W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Minister Infrastruktury

Centralny Port Komunikacyjny

Numer zadania: P32

Program CPK to strategiczna inwestycja infrastrukturalna, której celem jest stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, integrującego w efektywny sposób transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Do 2032 r. zaplanowano uruchomienie pierwszego etapu, tj. lotniska oraz linii kolei dużych prędkości Warszawa–CPK–Łódź-Wrocław. Nowy port lotniczy, zlokalizowany pomiędzy Warszawą i Łodzią, będzie przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Projekt obejmuje budowę terminala, dworca kolejowego, infrastruktury drogowej i technicznej. CPK ma stać się jednym z 10 najlepszych portów lotniczych świata, generując impuls gospodarczy, nowe miejsca pracy i dochody budżetowe. Inwestycja wspiera zrównoważony rozwój, ogranicza ruch ciężarowy na drogach i poprawia dostępność komunikacyjną kraju.

Działania w ramach Priorytetu P32:

  1. PLK SA i CPK wspólnie budują przyszłość kolei we Wrocławiu (17.11.2025)
  2. Lepsza ochrona właścicieli nieruchomości. Rząd przyjął projekt zmian w ustawie o CPK (26.08.2025)

  3. Inwestycje CPK idą do przodu - projekt budowlany terminala lotniska CPK gotowy (05.08.2025)

Renesans polskiej kolei

Numer zadania: P33

W 2024 pociągami PKP IC przewieziono 78,5 mln podróżnych, o 14% więcej niż w 2023 r. To tyle, ile planowano osiągnąć dopiero w roku 2028. Za dwa lata liczba ta sięgnie 92 mln pasażerów. To dane przekraczające wszelkie wcześniejsze analizy. Sukcesywnie przywracane są kolejne miejscowości do sieci kolejowej, dzięki inwestycjom w infrastrukturę oraz największych w historii zamówieniach PKP Intercity taboru kolejowego w polskich przedsiębiorstwach. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł, na co składa się na kompleksową modernizację i budowę od podstaw 644 wagonów, 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (kluczowych w walce z wykluczeniem komunikacyjnym), 63 lokomotyw wielosystemowych, 46 jednosystemowych, 16 lokomotyw dwunapędowych. W produkcji będzie również 40 supernowoczesnych składów piętrowych, które zrewolucjonizują polską kolej, jak przed dekadą zrobiły to pociągi Pendolino. Spodziewane efekty to zwiększenie liczby codziennych połączeń z 431 w 2023 roku do ok. 600 dziennie w 2027 roku (obecnie już 514 połączeń dziennie). Cała polska kolej przewiozła w 2024 roku 407,5 mln podróżnych, o 9% więcej niż rok wcześniej. W pierwszym półroczu 2025 r. koleją podróżowało prawie 211,3 mln pasażerów. To ponad 10,8 mln więcej (+5,4%) niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Biorąc pod uwagę bardzo dużą frekwencję w pociągach pasażerskich w wakacje, rok 2025 zamknie się kolejnym rekordem. Uwzględniając wzrost liczby pasażerów każdego roku o około 10%, szacuje się, że za dwa lata ta liczba zbliży się nawet do pół miliarda.

Działania w ramach Priorytetu P33:

  1. PLK SA i CPK wspólnie budują przyszłość kolei we Wrocławiu (17.11.2025)
  2. Nowy tabor dla województwa śląskiego (04.11.2025)
  3. Biała Rawska wróci na kolejową mapę Polski (30.10.2025)
  4. Nowoczesna kolej i rekordowe inwestycje, które zmieniają kraj - 80 mld na infrastrukturę transportową w ciągu niespełna 2 lat (15.10.2025)
  5. W trosce o większe bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych (05.09.2025)
  6. Rekordowy wynik PKP Intercity: ponad 40 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2025 roku (30.07.2025)
Program „Polskie Morze"

Numer zadania: P34

  1. Budowa promów dla polskich armatorów - projekt budowy nowego typu promów ładunkowo-pasażerskich (ro-pax) to przedsięwzięcie, mające na celu wzmocnienie pozycji rynkowej polskich armatorów promowych, w warunkach bardzo silnej konkurencji ze strony armatorów zagranicznych.
  2. Przywrócenie polskiej bandery - obecnie większość statków należących do polskich armatorów pływa pod tzw. „tanimi banderami" co oznacza, że Polska traci wpływy finansowe i kontrolę nad transportem morskim oraz możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w tym sektorze. W efekcie przywrócenia polskiej bandery wzrośnie liczba statków pod biało-czerwoną, co przełoży się nie tylko na poprawę warunków pracy marynarzy i wzmocnienie pozycji Polski w transporcie morskim, ale również na zwiększenie bezpieczeństwa państwa poprzez większą kontrolę nad flotą.
  3. Rozbudowa infrastruktury portowej - Polska stawia na rozwój gospodarki morskiej. Za tym idą konkretne inwestycje realizowane na wybrzeżu, które wzmocnią szeroko rozumiane bezpieczeństwo całego kraju, tj. bezpieczeństwo gospodarcze, energetyczne, żywnościowe i militarne. Do tych inwestycji w szczególności należy zaliczyć: budowę Terminala kontenerowego w Świnoujściu, budowę Terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku, budowę infrastruktury zapewniającej funkcjonowanie Terminala FSRU w Gdańsku, budowę Terminala Agro w Porcie Gdańsk, modernizację regionalnych portów (Ustka, Łeba, Darłowo) w celu utworzenia w nich terminali serwisowych dla morskich farm wiatrowych oraz budowę infrastruktury dostępowej (MOLF) od strony morza do miejsca budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.

Działania w ramach Priorytetu P34:

  1. PLK i Port Gdańsk łączą siły na rzecz rozbudowy kolejowego dostępu do portu (14.11.2025)
  2. Rozpoczyna się rozbudowa gdańskiego Naftoportu. To kluczowy obiekt dla bezpieczeństwa energetycznego Polski (13.11.2025)
  3. Przylądek Pomerania - nowy polski port zewnętrzny w Świnoujściu (03.11.2025)
  4. Bałtyk kluczowym obszarem rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa. Rekordowe inwestycje w gospodarkę morską (02.10.2025)
  5. Nowoczesne statki dla uczelni morskich - rząd inwestuje w przyszłość polskiej edukacji i badań (30.09.2025)
  6. Strategiczne porozumienie portów morskich o współpracy na rzecz konkurencyjności, bezpieczeństwa i odporności (24.06.2025)
  7. Falochrony w Ustce przejdą pełną modernizację (18.06.2025)

 

{"register":{"columns":[]}}