W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W trosce o większe bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych

05.09.2025

Zwiększy się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Nowe przepisy, które już weszły w życie, wprowadzają innowacyjne rozwiązania na takich przejazdach oraz dają zarządcom możliwość zastosowania dodatkowego oznakowania.

Terespol przejazd drogowo - kolejowy

Przyjęte rozporządzenie wprowadza możliwość zastosowania przez zarządców dróg dodatkowego oznakowania przejazdów kolejowo-drogowych znakami aktywnymi, znakami o zmiennej treści lub tablicami tekstowymi o zmiennej treści, a także zastosowanie oznakowania poziomego za pomocą linii wibracyjnych, progów zwalniających i dodatkowej kolorystyki nawierzchni drogowej.

Umożliwia również realizację większej liczby wariantów projektowania skrzyżowań linii kolejowych z drogami. Pozwoli to na lokalizowanie skrzyżowań w miejscach, w których dotychczas nie było to możliwe, co pozytywnie wpłynie na wariantowanie lokalizacji. W ten sposób np. nowa linia kolejowa dużych prędkości nie stanie się barierą ograniczająca dostępność dla mieszkańców terenów leżących po drugiej stronie tej linii.

Ponadto rozporządzenie wprowadza innowacyjne rozwiązania w zakresie stosowania nowoczesnych metod wykrywania przeszkód na przejazdach kolejowo-drogowych. Należą do nich pętle indukcyjne, system radarowy, obrazowanie termiczne w podczerwieni czy też czujniki ultradźwiękowe.

Intencją Ministerstwa Infrastruktury było wprowadzenie rozwiązań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, w tym m.in. zapobieganie jeżdżeniu na pamięć czy też niestosowanie się do przepisów ruchu drogowego.  Dlatego zaproponowane w przepisach rozwiązania umożliwiają zastosowanie oznakowania poziomego przejazdu za pomocą linii spowalniających (wibracyjnych), progów zwalniających lub dodatkowej kolorystyki nawierzchni drogowej czy też stosowanie znaków z materiałów powodujących powstanie efektu akustycznego i wibracji w momencie najechania na ich powierzchnię. Skutkiem tych działań ma być oddziaływanie na percepcję prowadzących pojazdy drogowe w momencie przekraczania linii kolejowej. Na poprawę bezpieczeństwa wpłynie też zastosowanie specjalnej kolorystyki nawierzchni drogowej i pieszej bezpośrednio na przejazdach kolejowo-drogowych.

Rozporządzenie wprowadza ponadto rozwiązanie przeznaczone dla przejazdów kolejowo-drogowych kategorii B, które uniemożliwia uczestnikom ruchu drogowego objazd zamkniętej półrogatki, przez zastosowanie wysp kanalizujących ruch lub separatorów, których konstrukcja umożliwia przejechanie przez nie w sytuacji awaryjnej.

Nowe rozporządzenie wprowadza ponadto na stałe rozwiązanie, które dotychczas funkcjonowało doraźnie pod koniec 2024 roku, mające na celu zwiększenie przepustowości linii kolejowych oraz zwiększenie punktualności pociągów poruszających na remontowanych lub modernizowanych odcinkach liniach kolejowych. Polega ono  na tym, że w przypadku czasowej dezaktywacji lub czasowego demontażu czujników systemu przejazdowego w torze zamkniętym dwu lub wielotorowej linii kolejowej, nie będzie konieczności wprowadzania ograniczenia prędkości pociągów do 20 km/h przez przejazd kolejowo-drogowy lub przejście w torze czynnym lub torach czynnych, przy zachowaniu określonych warunków bezpieczeństwa.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 9 lipca 2025 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, oraz warunków technicznych ich użytkowania, weszło w życie 27 sierpnia br., zastępując dotychczas obowiązujące przepisy w tym zakresie.

{"register":{"columns":[]}}