Powrót

Stacja Warszawa Zachodnia po modernizacji - przejście podziemne jest już otwarte

28.11.2025

Przejście podziemne pod Warszawą Zachodnią jest już otwarte. Pasażerowie mogą dojść do pociągów tunelem łączącym stację z Ochotą i Wolą. To koniec jednej z największych inwestycji stacyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Stacja Warszawa Zachodnia po modernizacji - przejście podziemne jest już otwarte

— To ważny dzień dla pasażerów korzystających ze stacji Warszawa Zachodnia. Dziś otworzyliśmy przejście podziemne, stawiając tym samym symboliczną kropkę nad „i” w tej ważnej inwestycji. Osiągnęliśmy maksimum funkcjonalności na jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce, co czyni ją najnowocześniejszym obiektem kolejowym w Europie — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

 

— Kończymy imponujące i pełne wyzwań zadanie inwestycyjne w stolicy. To był trudny czas zarówno dla pasażerów, jak i dla kolejarzy oraz wykonawcy. Przez cały okres prac, realizowanych przez całą dobę, przez Warszawę Zachodnią nieustannie przejeżdżały pociągi, a obsługa podróżnych odbywała się bez przerw. Teraz przed nami kolejne wyzwania, których efektem będzie kolej na miarę XXI wieku — stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Koniec inwestycji to nowy początek dla Warszawy Zachodniej. Otwarcie przejścia podziemnego oznacza zakończenie wszystkich robót budowlanych – obecnie firma Budimex SA demontuje resztę miasteczka kontenerowego i wykonuje ostatnie prace wykończeniowe i poprawki.

Przejście podziemne pod stacją to imponująca konstrukcja, która w swojej ostatecznej formie przypomina średniej wielkości centrum handlowe. Pod 20 torami znalazło się miejsce na 26 punktów usługowych, kasy biletowe, toalety i poczekalnie. Sklepy rozpoczną działalność, gdy najemcy przystosują udostępnione lokale do swojego profilu działalności.

Pracę objęły modernizację peronów 1-7 (od strony Al. Jerozolimskich) i dobudowę nowego peronu numer 8. Stary peron 8, mieszczący się na linii obwodowej, zyskał nowy numer – 9. Wszystkie obiekty są wyposażone w ławki, tablice informacyjne, ekrany z rozkładami jazdy i nagłośnienie. Z każdego można przejechać schodami ruchomymi lub windą do nowego przejścia podziemnego. Perony 1-8 zostały przykryte dachem, na którym zainstalowane zostały panele fotowoltaiczne. Pozyskany z nich prąd w 1/3 uzupełni zapotrzebowanie stacji w energię. Warszawa Zachodnia zyskała także nową kładkę, na której wykonawca będzie musiał usunąć tymczasową warstwę nawierzchni i położyć nową, na stałe. Te prace potrwają do końca maja 2026 r.

W ramach inwestycji wybudowano trzy wiadukty kolejowe, które usprawniają ruch pociągów w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jeden z nich umożliwił bezkolizyjne połączenie linii obwodowej z radomską. Na Zachodniej ułożono łącznie 36 km nowych torów i 137 nowych rozjazdów. Wszystkie perony są zadaszone, a bezpieczeństwo zapewniają nowoczesne systemy komputerowe.

Projekt przebudowy Warszawy Zachodniej to ok. 2,5 mld zł, jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

{"register":{"columns":[]}}