W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nasza szkoła

NASZA SZKOŁA

Zespół Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II stopnia nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie stanowił pierwotnie filię Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej nr 1 im. Emila Młynarskiego. Rozpoczęcie działalności tej placówki kształcenia muzycznego i ogólnokształcącego nastąpiło 1 września 1965 roku. 
Siedzibę jej wyznaczono w Szkole Podstawowej nr 148 noszącej imię Hugona Kołłątaja przy ul. Ożarowskiej 69, a więc od początku istnienia szkoła działała w warszawskiej dzielnicy Wola, w niewielkiej zresztą odległości od dzisiejszej jej lokalizacji. Natomiast Dyrekcja mieściła się nadal w budynku przy ul. Miodowej 22.
Naszą szkołę tworzyła początkowo jedna klasa pierwsza licząca 27 uczniów. 
W następnych latach przybywały kolejne oddziały, aż w roku 1972 został osiągnięty pełny, ośmioletni cykl nauczania. W czerwcu 1973 szkołę opuściła grupa pierwszych absolwentów.

Budynek przy ul. Tyszkiewicza 42 przyznano szkole w 1978 roku. Dostosowano wówczas budynek do potrzeb szkoły muzycznej. Wtedy też instytucja została przekształcona z filii w jednostkę samodzielną: Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I st. nr 3.
Rok później odbyła się uroczystość nadania szkole imienia Grażyny Bacewicz. W ceremonii wzięła udział siostra kompozytorki, Wanda Bacewicz, a także córka – Alina Biernacka. 
W 1999 roku szkoła została przekształcona w: 
Zespół Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II st. nr 3 im. Grażyny Bacewicz. Rozpoczęła wtedy naukę pierwsza klasa gimnazjum.

Pierwszym dyrektorem szkoły była Irena Mikołajewicz (1965-1978), następnie funkcję tę pełnili  Mieczysław Niemira (1978-1991) i Andrzej Borzym (1991-1996). Od roku szkolnego 1997/98 do chwili obecnej szkołą kieruje dyrektor dr Dorota Popławska. 

Szkoła realizuje podstawę programową w zakresie przedmiotów ogólnokształcących i muzycznych, naucza w 17 specjalnościach instrumentalnych i specjalności śpiewu solowego. Każdego roku szkoła jest wyposażana w nowe instrumenty, pomoce dydaktyczne, tablice multimedialne, meble i niezbędny sprzęt. W każdej sali dydaktycznej znajduje się komputer, fortepian lub pianino.  Dostęp do internetu w budynku szkolnym otworzył nowe możliwości kształcenia. 
 
W 2006 r. w bibliotece zaczęła działać fonoteka. W latach 2012-2014 skomputeryzowano całą bibliotekę szkolną. Liczący 47 tysięcy zbiór nut oraz 12 i pół tysiąca książek wprowadzono do komputerowej bazy MOL 2000+.
Poza działalnością dydaktyczną należy wspomnieć o sprawnie działającej stołówce szkolnej wydającej ponad 300 obiadów dziennie.

Od 1998 r. stopniowo odremontowano dachy, sanitariaty, świetlicę szkolną, szatnie, sale lekcyjne, sale gimnastyczne, salę koncertową wraz z niewielkim studiem nagrań, salę kameralną, kuchnię, stołówkę, a także podłogi, drzwi i okna. Wymieniono też m.in. system grzewczy budynku. Modernizacji poddano boisko szkolne, które przystosowano do gier zespołowych. Przy boisku powstał plac zabaw dla młodszych dzieci. W latach 2019-2021 przeprowadzono w szkole termomodernizację. W 2011 roku Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy oddał w trwały zarząd nieruchomość obejmującą budynek i boisko przy 
ul. Tyszkiewicza 42, co znacznie ułatwiło prowadzenie powyższych remontów, modernizację oraz rewitalizację infrastruktury. 

Od początku funkcjonowania szkoły rozwijana jest działalność koncertowa, artystyczna i społeczna w dzielnicy Wola, a także w warszawskim środowisku muzycznym. Uczniowie  prezentują swoje umiejętności  w ramach dorocznych koncertów, festiwali i spotkań muzycznych na najważniejszych estradach stolicy, m. in. w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, na estradzie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (wcześniej Akademii Muzycznej) w Warszawie, w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego, na scenach teatralnych (m.in. w Teatrze na Woli, w Teatrze Syrena, na Scenie Warszawskiej Opery Kameralnej „Basen Artystyczny”), na imprezach miejskich, dzielnicowych i wojewódzkich, koncertach w kościołach, szpitalach, przedszkolach, domach opieki dla osób starszych, hospicjach i domach dziecka. 
W szkole I i II stopnia działa orkiestra szkolna pod długoletnim kierunkiem Andrzeja Borzyma. Towarzyszy ona solistom, prezentuje także programy złożone wyłącznie z utworów orkiestrowych. Chór dziecięcy i młodzieżowy, prowadzony kolejno przez Liliannę Mazur, Andrzeja Borzyma, a od 1988 roku do dziś przez Wandę Tchórzewską – Kapała, bierze udział we wszystkich prestiżowych koncertach szkolnych, prezentując utwory kompozytorów różnych epok i stylów – od średniowiecza po kompozycje twórców współczesnych.
W 2012 r. powstała Kameralna Orkiestra Smyczkowa złożona z uczniów szkoły II stopnia pod kierunkiem Włodzimierza Promińskiego. Zarówno chóry, jak i orkiestry mają w swoim dorobku artystycznym uczestnictwo w wielu konkursach i przeglądach, w których otrzymywały wyróżnienia, nagrody i dyplomy.

     Grudzień 1996 roku stał się początkiem trwającej do dziś współpracy i wymiany ze szkołą muzyczną Dithmarscher Musikschule w Heide. W następnych latach nawiązano współpracę ze szkołami w Győr na Węgrzech, Lwowską Szkołą Talentów im. Salomei Kruszelnickiej, Sint – Jan Berchmanscollege w Antwerpii, szkołą muzyczną im. Eduarda Marhuly w czeskiej Ostravie czy Szkoły Sztuk Pięknych w Rudominie koło Wilna. 
 W ramach tej współpracy zespoły chóralny i orkiestrowy, zespoły kameralne, orkiestra smyczkowa a także soliści: wokaliści i instrumentaliści wielokrotnie gościli w wielu zagranicznych ośrodkach, koncertując, ale także zwiedzając i zapoznając się z tamtejszą kulturą.
Oprócz codziennej statutowej działalności artystycznej i ogólnokształcącej, w szkole organizowane są konkursy i warsztaty instrumentalne, audycje klasowe, podczas których uczniowie prezentują przed rodzicami i kolegami swoje osiągnięcia w grze na instrumentach. 
Nauczyciele przygotowują swoich uczniów do udziału w licznych konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Nasi uczniowie często zdobywają najwyższe laury, uzyskują też prestiżowe stypendia, m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Prezesa Rady Ministrów.

W każdym roku szkolnym organizowane są stałe uroczystości i imprezy wynikające      z harmonogramu roku szkolnego. Wszystkie te wydarzenia mają bogatą i przemyślaną oprawę literacką, plastyczną i muzyczną. Są to m.in.:

  •  uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,  
  •  Narodowe Czytanie 
  •  koncert 1 października z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki,
  •  14 października – Dzień Edukacji Narodowej połączony ze ślubowaniem klas pierwszych szkoły I stopnia i liceum muzycznego 
  • otrzęsiny uczniów klas pierwszych szkoły II stopnia  
  • 11 listopada – Święto Niepodległości (od 2018 roku uczestniczymy w akcji „Szkoła do hymnu!”, wspólnie śpiewając „Mazurka Dąbrowskiego”),
  • w grudniu – koncert kolęd, jasełka, wigilie klasowe,
  • w styczniu – studniówka i bale karnawałowe dla uczniów młodszych klas oraz dyskoteka dla uczniów starszych,
  •  wielkanocne „jajeczko”,
  •  Święto Konstytucji 3 maja i wspomniane wyżej Koncerty Doroczne w maju i czerwcu.

Z okazji rocznicy urodzin patronki szkoły przypadającej w lutym prężnie działający Samorząd Szkolny co roku organizuje koncert pod tytułem „Grażynki”. W jego ramach odbywają się wykonania utworów kompozytorki, a także prezentacje kompozycji uczniowskich.

Stała współpraca z Radą Rodziców wspomagającą w różnych działaniach szkołę zaowocowała ostatnio m.in. realizacją projektu “Kącik relaksu” dla uczniów. 

W 2006 roku szkoła wraz z grupą rodziców powołała do życia Fundację „Harmonia”, która pozyskuje fundusze m.in. na zakup instrumentów i pomoc w doposażeniu szkoły w nowoczesne narzędzia do nauki. 
Uczniowie rozwijają swoje talenty także w zakresie dyscyplin ogólnokształcących i teorii muzyki. Corocznie biorą udział i zdobywają nagrody w międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konkursach wiedzy, językowych, recytatorskich i krasomówczych, olimpiadach plastycznych, informatycznych, solfeżowych, wiedzy o kompozytorach oraz wielu innych. Osiągane przez uczniów wyniki 6-klasistów, obecnie     8-klasistów a przede wszystkim maturzystów pozwalają na uzyskanie przez szkołę srebrnych lub brązowych tarcz w rankingach maturalnych liceów warszawskich.

Program dydaktyczno – wychowawczy realizowany jest także podczas licznych wycieczek, wyjść do kina, teatru, opery, filharmonii. Pozwala to na budowanie szkolnych tradycji, zwyczajów, ale też poszanowanie tradycji narodowych. Uczy patriotyzmu, jednocześnie wskazując wartości etyczne i moralne. Wspólne wyjścia pozaszkolne nie tylko integrują i pomagają przezwyciężyć stres, ale też w dużej mierze rozwijają zdolności artystyczne i poszerzają zainteresowania uczniów.

W szkole prowadzone są również liczne akcje charytatywne, m.in. „Śladami Brata Alberta”, „Góra grosza”, zbiórka dla zwierząt w Schronisku w Józefowie, zbiórka dla świetlicy środowiskowej „Nasz domek” i inne.

W 2000 roku placówka obchodziła 35 – lecie istnienia i z tej okazji 17 marca odbyła się uroczystość nadania sztandaru, którego Matką Chrzestną została pierwsza dyrektor szkoły – Irena Mikołajewicz. W tym jubileuszowym roku nagrano płytę CD „Klasyka z tornistra”. Z okazji 40-lecia szkoły wydano 4 płytowy album z nagraniami uczniów, w rocznicę 50-lecia szkoła wydała księgę pamiątkową „Szkoła muzyczna na Woli”. 

ZPOSM I i II st. nr 3 postawił sobie za cel wszechstronne wykształcenie swych wychowanków. Absolwenci bez trudu znajdują więc drogę do wyższych uczelni, nie tylko muzycznych, wybierając również filologię, filozofię, kulturoznawstwo czy inne humanistyczne lub nawet techniczne kierunki studiów. 

Podsumowując zarówno tę odległą, jak i bliższą historię szkoły muzycznej na Woli zaznaczyć wypada, że wychowało się w jej murach wielu cenionych artystów i specjalistów  w innych pozamuzycznych dziedzinach. Znaczne grono jej dawnych uczniów pracuje na terenie całej Polski a także poza jej granicami, w charakterze muzyków – solistów, kameralistów, muzyków orkiestr oraz pedagogów gry na instrumentach. Spośród prawie dwóch tysięcy absolwentów, których wykształciła i wychowywała szkoła, w ciągu lat swojego istnienia, niektórzy powrócili w jej progi by nauczać kolejne pokolenia muzyków, inni przyprowadzają do niej swoje dzieci i wnuki. 
 

{"register":{"columns":[]}}