Powrót

Polska nowoczesna, Polska funkcjonalna. Budujemy „Port Polska”

12.12.2025

Podpisane umowy, złożone wnioski o pozwolenia na budowę i rekordowa skala przetargów potwierdzają, że „Port Polska” staje się faktem. Nową nazwę największego w Polsce projektu infrastrukturalnego zaprezentowano podczas rządowej konferencji prasowej „Lotnisko Centralne - przyszłość i możliwości”.

Polska nowoczesna, Polska funkcjonalna. Budujemy „Port Polska”
— Mam bardzo dobrą wiadomość dla Polski – właśnie podpisaliśmy umowę inwestycyjną z Polskimi Portami Lotniczymi, dzięki której „Port Polska”, najnowocześniejsze lotnisko w Europie, staje się faktem. Projekt, który zmieniliśmy, aby stał się lepszy. Więcej zieleni, mniej betonu, więcej nowych technologii. Po przejściu odprawy lotniskowej oczom pasażerów ukaże się najpiękniejszy widok na świecie: „Port Polska”. Polska nowoczesna, Polska funkcjonalna. To będzie najlepszy i najnowocześniejszy port lotniczy w Europie — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

„Port Polska” nabiera tempa

„Port Polska” to projekt infrastrukturalny budowy najnowocześniejszego systemu transportu obejmujący budowę międzynarodowego lotniska, sieci Kolei Dużych Prędkości, dróg wokół lotniska, centrum globalnej logistyki i airport city.

Realizacja tego strategicznego projektu jest dziś faktem. W grudniu podpisana została umowa inwestycyjna z Polskimi Portami Lotniczymi, na podstawie której PPL w pierwszym etapie obejmie pakiet udziałów w spółce, która wybuduje i będzie zarządzać nowym lotniskiem po 2032 r. Co szczególnie ważne, dzięki tej umowie zyski z zarządzania nowym lotniskiem, które ma być dochodowe od pierwszego roku, pozostaną w Polsce.

Ponadto, w grudniu spółka CPK złożyła 19 wniosków o wydanie pozwoleń na budowę.

— Złożyliśmy 19 wniosków o pozwolenie na budowę, m.in. na terminal lotniskowy, kolejowy, dworzec, na wszystkie budynki kubaturowe razem z lotniskową strażą pożarną. Jeszcze w tym roku złożymy wniosek o budowę pierwszego odcinka KDP od Warszawy do Łodzi. Ogółem w 2025 r. ogłosiliśmy przetargi o wartości 40 mld zł. W przyszłym roku również ogłosimy przetargi na 40 mld zł. To jest skala przygotowań, które czyniliśmy przez dwa lata, aby „Port Polska” nabrał dynamiki — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


W pierwszej kolejności rząd skoncentrował się na wprowadzeniu rozwiązań ustawowych regulujących proces wywłaszczeń, tak aby osoby objęte realizacją tej dużej inwestycji miały zapewnioną ochronę swoich interesów oraz były traktowane w sposób uczciwy i sprawiedliwy. Temu właśnie służy Program Dobrowolnych Nabyć, który na terenie planowanego lotniska został już zakończony.

Rozliczamy nieprawidłowości w CPK

Po objęciu władzy, w ramach porządkowania projektu, ujawniono liczne nieprawidłowości, wymagające pilnych działań naprawczych.

Do tej pory złożonych zostało sześć zawiadomień do prokuratury – trzy przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny oraz tyle samo przez Krajową Administrację Skarbową.

Polska z najszybszą koleją w Europie

W Polsce powstanie najszybsza kolej w Europie. „Port Polska” ma stać się kluczowym projektem, który umożliwi także rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce, w tym połączeń osiągających prędkości powyżej 300 km/h.

— Nasza kolej dużych prędkości będzie jeździła nawet 350 km/h, a nie 250 km/h, ponieważ chcemy, aby była to najnowocześniejsza KDP w Europie. To kolej, która będzie współpracowała z kolejami aglomeracyjnymi i regionalnymi, ponieważ pracujemy na całej sieci obejmującej 20 tys. km linii kolejowych. Dlatego przez ostatnie dwa lata wybudowaliśmy 32 zupełnie nowe przystanki kolejowe i do końca kadencji wybudujemy drugie tyle, aby kolej docierała w miejsca, gdzie dawno lub w ogóle jej nie było — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Rząd nie zapomina o przywracaniu połączeń lokalnych i likwidacji białych plam na transportowej mapie Polski. W tę niedzielę po 14 latach pojedzie pociąg z Aleksandrowa do Ciechocinka. Pociągi wrócą też m.in. do Łomży już w czerwcu przyszłego roku, po ponad trzech dekadach.

— Do 2035 r. wybudujemy 1000 kilometrów nowych linii kolejowych w całej Polsce, nie tylko KDP, ale także kolei do mniejszych miejscowości – w Małopolsce, na Pomorzu, na Podlasiu, na Warmii i Mazurach czy Mazowszu, bo wszędzie musimy mieć równe prawa w dostępie do kolei. Nasz plan budowlany ma jeden cel: kolej ma być pierwszym wyborem transportowym Polaków. Polska kolej ma być przykładem dla całej Europy – punktualna, niezawodna, budowana przez polskie firmy. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na tabor KDP dla PKP Intercity. Jesteśmy do tego przygotowani organizacyjnie i finansowo, zamierzamy kupić do 55 składów KPD o najwyższych parametrach — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
{"register":{"columns":[]}}