Aktywni Błękitni na stopniu wodnym Malczyce
26.11.2025
24 listopada 2025 r. uczniowie szóstej klasy ze Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Szczepanowie odwiedzili stopień wodny Malczyce. Wycieczka odbyła się w ramach programu Aktywni Błękitni. Wizyty na tym obiekcie to doskonała okazja do zrozumienia, jak duże znaczenie ma gospodarka wodna w życiu nas wszystkich.
Stopień wodny Malczyce jest jednym z obiektów hydrotechnicznych, na który RZGW we Wrocławiu zaprasza uczniów ze szkół biorących udział w programie Aktywni Błękitni. Obiekt położony jest we wsi Rzeczyca. Decyzja o jego powstaniu została podjęta w celu retencjonowania wody na okolicznych terenach. Wybudowanie obiektu pozwoliło zapobiec postępującej erozji dennej rzeki Odry oraz obniżaniu się poziomu wód gruntowych, skutkujących przesuszaniem lasów. Ponadto poprawia żeglowność Odry i utrzymuje stały poziom piętrzenia, co zapobiega szybkiemu i niekontrolowanemu spływowi wód, chroniąc przed powodzią.
24 listopada 2025 r. stopień wodny zwiedzali uczniowie szóstej klasy ze Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Szczepanowie. Podczas pierwszej części wycieczki, pracownik obiektu Marian Szpak omówił, jakie stoją przed nami zagrożenia związane ze zmianami klimatu. Wytłumaczył, że zrównoważone zarządzanie zasobami wodnymi to jeden z elementów troski o środowisko. W tym szerokim kontekście przedstawił historię powstania stopnia wodnego Malczyce oraz jego znaczenie dla środowiska. Dzieci z zainteresowaniem wysłuchały opowieści o zastosowanych rozwiązaniach z korzyścią dla życia w Odrze i jej okolicach. Dowiedziały się m.in. czym są przepławki dla ryb oraz jakie gatunki ptaków i ryb można spotkać w pobliżu.
Po części teoretycznej dzieci na własne oczy mogły zobaczyć jaz klapowy, elektrownię, śluzę żeglugową oraz przepławki dla ryb. Jedną z największych atrakcji było pomieszczenie, z którego przez specjalną szybę można oglądać przepływającą wodę i ryby pokonujące przepławkę. Na zakończenie dzieci odwiedziły centrum dowodzenia całym obiektem, czyli sterownię.
Wycieczki na obiekty hydrotechniczne są świetną okazją, by pokazać dzieciom, jak w praktyce wygląda zarządzanie gospodarką wodną. Dzięki takim doświadczeniom trudne, hydrotechniczne zagadnienia stają się namacalne i łatwiejsze do zapamiętania. Woda to tylko jeden z elementów środowiska, którego jesteśmy częścią, dlatego ważne jest, aby od najmłodszych lat kształtować postawy związane z troską o elementy otaczającej nas przyrody.