W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Standaryzacja – obowiązujące regulacje

Głównym celem cyfryzacji planowania przestrzennego jest wprowadzanie rozwiązań, które ułatwią dostęp do jednolitej, wiarygodnej i kompletnej informacji o planowanym zagospodarowaniu przestrzennym w całym kraju.

Widok z góry na biały stół. Na stole leżą dwie grube księgi w skórzanych, brązowych oprawach z wystającymi materiałowymi zakładkami. Obok nich znajduje się młotek sędziowski z podstawką.

Cyfrowe dane planistyczne

Do 2020 r. w Polsce nie było przepisów wskazujących na konieczność tworzenia danych przestrzennych do dokumentów planistycznych. Co więcej, nie było także standardu określającego zasady tworzenia cyfrowych danych planistycznych, co skutkowało powstawaniem danych niejednolitych, wykorzystujących różne, niekoniecznie spójne nazewnictwo (niespójność semantyczna). W rezultacie utrudnione, a niekiedy wręcz niemożliwe było łączenie danych z różnych źródeł i wykonywanie analiz przestrzennych.

Od 31 października 2020 r. obowiązują przepisy Rozdziału 5a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą. Przepisy te nakładają na organy wydające akty planowania przestrzennego obowiązek tworzenia cyfrowych danych planistycznych w podstawowym zakresie (obejmującym granicę APP). Obowiązek ten dotyczy również aktów już obowiązujących. Regulacje w zakresie rozszerzonym, dotyczącym planów ogólnych gminy, obowiązują od 24 września 2023 roku.

Szczegółowe regulacje w zakresie cyfryzacji danych planistycznych zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. 2020 r. poz. 1916), zwanego dalej Rozporządzeniem. W dniu 22 listopada 2023 r. weszły w życie zmiany tego rozporządzenia (Dz.U. 2023 r. poz. 2409).

Akty planowania przestrzennego a zbiory danych przestrzennych

Obowiązujące regulacje bazują na dwóch podstawowych pojęciach związanych z procesem cyfryzacji planowania przestrzennego:

  • akt planowania przestrzennego (APP),
  • zbiór aktów planowania przestrzennego (Zbiór APP).

W Rozporządzeniu doprecyzowana jest zależność, jaka występuje pomiędzy zbiorem APP a danymi przestrzennymi (danymi APP), które będą powstawać dla każdego APP.

Zakres danych dla APP

Od 24 września 2023 roku zakres danych przestrzennych dla APP jest różny w zależności o typu aktu planowania przestrzennego. Szczegółowy zakres informacyjny i strukturę danych określa załącznik nr 1 do Rozporządzenia (PDF).

 

Klasyfikacja zbiorów danych APP

Zbiory danych APP podzielone są na 4 rodzaje, ze względu na typy aktów planowania przestrzennego, których dotyczą. W rezultacie w ramach tematu „zagospodarowanie przestrzenne” funkcjonować będzie ograniczona liczba zbiorów danych przestrzennych.

Organy właściwe do sporządzania projektów APP są aktualnie[1] zobowiązane do prowadzenia konkretnej liczby zbiorów danych APP.

  • marszałek województwa - 1 zbiór danych APP oznaczany kodem „PZPW”;
  • wójt/burmistrz/prezydent miasta - 3 zbiory danych APP:
    • 1 zbiór danych APP oznaczany kodem „POG”;
    • 1 zbiór danych APP oznaczany kodem „MPZP”;
    • 1 zbiór danych APP oznaczany kodem „SUIKZP”.

 

 


[1] Zgodnie z art. 56. ust 1.  ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1688) organy, o których mowa w art. 67a ust. 1 Ustawy, tworzą zbiory danych przestrzennych, o których mowa w tym przepisie, dla obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy:
1) uchwał ustalających zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane,
2) audytów krajobrazowych
– w terminie do dnia 31 marca 2026 r.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2023 r. poz. 2409) w przypadku zbiorów danych przestrzennych tworzonych dla studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 65 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r.  poz. 1688), stosuje się przepisy dotychczasowe, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
{"register":{"columns":[]}}