65/70 Koncert Jubileuszowy - Koncert Wykładowców w ramach XVI Wiosennych Kursów Mistrzowskich
01.05.2025
Wspaniały wieczór z muzyką kameralną – Koncert Wykładowców w ramach XVI Wiosennych Kursów Mistrzowskich (65. Koncert Jubileuszowy z cyklu 70 koncertów na 70-lecie szkoły).
Pierwszego Maja bieżącego roku w czwartkowy wieczór, w pełnej uroku Sali Lustrzanej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu, odbył się wyjątkowy koncert muzyki kameralnej, zorganizowany w ramach Wiosennych Kursów Muzycznych. Na scenie wystąpili znakomici artyści – uznani muzycy i wykładowcy Kursów – którzy zaprezentowali wyrafinowany i starannie dobrany repertuar, obejmujący dzieła Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Antonina Dvořáka oraz Grażyny Bacewicz.
Wieczór rozpoczął się Sonatą na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz, utworem pełnym energii, wewnętrznej siły i kontrastów. Współczesny charakter kompozycji został ukazany w sposób wyrazisty, a jednocześnie przystępny dzięki doskonałej współpracy między i Piotrem Tarcholikiem (skrzypce) i partnerującej przy fortepianie Hannie Holeksy.
Kolejne w programie Cztery utwory romantyczne Antonína Dvořáka zabrzmiały niezwykle lirycznie i finezyjnie w interpretacji skrzypaczki Magdaleny Szczepanowskiej i pianistki Moniki Wilińskiej - Tarcholik. Delikatność brzmienia i pełne niuansów wykonanie doskonale oddały poetycki charakter miniatur Dvořáka.
Andante cantabile – III część Kwartetu fortepianowego Roberta Schumanna, pełna romantycznej ekspresji, subtelnych dialogów między instrumentami i emocjonalnej głębi zabrzmiała w doskonałym wykonaniem kwartetu z udziałem Piotra Tarcholika (skrzypce), Elżbiety Mrożek-Loski (altówka), Wojciecha Fudali (wiolonczela) oraz Hanny Holeksy (fortepian) – zachwycało zgraniem, muzykalnością i wyważoną narracją.
Kulminacyjnym punktem programu był Kwintet fortepianowy Johannesa Brahmsa – dzieło o bogatej fakturze i dramatycznym napięciu. Zespół w składzie: Piotr Tarcholik(skrzypce), Magdalena Szczepanowska (skrzypce), Elżbieta Mrożek-Loska (altówka), Wojciech Fudala (wiolonczela) oraz Monika Wilińska – Tarcholik (fortepian) stworzył intensywną, spójną i pełną pasji interpretację, w której precyzja techniczna szła w parze z głębokim wyrazem emocjonalnym. Koncert poprzedziło ciekawe i merytoryczne wprowadzenie muzykologiczne, które wygłosiła Krystyna Raba-Opacka. Jej komentarz przybliżył publiczności kontekst powstania utworów oraz ich znaczenie w twórczości poszczególnych kompozytorów, wzbogacając odbiór artystyczny wieczoru.
Występ ten był nie tylko świadectwem ogromnego kunsztu i wrażliwości artystycznej wykonawców, ale również doskonałym przykładem wysokiego poziomu artystycznego, jaki reprezentują Wiosenne Kursy Muzyczne w Przemyślu. Publiczność nagrodziła muzyków entuzjastycznymi brawami, a wieczór ten z pewnością na długo pozostanie w pamięci wszystkich obecnych.
Magdalena Betleja