W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje szczegółowe o certyfikatach dla SKP

Proces podłączenia do systemu CEPiK 2.0 może zająć kilka tygodni, dlatego należy pamiętać, aby rozpocząć ubieganie się o dostęp z odpowiednim wyprzedzeniem.

Dostęp do systemu CEPiK 2.0 wiąże się ze spełnieniem następujących warunków przez stację kontroli pojazdów:

  • posiadanie identyfikatora SKP;
  • stacja robocza z dostępem do Internetu;
  • oprogramowanie SKP;
  • oprogramowanie VPN;
  • certyfikat VPN;
  • certyfikat SSL dla karty kryptograficznej.

Posiadanie identyfikatora SKP
Aby rozpocząć proces ubiegania się o dostęp do systemu CEPiK 2.0 należy zwrócić się do właściwego ze względu na miejsce przeprowadzania badań technicznych, starosty/prezydenta miasta z wnioskiem o wpisanie do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Na zaświadczeniu potwierdzającym wpis będzie widniał kod rozpoznawczy stacji, którym to będzie niezbędny w celu jej identyfikacji w dalszych etapach podłączania do systemu CEPiK 2.0.

Stacja robocza z dostępem do Internetu do komunikacji z systemem CEPiK 2.0 SKP musi posiadać połączenie z siecią publiczną Internet. Komunikacja z systemem CEPiK 2.0 jest realizowana on-line, w trakcie procesu przeprowadzania badania technicznego. Zaleca się, aby połączenie z siecią Internet miało przepustowość nie mniejszą niż 0,5 Mb/s.

Oprogramowanie SKP
Każda SKP musi posiadać oprogramowanie wspierające prowadzenie SKP i przeprowadzanie badań technicznych, które jest zintegrowane z systemem CEPiK 2.0. Integrację oprogramowania SKP z systemem CEPiK 2.0 realizuje producent tego oprogramowania.

Oprogramowanie VPN
Do uruchomienia komunikacji VPN z systemem CEPiK 2.0 SKP potrzebuje oprogramowania Cisco VPN Client oraz Cisco AnyConnect.

Instrukcje instalacji i konfiguracji oprogramowania Cisco VPN Client oraz Cisco AnyConnect oraz samo oprogramowanie niezbędne do zestawienia połączeń VPN, są dostępne w sekcji „Dokumenty do pobrania”.

SKP może zastosować inne oprogramowanie do zestawiania połączeń VPN, przy czym oprogramowanie musi być kompatybilne z rozwiązaniami Cisco ASA 55xx.

Service Desk CEPiK 2.0 będzie wspierał wyłącznie instalację i konfigurację Oprogramowania Cisco VPN Client lub Cisco AnyConnect. Każde inne oprogramowanie lub rozwiązania sprzętowe SKP wykorzystuje na własną odpowiedzialność – Service Desk CEPiK 2.0 nie będzie przyjmował i obsługiwał tego typu zgłoszeń.

Certyfikat VPN
Certyfikat VPN służy do zestawienia bezpiecznego połączenia VPN IPSec z systemem CEPiK 2.0. Certyfikat VPN jest wydawany na podstawie wniosku certyfikacyjnego, w postaci pliku w formacie PKCS#12.

W celu uzyskania certyfikatu VPN każda Stacja Kontroli Pojazdów musi wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem certyfikacyjnym.

Sposób wnioskowania o Certyfikat VPN:


PRZYGOTOWANIE WNIOSKU CERTYFIKACYJNEGO

a) SKP wchodzi na stronę www.cepik.gov.pl i wybiera z menu „Dla podmiotów uprawnionych”, następnie "Informacje szczegółowe o certyfikatach dla SKP"

b) SKP zapoznaje się z informacjami dostępnymi na stronie i przechodzi do linku „WYPEŁNIJ WNIOSEK”.

c) SKP wybiera z listy rozwijanej pozycję „Stacja Kontroli Pojazdów”.

d) SKP wybiera z listy dostępnych formularzy „Wniosek o wydanie certyfikatu dla urządzeń (VPN, PKCS 12)”.

e) SKP wypełnia wybrany formularz wniosku o certyfikat VPN wskazując jako podstawę prawną art.  80 ba ust. 1 pkt 6 prawo o ruchu drogowym

f) SKP drukuje i podpisuje wypełniony wniosek.

g) SKP wysyła wniosek certyfikacyjny na adres:

Centralny Ośrodek Informatyki
z dopiskiem: WNIOSEK VPN do CEPiK 2.0
ul. Gdańska 47/49
90-729 Łódź

lub na skrzynkę epuap /coi/Cepikcert wg "Instrukcji adresowania pism w systemie ePUAP Cepikcert".

UZYSKANIE CERTYFIKATU
SKP, po otrzymaniu wiadomości na adres e-mail wskazany we wniosku certyfikacyjnym postępuje zgodnie z zawartą w tej wiadomości instrukcją w celu uzyskania klucza prywatnego i certyfikatu do pliku PKCS#12.

SKP importuje certyfikat do Oprogramowania VPN.

Certyfikat SSL dla karty kryptograficznej
Potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy SKP (użytkownikiem) a SI CEPiK 2.0 (serwerem).

Sposób wnioskowania o certyfikat dla karty kryptograficznej:

1. Wniosek o wydanie certyfikatu dla operatora (w pliku)

2. Wniosek o wydanie certyfikatu dla operatora (na kartę)

PRZYGOTOWANIE WNIOSKU CERTYFIKACYJNEGO operatora (w pliku)

a) SKP wchodzi na stronę www.cepik.gov.pl i wybiera z menu „Dla podmiotów uprawnionych”, następnie "Informacje szczegółowe o certyfikatach dla SKP"

b) SKP zapoznaje się z informacjami dostępnymi na stronie i przechodzi do linku „WYPEŁNIJ WNIOSEK”.

c) SKP wybiera z listy rozwijanej pozycję „Stacja Kontroli Pojazdów”.

d) SKP wybiera z listy dostępnych formularzy „WNIOSEK O WYDANIE CERTYFIKATU DLA OPERATORA (W PLIKU)”.

e) SKP wypełnia formularz wniosku o certyfikat SSL wskazując jako podstawę prawną art.  80 ba ust. 1 pkt 6 prawo o ruchu drogowym.

f) SKP drukuje i podpisuje wypełniony wniosek.

g) SKP wysyła wniosek certyfikacyjny na adres:

Centralny Ośrodek Informatyki
z dopiskiem: WNIOSEK SSL do CEPiK 2.0
ul. Gdańska 47/49
90-729 Łódź

lub na skrzynkę epuap /coi/Cepikcert wg "Instrukcji adresowania pism w systemie ePUAP Cepikcert".

h) SKP wysyła zgłoszenie certyfikacyjne w formacie PKCS#10 (tzw. CSR)** wygenerowane zgodnie z instrukcją obsługi danej karty kryptograficznej na adres cc.coi@coi.gov.pl.

WAŻNE! SKP nie wysyła do Centrum Certyfikacji dla SI CEPiK 2.0 kart kryptograficznych!

SKP w ślad za wnioskiem wysyła na adres e-mail: cc.coi@coi.gov.pl zgłoszenie certyfikacyjne w formacie PKCS#10 (tzw. CSR) wygenerowane zgodnie z instrukcją obsługi danej karty kryptograficznej.

Proszę pamiętać, iż w ramach Polityki Certyfikacji dla Operatorów CEPiK 2.0 dopuszcza się wystawianie Subskrybentom tylko certyfikatów kluczy publicznych przeznaczonych do stosowania w algorytmie RSA 2048 bitów.

Instrukcje do obsługi karty kryptograficznej, zakupionej przez użytkownika są dostępne bezpośrednio w oprogramowaniu do obsługi danej karty dostarczonej przez producenta lub na stronach internetowych producentów kart kryptograficznych.

Zgłoszenie certyfikacyjne (CSR) musi zostać wysłane z maila, który został wpisany we wniosku. W temacie maila SKP wpisuje swój identyfikator. Np. Zgłoszenie certyfikacyjne XX/012/P.

UZYSKANIE CERTYFIKATU
SKP, po otrzymaniu wiadomości na adres e-mail wskazany we wniosku certyfikacyjnym postępuje zgodnie z zawartą w tej wiadomości instrukcją i importuje certyfikat na kartę kryptograficzną.

PRZYGOTOWANIE WNIOSKU CERTYFIKACYJNEGO operatora (na kartę)

a) SKP wchodzi na stronę www.cepik.gov.pl i wybiera z menu „Dla podmiotów uprawnionych”, następnie "Informacje szczegółowe o certyfikatach dla SKP"

b) SKP zapoznaje się z informacjami dostępnymi na stronie i przechodzi do linku „WYPEŁNIJ WNIOSEK”.

c) SKP wybiera z listy dostępnych formularzy „WNIOSEK O WYDANIE CERTYFIKATU DLA OPERATORA (na kartę)”.

d) SKP wypełnia formularz wniosku o certyfikat SSL wskazując jako podstawę prawną art.  80 ba ust. 1 pkt 6 prawo o ruchu drogowym

e) SKP drukuje i podpisuje wypełniony wniosek.

f) SKP wysyła wniosek certyfikacyjny na adres:

Centralny Ośrodek Informatyki
z dopiskiem: WNIOSEK SSL do CEPiK 2.0
ul. Gdańska 47/49
90-729 Łódź

lub na skrzynkę epuap /coi/Cepikcert wg "Instrukcji adresowania pism w systemie ePUAP Cepikcert".

WAŻNE! Do wniosku o certyfikat dla operatora (na kartę) - nie wysyła się kart kryptograficznych!!!!

UZYSKANIE CERTYFIKATU
SKP, po otrzymaniu wiadomości na adres e-mail wskazany we wniosku certyfikacyjnym postępuje zgodnie z zawartą w tej wiadomości instrukcją i importuje certyfikat na kartę kryptograficzną.

Po spełnieniu tych warunków powinno zostać nawiązane połączenie z systemem CEPiK 2.0

Jeżeli SKP wykonywała badania w okresie certyfikacji , to po jego zakończeniu musi przekazać do SI CEPiK 2.0 wyniki tych badań.

PAMIĘTAJ! Wnioski o certyfikat VPN i SSL przesyłaj na wskazany wyżej adres listem poleconym priorytetem lub kurierem – chodzi o to, żeby maksymalnie skrócić czas między podpisaniem wniosku a jego dostarczeniem do Centrum Certyfikacji.

Orientacyjny czas realizacji wniosku to do 30 dni kalendarzowych od momentu wpływu wniosku do Ministerstwa Cyfryzacji.

W czasie oczekiwania na rozpatrzenie wniosków regularnie sprawdzaj swój adres email podany we wniosku o wydanie certyfikatu, zwłaszcza foldery do których trafia SPAM.

Wniosek może zostać zweryfikowany negatywnie, dzieje się tak w następujących przypadkach:

  • SKP, która złożyła wniosek nie została wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów prowadzoną przez właściwego starostę/ prezydenta miasta – wówczas wniosek jest odrzucany i proces zostaje zakończony.
  • Wniosek zawiera błędy lub braki formalne – wówczas pracownicy Centrum Certyfikacji kontaktują się z SKP za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie i informują o potrzebie uzupełnienia danych lub ponownego złożenia wniosku.

Dlaczego mój wniosek certyfikacyjny został odrzucony / anulowany / pozostał bez rozpatrzenia?

Najczęstsze powody odrzucania wniosków to:

  • wniosek certyfikacyjny jest nieczytelny;
  • wniosek certyfikacyjny zawiera nieprawidłowe dane;
  • wniosek certyfikacyjny nie został podpisany;
  • do wniosku certyfikacyjnego wymagającego przesłania zgłoszenia certyfikacyjnego (CSR) nie przesłałeś tego zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku do Ministerstwa Cyfryzacji;
  • Twój podmiot nie jest podmiotem uprawnionym do uzyskania takiego certyfikatu np. nie występuje na liście podmiotów uprawnionych określonej w przepisach prawa, nie widnieje na wykazie podmiotów prowadzonym przez właściwy organ.

W razie jakiś problemów technicznych kontaktuj się z zespołem Help Desk:

  • telefonicznie pod numerem: (42) 253-54-54, (42) 253-54-99, fax: (42) 292-07-81,
  • wysyłając e-maila na adres: service_desk_portal@coi.gov.pl,
  • za pośrednictwem dedykowanego portalu zgłoszeniowego - Help Desk.

W sprawach certyfikatów prosimy dzwonić w godzinach pracy Infolinii:

Centrum Certyfikacji

Infolinia w godzinach 8.00-13.00

42 253 54 71

Email: cc.coi@coi.gov.pl

W sprawach technicznych prosimy dzwonić do Help Desk COI w Łodzi

42 253 54 54

42 253 54 99

Email:  service_desk_portal@coi.gov.pl,

za pośrednictwem dedykowanego portalu zgłoszeniowego - Help Desk

{"register":{"columns":[]}}