W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdanie - listopad 2023

na niebieskim tle grafika i napis laboratoria przyszłości, pod spodem na granatowym pasku logo szkoły

W listopadzie kontynuowaliśmy przygodę z programem #Laboratoria przyszłości. Młodsze klasy na zajęciach wykorzystywały roboty Qoopers. Korzystając z aplikacji Robobloq tworzyły pierwsze programy dla robotów. Stosując polecenia z grupy Ruch – poziom średniozaawansowany ćwiczyliśmy jazdę do przodu, do tyłu, skręt w prawo, skręt w lewo. Zmienialiśmy również prędkość ruchu poprzez pracę silników z określoną mocą.

Starsze klasy rozpoczęły lekcje robotyki z robotami Fable. Fable Robot System to modułowy system robotyczny, który sprawia, że budowanie własnych robotów staje się łatwe i przyjemne dla każdego. Tworząc roboty, uczniowie mogą uczyć się matematyki, fizyki, programowania, innowacji, inżynierii i nie tylko. 

Aby móc kontrolować roboty Fable musieliśmy pobrać aplikacje Fable Blockly bezpośrednio ze strony producenta. Aplikację zainstalowaliśmy na laptopie oraz na tabletach. Wersja na laptopie posiada polską wersję językową, na tabletach dysponujemy wersję w języku angielskim. Przetłumaczyliśmy również podręcznik użytkownika z języka angielskiego na język polski. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, z czego składa się system Fable oraz jak sparować dowolny aktywny moduł z centrum dowodzenia robotem tzw. hubem. 

Na pierwszych lekcjach poznawaliśmy graficzny interfejs aplikacji. Ta aplikacja działa poprzez bloki poleceń, podobnie jak aplikacja Robobloq. Jednak posiada dodatkową możliwość tworzenia programu bezpośrednio w języku programowania Python. Również program na którym użytkownik pracuje z blokami jest równocześnie wyświetlany w tym języku programowania. 

Odbyła się też lekcja łącząca biologię z robotyką, której temat brzmiał następująco: „Stawy i Motory”. Cele lekcji były następujące:
•    zapoznanie się z pojęciem stawu,
•    identyfikacja serwomotorów w module ramienia robota,
•    zaprogramowanie serwomotorów celu wykonania ruchu przy użyciu aplikacji Fable Blockly, 
•    używanie poleceń ruchu przeznaczonych dla serwomotorów,
•    użycie polecenia Czekaj.

Ćwiczenia polegały na zapoznaniu się z poleceniem dotyczącym modułu ramienia i obserwacji jak zmiana wartości kątów wpływa na ruch tegoż ramienia oraz zaprogramowaniu ramienia robota tak, aby naśladowało ono podanie tenisisty (trzeba było zastosować bloki poleceń z kategorii Tryb Zaawansowany). 

Uczniowie „bawili się” liczbami, eksperymentowali z kątami i wartościami dotyczącymi prędkości aż do momentu, gdy osiągnęli najlepsze podanie tenisowe.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}