Nowoczesna kolej i rekordowe inwestycje, które zmieniają kraj - 80 mld na infrastrukturę transportową w ciągu niespełna 2 lat
15.10.2025
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak odwiedził Katowicki Węzeł Kolejowy, największą w historii inwestycję kolejową na terenie aglomeracji górnośląsko-zagłębiowskiej, realizowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Dzięki niej znacząco wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego na Śląsku - zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Wizyta w Katowicach była okazją do podsumowania ostatnich dwóch lat inwestycji w sieć transportową Polski.
Renesans polskiej kolei
W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są programy wieloletnie, których głównym celem jest unowocześnienie i rozbudowa sieci kolejowej w Polsce, aby sprostać rosnącym potrzebom transportowym. Dzięki nowym trasom i zwiększeniu liczby połączeń narodowego przewoźnika PKP Intercity do małych i średnich miast, m.in. Płocka, Sierpca, Gostynina czy Gorzowa Wielkopolskiego, dostęp do pociągów dalekobieżnych zwiększy się dla 3,5 mln Polaków. Spółka inwestuje także w nowoczesny tabor, dzięki czemu coraz więcej pasażerów wybiera kolej jako podstawowe źródło transportu. W okresie 8 miesięcy 2025 roku pociągi PKP Intercity przewiozły 58,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 10 proc. do roku 2024. Jest to rekordowa liczba w historii spółki. Od 1 stycznia 2024 r. PKP IC przewiozło ogółem 147,7 mln Polaków.
Za kadencji obecnego rządu zamówiono 35 zespołów trakcyjnych, a do końca tego roku podpisane zostaną umowy na dostarczenie w sumie 107 zespołów. PKP Intercity ogłoszą w przyszłym roku przetarg na dostawę 26 szybkich pociągów, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP). To inwestycje w polski przemysł, bo kontrakty taborowe za ponad 16,5 mld zł będą realizować krajowi producenci. Do 2030 r. PKP Intercity planuje zainwestować ponad 20 mld zł. 17 mld zł trafi na tabor, a prawie 3,5 mld zł na zaplecza techniczne.
Dzięki obecnie prowadzonym inwestycjom, w perspektywie najbliższych pięciu lat dostęp do kolei zyskają mniejsze miejscowości, takie jak Ciechocinek, Łomża, Kcynia, Złotoryja, Sokołów Podlaski, Lubsko, Gostyń, Ostrów Mazowiecka, Bełchatów, Gdów, Międzychód i Głubczyce.
Inwestycje drogowe
Szef resortu infrastruktury zapowiedział ponadto, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje utrzymać roczne nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 20 mld zł w tym roku i w najbliższych czterech latach.
Wśród innych, strategicznych inwestycji w jakie zaangażowane jest Ministerstwo Infrastruktury, znajduje się też m.in. budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
Centralny Port Komunikacyjny
Rząd kontynuuje również realizację projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, który będzie jednym z najnowocześniejszych węzłów transportowych w Europie. Projekt CPK jest realizowany w sposób racjonalny finansowo i optymalny pod względem transportowym, zarówno w ujęciu krajowym, jak i międzynarodowym.
Lotnictwo
Minister infrastruktury przypomniał, że w połowie tego roku Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały umowę na dostawę 40 samolotów regionalnych (z opcją na kolejne 44) od francuskiego producenta Airbus. Nowe samoloty poprawią dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży – nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To krok w stronę szybszych przesiadek i lepszej komunikacji.
Polskie morze
W Gdańsku powstaje nowoczesny terminal zbożowy – inwestycja za 240 mln zł, finansowana przez spółkę należącą do skarbu państwa. Terminal będzie posiadał możliwości przeładunkowe do 3 mln ton rocznie i pojemność magazynową 160 tys. ton.
W Świnoujściu trwają przygotowania do budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego, inwestycji, której koszt szacuje się na ok. 10 mld zł. Start prac budowlanych zaplanowano z początkiem 2026 r.
W Gdyni natomiast trwają przygotowania do realizacji portu zewnętrznego o wartości ok. 2,5 mld zł. W I fazie zbudowany zostanie pirs o powierzchni ok. 85-90 ha, którego docelowa powierzchnia wyniesie 150 ha.
Filar programu stanowi także polska żegluga promowa, w ramach której polscy armatorzy postanowili zjednoczyć siły, tworząc nowego operatora – POLSCA Baltic Ferries. Flota ma liczyć początkowo 10 promów. Po zakończeniu budowy trzech kolejnych promów w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, flota spółki wzrośnie do 13 jednostek. Obecnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA trwa budowa trzech promów typu Ro-Pax. Pierwszy z nich – Jantar Unity, zakończył próby morskie i już zimą tego roku będzie w pełni gotowy do służby na Bałtyku. Drugi z budowanych promów gotowy będzie w 2026 r., zaś trzeci w 2028.
Inwestujemy także w budowę nowych jednostek pływających dla uczelni morskich: żaglowca szkolnego dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (następcy „Daru Młodzieży”) oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie (następcy „Nawigatora XXI”). Czas realizacji ww. zadania to ok. 4 lata. Szacowany koszt obu inwestycji to prawie miliard złotych.
Łączne wydatki na zadania infrastrukturalne w budżecie na 2026 r. wynoszą 100 mld zł. To rekordowy budżet - dla porównania w 2023 r. wynosił 58 mld zł.