na odcinkach Odry Granicznej, w ramach polskiego Programu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły oraz omówienie perspektyw wdrożenia tzw. fazy drugiej projektu modernizacji i naprawy zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej. Niemieccy goście odwiedzą również zrealizowaną ze środków projektu POPDOW nową Bazę Lodołamaczy w Podjuchach. W programie trzydniowego pobytu przewidziano ponadto spotkanie w Zarządzie Portów Morskich Szczecin- Świnoujście. To forma kontynuacji rozmów, spotkań oraz kontaktów na różnych szczeblach administracyjnych i rządowych po polskiej i niemieckiej stronie.
Urząd ds. Nowych Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych z siedzibą w Berlinie [WNA Berlin], to w ramach struktury federalnej administracji dróg wodnych i żeglugi RFN, jednostka podległa Generalnej Dyrekcji Dróg Wodnych i Żeglugi. WNA Berlin jako instytucja odpowiedzialna za planowanie, projektowanie i realizację inwestorską oraz nadzór budowlany administruje ogółem 1474 km federalnych dróg wodnych regionu Berlina i Brandenburgii. Wybudował m. in. nową podnośnię statków w Niederfinow usytuowaną w km 78 kanału Odra- Hawela głównej arterii transportowej wodnej śródlądowej w relacji Szczecin-Berlin. W imieniu rządu federalnego Niemiec inwestuje rocznie ok. 50 mln euro w utrzymanie należytego stanu technicznego, modernizację i rozbudowę infrastruktury wodnej śródlądowej, dostosowując ją do potrzeb przewoźników i operatorów, z uwzględnieniem wymagań środowiskowych.
Zabudowa regulacyjna na Odrze- jednym z punktów roboczego spotkania
Wizyta Kierownictwa WNA Berlin ma roboczy charakter. Związana jest przede wszystkim z pielęgnacją dotychczasowych bardzo dobrych kontaktów i relacji fachowych pomiędzy administracją wspólnych wód granicznych, w tym m. in. z wymianą informacji oraz doświadczeń inwestycyjno-realizacyjnych w kontekście zakończenia przez administrację strony polskiej pierwszego etapu inwestycji w ramach dofinansowanego przez Bank Światowy Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły. Niemieccy goście zainteresowani są na poziomie instytucjonalnym kontynuowaniem polsko- niemieckiej umowy w zakresie modernizacji zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej, a także dalszym rozwojem współpracy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i Zarządem Morskich Portów Szczecin- Świnoujście. W programie ich pobytu przewidziano m.in. spotkanie w siedzibie szczecińskiego portu z operatorami nabrzeży i właścicielami terminali kontenerowych. Swój udział w spotkaniu zapowiedzieli również przedstawiciele portu w Policach i Stepnicy.
Intensywne trzy dni pobytu w Szczecinie
Poniedziałek i wtorek (8- 9. grudnia 2025 r.) niemieccy goście spędzą na spotkaniach w RZGW Szczecin. To dobry czas na prezentację profilu działalności Wód Polskich i Urzędu ds. Nowych Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych, w kontekście zrealizowanych i planowanych inwestycji na odcinkach Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz śródlądowych drogach wodnych pogranicza polsko-niemieckiego. We wtorek przedstawiciele biura złożą wizytę w nowej, wybudowanej ze środków projektu POPDOW Bazie Lodołamaczy w Podjuchach, gdzie przewidziano zwiedzanie obiektu, połączone z prezentacją zakresu działania Zarządu Zlewni Szczecin i Zespołu Obiektów Hydrotechnicznych Podjuchy. Dla niemieckich gości przygotujemy również krótką informację o gotowości do wspólnej polsko-niemieckiej akcji lodołamania, z udziałem floty RZGW Szczecin, prezentację lodołamaczy polskich pozostających w pogotowiu lodowym, a także udział w krótkim przejeździe rozruchowym jednego z lodołamaczy włączonego do zasobu Wód Polskich w ramach minionego cyklu inwestycyjnego związanego z odnowieniem floty lodołamaczy.
Kluczowe znaczenie współpracy z portami Szczecina i Świnoujścia
W środę, 10 grudnia delegacja niemiecka spotka się w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin- Świnoujście z przedstawicielami administracji morskiej, armatorami, przedsiębiorcami oraz operatorami portowych nabrzeży. Głównym motywem spotkania w szczecińskim porcie będzie projekt budowy Głębokowodnego Portu Kontenerowego Świnoujście i rozbudowa Ostrowa Grabowskiego. Jak podkreślają władze portu, odcinki Odry Granicznej i Zachodniej połączone z niemiecką siecią dróg wodnych mają kluczowe znaczenie dla tej inwestycji, będąc transportowo- logistycznym zapleczem dla przyszłego terminalu w Świnoujściu. Wykorzystywanie europejskich, śródlądowych dróg wodnych ma również strategiczne znaczenie dla komunikowania się ze swoim zapleczem wszystkich portów morskich Pomorza Zachodniego. Grudniowe spotkania w Szczecinie z przedstawicielami niemieckiej administracji federalnej dróg wodnych i żeglugi mają przyczynić się do wzmocnienia wzajemnych relacji, co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę realizowane i zaplanowane projekty infrastrukturalne po obu stronach granicy. Wody Polskie, współorganizujące spotkanie razem z Zarządem Morskich Portów Szczecin Świnoujście, chcą w ten sposób zacieśnić ramy wspólnych działań po obu stronach granicy, których celem jest utrzymanie i dalszy rozwój śródlądowych dróg wodnych, uwzględniające dynamiczną rozbudowę portów Szczecina i Świnoujścia, a także rozwój europejskiej gospodarki po obu stronach Odry.