12 listopada - Światowy Dzień Ergonomii
Czy wiesz, jak Państwowa Inspekcja Sanitarna dba o zdrową postawę uczniów?
Do naszych zadań należy m.in. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne – w tym tych, które dotyczą higieny procesów nauczania. Prowadzimy też działania prozdrowotne, m.in. w zakresie profilaktyki wad postawy.
Pracownicy powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych przeprowadzają w przedszkolach oraz szkołach ocenę dostosowania mebli szkolnych do zasad ergonomii, w tym weryfikują, czy meble, a także sprzęt sportowy posiadają odpowiednie atesty lub certyfikaty. [1]
Jak oceniamy dostosowanie mebli edukacyjnych do zasad ergonomii?
Sprawdzamy m.in.
- czy krzesła i stoły są dostosowane do warunków antropometrycznych, czyli wzrostu i budowy ciała ucznia,
- czy meble są prawidłowo zestawione,
- czy meble są prawidłowo oznakowane,
- czy meble mają prawidłowy stan sanitarno-techniczny,
- czy meble mają wymagane atesty/ certyfikaty.
W ramach sprawowanego nadzoru nad higieną procesów nauczania w 2024 r. skontrolowano 19 460 placówek pod kątem dostosowania mebli do zasad ergonomii, czyli 59% spośród ujętych w ewidencji organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W porównaniu do poprzedniego roku 2023 odsetek placówek poddanych ocenie spadł o 2 punkty procentowe – w ubiegłym roku skontrolowano 61% spośród ujętych w ewidencji organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej ogółem.
Pamiętaj!
Każdy uczeń powinien mieć zmierzoną wysokość ciała i wysokość podkolanową. Na podstawie tych pomiarów określa się rozmiar mebli dostosowany do danego ucznia.
Wysokość podkolanową mierzy się w butach (od podłogi do zgięcia pod kolanem).
Miara ta powinna być równa wysokości siedziska, z którego korzysta mierzone dziecko lub mieścić się w przedziale określonym w PN.
Zasady prawidłowego siedzenia
- stopy w butach płasko spoczywają na podłodze
- tylna część podudzia nie powinna dotykać krawędzi siedziska
- przednia krawędź siedziska nie może wywierać ucisku na uda
- między górną powierzchnią uda a dolną powierzchnią płyty stołu powinna być zachowana przestrzeń niezbędna do swobodnego ruchu nóg
- wysokość stołu należy dobrać tak, aby łokcie przy kończynie górnej zgiętej pod kątem prostym, leżały na poziomie górnej krawędzi płyty lub nieco poniżej
- oparcie krzesła powinno podpierać kręgosłup w okolicy lędźwiowej oraz poniżej łopatek
Błędy w doborze mebli
SIEDZISKO ZA WYSOKIE
- dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg
- za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych
- dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa
SIEDZISKO ZA GŁĘBOKIE
- głębokość siedziska nie może być większa od wymiaru głębokości podkolanowej
- w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy dołu podkolanowego, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym
SIEDZISKO ZA NISKIE
- wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych
- zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych, a także guzów kulszowych, co przy małej podściółce tłuszczowej u dzieci może powodować ból
- unikając niewygody, dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp
SKUTKI NIEPRAWIDŁOWEGO SIEDZENIA
- napięcie szyi, karku i łopatek
- ból i wady kręgosłupa
- ociężałość w nogach i stopach
- choroby narządu wzroku
- migrena, zaburzenia koncentracji
[1] w oparciu o normy:
- PN-EN 1729-1: 2016-02 - Meble - Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych - Część 1: Wymiary funkcjonalne,
- PN-EN 1729-2+A1:2016-02 - Meble - Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych - Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań,
Podstawa prawna
- § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r., w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 338 ze zm.).