W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Paszport tymczasowy dla osoby małoletniej

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka możesz złożyć w dowolnie wybranym urzędzie konsularnym RP. Pamiętaj, że dokument ten odbierzesz w tym samym urzędzie, w którym składasz wniosek.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie paszportu dla dziecka składają osobiście:

  • matka i ojciec lub odpowiednio - opiekun prawny albo kurator
    lub
  • jeden z rodziców albo ustanowionych przez sąd opiekunów prawnych lub kurator  jeśli przedłoży:
  1. pisemną zgodę (załącznik również do pobrania na dole strony) drugiego rodzica na wydanie dziecku paszportu, zawierającą potwierdzenie własnoręczności jego podpisu przez notariusza. Rodzic może wyrazić zgodę na wydanie dziecku paszportu także poprzez przesłanie na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą urzędu konsularnego pisma z wyrażeniem zgody opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej:
Konsulat Generalny RP w Sydney – /KGSydney/SkrytkaESP
Ambasada RP w Canberze – /AMBCanberra/SkrytkaESP

Zgoda powinna zawierać:

1)      imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia, oraz serię i numer ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość rodzica wyrażającego zgodę;

2)      imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia osoby małoletniej, której dotyczy wniosek o wydanie dokumentu paszportowego.

  1. prawomocne orzeczenie sądu, z którego wynika, że drugi rodzic nie ma prawa decydować w sprawie wydania dziecku paszportu;
  2. prawomocne orzeczenie sądu rodzinnego, w którym sąd wyraża zgodę na wydanie paszportu dziecku bez zgody drugiego rodzica;
  3. odpis zupełny polskiego aktu urodzenia, z którego wynika, że ojciec dziecka jest nieznany (nie nastąpiło uznanie ojcostwa albo sądowe ustalenie ojcostwa),
  4. odpis aktu zgonu drugiego rodzica.

WAŻNE! Dziecko, które ukończyło 5 lat musi być obecne podczas składania wniosku o paszport tymczasowy.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku o wydanie paszportu tymczasowego umów się za pomocą systemu e-konsulat. Co do zasady nie ma możliwości umówienia wizyty paszportowej przez telefon.

W trudnych i pilnych sytuacjach losowych (na przykład śmierć członka rodziny, nagła choroba, kradzież lub zgubienie dokumentów podczas pobytu w innym kraju) skontaktuj się z najbliższym konsulatem wysyłając e-mail z opisem swojej sytuacji oraz potwierdzającymi ją dokumentami. Pamiętaj o podaniu w e-mailu: imienia, nazwiska, miejsca pobytu/zamieszkania za granicą oraz numeru telefonu.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

WAŻNE!  Rodzice nie wypełniają już wniosku odręcznie.

Wniosek o wydanie przez konsula RP paszportu tymczasowego dla dziecka złożysz w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a rodzice  potwierdzą prawidłowość danych dziecka i zgodę na wydanie paszportu składając podpisy na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Dołączenie fotografii do wniosku jest obowiązkowe. Nie ma później możliwości wymiany lub dosyłania zdjęcia. Jeżeli fotografia nie zostanie załączona do wniosku lub nie będzie spełniała wymogów to konsul wydaje wnioskodawcy informację o nieprzyjęciu wniosku.

  • Ważne dokumenty paszportowe lub ważne dowody osobiste rodziców dziecka lub inne ważne dokumenty ze zdjęciem – w celu potwierdzenia ich identyfikacji.
  • Polski dokument paszportowy (ważny lub nieważny) przynajmniej jednego z rodziców (data wydania nie może być starsza niż 2003 r.) – dla potwierdzenia obywatelstwa polskiego dziecka
  • Poprzedni polski paszport dziecka (ważny lub nieważny), o ile taki dokument został wydany.
  • Inny ważny dokument dziecka ze zdjęciem (paszport australijski lub inny, legitymacja szkolna itp.)
  • Odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu urodzenia, jeśli dziecko nie posiada numeru PESEL.
  • WAŻNE – w przypadku braku możliwości odbioru osobistego (zamieszkanie w znacznej odległości od konsulatu) i wysyłki paszportu pocztą, należy przynieść ze sobą kopertę typu registered post - person to person  (wzór koperty). Szczególy zostały podane w zakładce "Odbiór paszportu drogą pocztową".
Ile zapłacisz?
  • Opłata za wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka na czas oczekiwania na doręczenie paszportu biometrycznego wynosi 25 AUD.
  • Opłata za wydanie paszportu tymczasowego w innym celu, niż na czas oczekiwania na doręczenie paszportu biometrycznego wynosi 66 AUD

UWAGA: W przypadku wydania paszportu tymczasowego nie mają zastosowania zniżki (dotyczą one jedynie wydania paszportu biometrycznego).

  • Opłaty przyjmowane są wyłącznie gotówką w kasie urzędu przy składaniu wniosku. Istnieje ewentualnie możliwość dokonania przelewu bankowego na konto urzędu. W tym przypadku prosimy o bezpośredni kontakt z Ambasadą RP w Canberze lub Konsulatem Generalnym RP w Sydney, w zależności od tego, gdzie ma być realizowana sprawa.

Pamiętaj! Jeżeli planujesz podróż dziecka do innego kraju na podstawie paszportu tymczasowego, sprawdź aktualne przepisy określające zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium tego kraju. Upewnij się, czy dziecko będzie mogło przekroczyć granicę na podstawie paszportu tymczasowego oraz jaki jest wymagany okres jego ważności (przy wjeździe i wyjeździe).

Jaki jest termin realizacji?

Paszport tymczasowy dla dziecka otrzymasz tak szybko, jak to możliwe.

Jak odbierzesz dokumenty?

Paszport tymczasowy dziecka może odebrać jedno z rodziców (opiekun / kurator) osobiście w urzędzie, w którym został złożony wniosek.

W dniu odbioru nowego dokumentu przynieś poprzedni paszport (albo paszport tymczasowy) dziecka do konsulatu; dotychczasowy dokument paszportowy zostanie anulowany, z wyłączeniem stron zawierających ważne wizy i zwrócony.

WAŻNE! W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza w warunkach szczególnie utrudnionego dojazdu do urzędu konsularnego, konsul może odstąpić od wymogu osobistego odbioru dokumentu paszportowego. Omów tę kwestię podczas składania wniosku paszportowego. Będziesz musiał pokryć koszt przesyłki.Szczegóły zostały podane w zakładce "Odbiór paszporty drogą pocztową".

Konsul prześle paszport tymczasowy pod wskazany adres za pośrednictwem operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe, z uwzględnieniem bezpieczeństwa przekazywanego dokumentu. Unieważnienie dotychczas posiadanego dokumentu paszportowego nastąpi przed wysłaniem przez konsula nowego paszportu.

Obywatel, który otrzymał dokument paszportowy pocztą, BĘDZIE MUSIAŁ SAM AKTYWOWAĆ PASZPORT za pośrednictwem dedykowanej usługi elektronicznej. W celu dokonania aktywacji obywatel potrzebuje: dostępu do Internetu, numeru nowego paszportu oraz numeru wniosku (numer ten znajduje się  na potwierdzeniu złożenia wniosku o dokument paszportowy).

Należy mieć na uwadze, iż zmiana formy odbioru paszportu z osobistej na kuriera nie będzie możliwa po zatwierdzeniu wniosku w czasie wizyty paszportowej w konsulacie

W celu dokonania aktywacji obywatel potrzebuje: dostępu do Internetu, numeru nowego paszportu oraz numeru wniosku (numer ten znajduje się  na potwierdzeniu złożenia wniosku o dokument paszportowy).

W celu aktywowania paszportu, należy kliknąć w poniższy link i podstępować wedle wyświetlanych instrukcji i komunikatów.

https://www.gov.pl/web/gov/potwierdz-odbior-paszportu-ktory-dostarczyl-kurier

 

Najczęściej zadawane pytania

Czy mogę otrzymać paszport tymczasowy?

Paszport tymczasowy jest wydawany wyłącznie w określonych przypadkach. Taki dokument paszportowy mogą otrzymać osoby:

  • przebywające poza granicami RP, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu);
  • od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy;
  • w nagłych przypadkach:

- na powrót do miejsca stałego pobytu,
- związanych z chorobą,
- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
- związanych z prowadzoną działalnością zawodową,
- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;

  • przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy.
     

Zgubiłem paszport dziecka. Co mam zrobić?

Jeśli utraciłeś paszport lub paszport tymczasowy dziecka, musisz powiadomić o tym niezwłocznie organ paszportowy - za granicą organem paszportowym jest konsul.

Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula o utracie paszportu.

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie przy pomocy udostępnionej przez usługi elektronicznej.

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego  własnoręczność  poświadczył notariusz

Pamiętaj! Jeśli odnajdziesz paszport, którego utratę zgłosiłeś w konsulacie, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą - konsulowi).

 

Podstawa prawna

Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 27 stycznia 2022 r.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentów paszportowych z dnia 9 września 2022 r.

Ustawa Prawo konsularne z dnia 25 czerwca 2015 r.

Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie opłat konsularnych z dnia 18 grudnia 2015 r.

 

Klauzula informacyjna:

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych z ustawy z dn. 27 stycznia 2022r. (w załączeniu na dole strony).

 

Materiały

Wniosek o nadanie numeru PESEL 2022
Wniosek​_o​_nadanie​_numeru​_PESEL​_2022.doc 0.09MB
Wniosek​_o​_wydanie​_dokumentu​_paszportowego​_edytowalny.pdf
Wniosek​_o​_wydanie​_dokumentu​_paszportowego​_edytowalny.pdf 0.73MB
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
Klauzula​_informacyjna​_dot​_przetwarzania​_danych​_osobowych.docx 0.03MB
Wzór koperty
envelope​_sample.jpg 0.12MB
Wzór oświadczenia rodzica, że nie zaszły żadne zmiany oraz nie są znane nowe okoliczności mające wpływ na treśc orzeczenia w sprawach rodzicielskich
Wzór​_-​_owiadczenie​_że​_nie​_zaszły​_zmiany​_w​_sprawach​_rodzicielskich.docx 0.02MB
Zgoda na wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka poniżej 18 roku życia
Zgoda​_na​_wydanie​_dokumentu​_paszportowego​_dla​_dziecka​_poniżej​_18​_roku​_życia.pdf 0.40MB
{"register":{"columns":[]}}