Rozpoczyna się rozbudowa gdańskiego Naftoportu. To kluczowy obiekt dla bezpieczeństwa energetycznego Polski
13.11.2025
Rozpoczyna się rozbudowa gdańskiego Naftoportu. To kluczowy obiekt dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka Naftoport oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały z polską firmą DORACO umowę dotyczącą budowy szóstego stanowiska przeładunkowego w terminalu. W zeszłym roku terminal Naftoportu obsłużył 489 tankowców i przeładował łącznie ponad 40 mln ton ropy i paliw.
Gdański Naftoport to jeden kluczowych obiektów zapewniających Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Naftoport odpowiada za ponad 50% przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. Po wstrzymaniu importu ropy naftowej z Rosji, terminal stał się najważniejszym punktem przyjmowania dostaw drogą morską.
Dzięki niemu zaopatrywane w surowiec są rafinerie w Gdańsku i Płocku oraz rafinerie z państw sąsiadujących z Polską. W 2024 roku terminal Naftoportu obsłużył rekordową liczbę 489 tankowców i przeładował łącznie ponad 40 mln ton ropy i paliw, zbliżając się do granic możliwości technicznych. Rozbudowa o szóste stanowisko przeładunkowe – tzw. stanowisko „W” – w perspektywie długoterminowej przyczyni się do zachowania bezpieczeństwa funkcjonowania terminala.
Nowe stanowisko zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie. Inwestycja obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 metrów.
Po rozbudowie Naftoportu zdolność przeładunkowa obiektu wzrośnie o ok. 9 mln ton rocznie. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę w Naftoporcie czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe. Rozbudowa terminalu to nie tylko projekt energetyczny. To również impuls dla gospodarki regionu, generujący nowe miejsca pracy i zlecenia dla branży budowlanej i hydrotechnicznej.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest gdańska spółka Korporacja Budowlana DORACO sp. z o.o. – polska firma posiadająca 30 letnie doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych.
Planowane zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków surowca to drugie półrocze 2028 roku. Koszt inwestycji wyniesie ok. 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to ok. 239 mln zł, a przez ZMPG – ok. 216 mln zł.
Rozpoczęcie rozbudowy Naftoportu to kolejna w ostatnich tygodniach inwestycja, której celem jest istotne zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski. PERN SA, spółka skarbu państwa zajmująca się logistyką naftową, niedawno zakończyła strategiczną inwestycję wzmacniającą bezpieczeństwo dostaw paliw.
W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu na Pomorzu, spółka oddała do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych o łącznej pojemności 150 000 m sześciennych. Wartość inwestycji to blisko 150 mln zł, a całkowita pojemność magazynowa Bazy przekroczyła 500 000 m sześciennych, co czyni ją największym tego typu obiektem w Polsce.