W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Koncert nr 65 w ramach obchodów 70-lecia naszej szkoły

01.05.2025

Na szaro zielonym tle z lewej strony umieszczony został plakat - zapowiedź koncertu. Tytuł: 16. Wiosenne Kursy Mistrzoweskie w Przemyślu. Koncert kameralny w wykonaniu wykładowców kursów.
Poniżej wypisani są wykonawcy oraz termin koncertu. Na samym dole na niebieskim tle widnieją loga Towarzystwa Muzycznego, Wiosennych Kursów Mistrzowskich oraz logo jubileuszowe szkoły. Po prawej znajdują się dane kontaktowe organizatora kursów.

Wspaniały wieczór z muzyką kameralną – Koncert Wykładowców w ramach XVI Wiosennych Kursów Mistrzowskich (65. Koncert Jubileuszowy z cyklu 70 koncertów na 70-lecie szkoły).

Pierwszego Maja bieżącego roku w czwartkowy wieczór, w pełnej uroku Sali Lustrzanej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu, odbył się wyjątkowy koncert muzyki kameralnej, zorganizowany w ramach Wiosennych Kursów Muzycznych. Na scenie wystąpili znakomici artyści – uznani muzycy i wykładowcy Kursów – którzy zaprezentowali wyrafinowany i starannie dobrany repertuar, obejmujący dzieła Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Antonina Dvořáka oraz Grażyny Bacewicz.

Wieczór rozpoczął się Sonatą na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz, utworem pełnym energii, wewnętrznej siły i kontrastów. Współczesny charakter kompozycji został ukazany w sposób wyrazisty, a jednocześnie przystępny dzięki doskonałej współpracy między i Piotrem Tarcholikiem (skrzypce)  i partnerującej przy fortepianie Hannie Holeksy.

Kolejne w programie Cztery utwory romantyczne Antonína Dvořáka zabrzmiały niezwykle lirycznie i finezyjnie w interpretacji skrzypaczki Magdaleny Szczepanowskiej i pianistki Moniki Wilińskiej - Tarcholik. Delikatność brzmienia i pełne niuansów wykonanie doskonale oddały poetycki charakter miniatur Dvořáka.

Andante cantabile – III część Kwartetu fortepianowego Roberta Schumanna, pełna romantycznej ekspresji, subtelnych dialogów między instrumentami i emocjonalnej głębi zabrzmiała w doskonałym wykonaniem kwartetu z udziałem Piotra Tarcholika (skrzypce), Elżbiety Mrożek-Loski (altówka), Wojciecha Fudali (wiolonczela) oraz Hanny Holeksy (fortepian) – zachwycało zgraniem, muzykalnością i wyważoną narracją.

Kulminacyjnym punktem programu był Kwintet fortepianowy Johannesa Brahmsa – dzieło o bogatej fakturze i dramatycznym napięciu. Zespół w składzie: Piotr Tarcholik(skrzypce), Magdalena Szczepanowska (skrzypce), Elżbieta Mrożek-Loska (altówka), Wojciech Fudala (wiolonczela) oraz Monika Wilińska – Tarcholik (fortepian) stworzył intensywną, spójną i pełną pasji interpretację, w której precyzja techniczna szła w parze z głębokim wyrazem emocjonalnym. Koncert poprzedziło ciekawe i merytoryczne wprowadzenie muzykologiczne, które wygłosiła Krystyna Raba-Opacka. Jej komentarz przybliżył publiczności kontekst powstania utworów oraz ich znaczenie w twórczości poszczególnych kompozytorów, wzbogacając odbiór artystyczny wieczoru.

Występ ten był nie tylko świadectwem ogromnego kunsztu i wrażliwości artystycznej wykonawców, ale również doskonałym przykładem wysokiego poziomu artystycznego, jaki reprezentują Wiosenne Kursy Muzyczne w Przemyślu. Publiczność nagrodziła muzyków entuzjastycznymi brawami, a wieczór ten z pewnością na długo pozostanie w pamięci wszystkich obecnych.

Magdalena Betleja

{"register":{"columns":[]}}