Informator ekonomiczny Hongkong

​ 

Opis gospodarki i jej struktury

• System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Hongkong charakteryzuje się wysokim stopniem umiędzynarodowienia, otoczeniem przyjaznym dla przedsiębiorców, rządami prawa, wolnym handlem i swobodnym przepływem informacji, otwartą i uczciwą konkurencją, dobrze rozwiniętą i kompleksową siecią finansową, doskonałą siecią infrastruktury transportowej i komunikacyjnej, zaawansowanymi usługami pomocniczymi oraz dobrze wykształconą siłą roboczą, którą uzupełniają wydajni i dynamiczni przedsiębiorcy.

Dzięki wyjątkowo dogodnej pozycji w ramach polityki „jeden kraj, dwa systemy”, lokalizacji w Azji i możliwościom współpracy z gospodarką kontynentalną Specjalny Region Administracyjny Hongkongu (HKSAR) stał się międzynarodowym centrum biznesu, handlu i finansów. Hongkong pośredniczy w kontaktach inwestorów zagranicznych z kontynentem i jednocześnie ułatwia przedsiębiorstwom kontynentalnym działania globalne. Atutami Hongkongu są m.in.: równe szanse dla przedsiębiorstw, prosty system podatkowy, swobodny przepływ kapitału i informacji, światowej klasy infrastruktura, tradycja rządów prawa. Według WTO, Hongkong był 7. największym eksporterem w handlu towarami na świecie w 2024 r., co oznacza wzrost o 3. miejsca w porównaniu z 2023 r. Dzięki strategicznemu położeniu geograficznemu stanowi bramę do Chin kontynentalnych oraz idealne połączenie pomiędzy Europą a Azją Południowo-Wschodnią. Hongkong jest jednym z globalnych centrów handlu, finansów, biznesu i komunikacji.

Port lotniczy w Hongkongu jest jednym z największych pod względem liczby pasażerów i skali obsługiwanych ładunków międzynarodowych, a port morski dysponuje dziewięcioma terminalami kontenerowymi.

Hongkong posiada znaczne rezerwy walutowe, w pełni wymienialną i stabilną walutę, ostrożne rezerwy fiskalne oraz prosty system podatkowy. Hongkong jest mocno zaangażowany w ideę wolnego handlu. Jest on jednym z członków założycieli Światowej Organizacji Handlu (WTO) i nadal samodzielnie, jako HKSAR, jest jej pełnoprawnym członkiem zgodnie z zasadą „jeden kraj, dwa systemy”. W 2024 r. został zakwalifikowany przez Grupę Banku Światowego jako jedna z 10. najlepszych gospodarek do prowadzenia działalności. W przygotowanym raporcie „Business Ready 2024”, który obejmuje 50 gospodarek, Hongkong uzyskał wysokie oceny w zakresie handlu międzynarodowego, wejścia na rynek oraz usług użyteczności publicznej. Hongkong zajmuje piąte miejsce wśród najbardziej konkurencyjnych gospodarek świata według World Competitiveness Yearbook 2024, wydanego przez szwajcarski International Institute for Management Development.

Wyniki za ostatni okres

Gospodarka Hongkongu w 2024 r. wzrosła realnie o 2,5% rok do roku i o 3,8% licząc rok do roku w trzecim kwartale 2025 r. Biorąc pod uwagę rzeczywiste wyniki w pierwszych trzech kwartałach roku, rząd prognozuje, że wzrost realnego PKB Hongkongu w 2025 r. wyniesie 3,2 %.

Ceny konsumpcyjne wzrosły o 1,1% na koniec 2024 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Biorąc pod uwagę, że inflacja bazowa powinna pozostać pod kontrolą, rząd prognozuje inflację cen konsumpcyjnych w Hongkongu na poziomie 1,8% w 2028 r.

Wartość sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym spadła do około 48 mld USD w porównaniu do roku ubiegłego, gdzie sprzedaż całkowita wyniosła 51,7 mld USD.

Rynek pracy w niektórych sektorach napotkał pewne wyzwania podczas restrukturyzacji gospodarki. Stopa bezrobocia wyrównana sezonowo wzrosła z 3,0% w pierwszym kwartale 2024 r. do 3,5% w drugim kwartale 2025 r.

W przeciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2025 r. wartość całkowita eksportu i importu towarów wzrosła o 13,0% w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. W tym samym okresie odnotowano deficyt handlowy w wysokości 243,3 mld USD, co odpowiada 6,8% wartości importu towarów.

źródło: Census and Statistics Department, https://www.censtatd.gov.hk/

Hongkong jest ważnym ośrodkiem bankowym i finansowym w regionie Azji-Pacyfiku. Hongkong jest trzecim wiodącym światowym centrum finansowym według Global Financial Center Index. Hongkong jest najbardziej wolną gospodarką świata i jedną z najbardziej zorientowanych na usługi.

W 2024 r. lotnisko w HK zajęło pierwsze miejsce w rankingu najbardziej aktywnych portów lotniczych cargo na świecie, według Organizacji Międzynarodowych Portów Lotniczych (ACI). W ciągu roku lotnisko obsłużyło 4,9 mln ton ładunków, a morski port kontenerowy zajął w 2024 r. 12. miejsce na świecie pod względem przepustowości kontenerów (13,9 mln).

https://www.worldshipping.org/top-50-ports

Dzięki doskonałej łączności z Chinami kontynentalnymi i resztą świata, szerokim możliwościom badawczo-rozwojowym i światowej klasy uniwersytetom, Hongkong jest jednym z centrów innowacji i technologii. Według Global Innovation Index 2025, zajmuje 15. miejsce na świecie i 5. w Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii pod względem innowacyjności.

https://www.theglobaleconomy.com/Hong-Kong/GII_Index/

Obszar Delty Rzeki Perłowej (Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area / GBA)

Rozwój Obszaru Delty Rzeki Perłowej (Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area / GBA) był elementem wielu strategii Chin, w tym wizji i działań na rzecz wspólnej budowy „Nowego Jedwabnego Pasa i Szlaku”. Klaster miejski GBA obejmie Hongkong, Makau SAR oraz dziewięć miast Delty Rzeki Perłowej.

W 2019 r. Rada Państwowa (rząd) ChRL ogłosiła ogólny plan rozwoju dla GBA. Docelowo obszar ten ma być jednym z głównych motorów rozwoju gospodarczego w regionie. Współpraca w ramach GBA ma m.in. dot. zastosowań w branży teleinformatycznej, rozwoju produktów finansowych związanych z obszarami handlu emisją dwutlenku węgla oraz transgranicznych rozwiązać finansowych związanych z przepływem m.in. funduszy w RMB (juan ChRL).

• Główne sektory gospodarki

W strukturze gospodarki Hongkongu dominują cztery główne sektory, stan na 2024 r. (w % PKB):

- usługi finansowe: 26,2 %
- handel i logistyka: 18,9 %
- usługi specjalistyczne i inne usługi dla producentów: 10,3 %
- turystyka: 2,8 %

Wskutek globalizacji znaczenie HKSAR wzrosło i doprowadziło do przeniesienia większości potencjału wytwórczego Hongkongu do południowej części Chin kontynentalnych (Greater Bay Area). Obecnie w Delcie Rzeki Perłowej (Region Metropolitalny Delty Rzeki Perłowej) przodują innowacje w dziedzinach nowych technologii medycznych, w tym digitalizacji i e-commerce.

Przemysł w Hongkongu jest bardzo dobrze zorganizowany. Jednym z głównych zrzeszeń jest Federacja Przemysłu Hongkongu (Federation of Hong Kong Industries / FHKI), utworzona w 1960 roku. Jest ona jedyną ustawową i jedną z czterech głównych izb handlu w Hongkongu. Współpracuje ze społecznościami przemysłowymi i biznesowymi w celu dokonania przełomu pod kątem innowacyjności i zdywersyfikowania gospodarki.

Działania FHKI:

- poprawia usługi biznesowe w celu nadążania za potrzebami przekształcających się branż (obecnie posiada 32 grupy branżowe);
- tworzy międzysektorowe rady i komitety, takie jak: Komitet ds. Innowacji i Rozwoju Technologii, Radę ds. Startupów w Hongkongu, Radę Delty Rzeki Perłowej, Komitet ds. Edukacji itp.;
- świadczy takie usługi, jak: (1) certyfikacja Q-Mark (system certyfikacji jakości produktów dla budownictwa i wyrobów budowlanych), (2) certyfikacja D-Mark (system zachęcania przedsiębiorstw do korzystania z innowacyjnego myślenia i projektowania wysokiej jakości w celu zróżnicowania produktów, zwiększenia wartości, marki i wizerunku firmy);
- odpowiada za certyfikacje i deklaracje handlowe, usługi w zakresie praw własności intelektualnej, szkolenia zawodowe i zarządzanie wydarzeniami, w celu zwiększenia konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw.

Branże Hongkongu są dobrze przygotowane do wykorzystania takiej strategii krajowej, jak 14. plan pięcioletni i zarys rozwoju Greater Bay Area i ASEAN, z zamierzonym celem przyjęcia roli międzynarodowego centrum IT.

Priorytetami są: zaawansowana elektronika, technologia i przetwórstwo żywności, recykling i przemysł ochrony środowiska, przemysł biotechnologiczny, pomoc branżom w tworzeniu lokalnie zaawansowanych linii produkcyjnych w celu wykorzystania silnych możliwości badawczo-rozwojowych Hongkongu i korzystnego wsparcia politycznego w tych dziedzinach.

• Polityka kursowa

Walutą HKSAR jest dolar hongkoński (HKD, HK$), dzieli się na 100 centów. Organem rządowym odpowiedzialnym za utrzymanie stabilności monetarnej i bankowej jest Urząd Monetarny Hongkongu (Hong Kong Monetary Authority / HKMA).

Hongkong stosuje System Powiązanego Kursu Walutowego (LERS - Linked Exchange Rate System) który został wdrożony 17 października 1983 roku i jest utrzymywany przez Hongkońską Władze Monetarną (HKMA) do dnia dzisiejszego. Dzięki rygorystycznemu, solidnemu i przejrzystemu systemowi Rady Walutowej, LERS zapewnia, że kurs wymiany dolara hongkońskiego pozostaje stabilny w przedziale od 7,75 do 7,85 HKD za jednego dolara amerykańskiego. LERS jest fundamentem stabilności monetarnej i finansowej Hongkongu. Przetrwał wiele cykli gospodarczych i okazał się niezwykle odporny wobec kryzysów finansowych w regionie i na świecie na przestrzeni lat. Polityka powiązanego kursu walutowego wspiera rolę Hongkongu jako ważnego międzynarodowego centrum finansowego, ułatwiając handel i inwestycje. Odegrała kluczową rolę w stabilności i wzroście gospodarczym Hongkongu.

Średni kurs głównych walut (stan na grudzień 2025 r.) w banku HSBC w Hongkongu wynosi:

- 1 USD = 7,75 HKD
- 1 EUR = 9,00 HKD
- 1 GBP = 10,07 HKD
- 100 JPY = 4,97 HKD
- 1 HKD = 0,4667 PLN (Tabela nr 234/A/NBP/2025 z dnia 2025-12-03)

• Surowce i technologie krytyczne

Zasoby naturalne Hongkongu można podzielić na trzy główne kategorie: (1) rud metali (m.in. ołów, wolfram, miedź), (2) przemysłowych minerałów niemetalicznych (m.in.: glinka kaolinowa, skaleń, kwarc, beryl i grafit), (3) złóż kamienia budowlanego i piasku przybrzeżnego. Pomimo niewielkiego terytorium Hongkong ma stosunkowo dużą liczbę wystąpień minerałów. Niektóre złoża kopalin były eksploatowane komercyjnie. Za różnorodność złóż w dużej mierze odpowiedzialna była mezozoiczna aktywność magmowa, a koncentracje minerałów były zwiększane aktywnością hydrotermalną związaną z uskokami. Obecnie w Hongkongu nie ma komercyjnych licencji na wydobycie lub poszukiwanie. W lipcu 2024 r. Biuro Bezpieczeństwa Hongkongu (Hong Kong Security Bureau) zaproponowało przepisy dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego dla najważniejszych krytycznych usług Hongkongu (lub operatorów infrastruktury krytycznej, CIO). Zaproponowano 2 kategorie infrastruktury krytycznej.

Kategoria 1: infrastruktura dostarczająca usługi niezbędne w Hongkongu: energia, technologie informacyjne, usługi bankowe i finansowe, transport lądowy, transport lotniczy, transport morski, usługi zdrowotne, komunikacja i transmisja/broadcasting;

Kategoria 2: infrastruktura utrzymująca ważną działalność społeczną i gospodarczą: główne obiekty sportowe i widowiskowe, parki badawczo-rozwojowe.

• Stan infrastruktury

Infrastruktura Hongkongu odgrywa kluczową rolę w wspieraniu jego statusu jako globalnego centrum finansowego i handlowego. Strategiczne położenie miasta oraz wysoko rozwinięte systemy infrastruktury przyczyniają się do jego odporności ekonomicznej i zdolności do adaptacji w dobie szybko zmieniającego się świata. W szczególności efektywność sieci transportowych umożliwia płynny ruch towarów i ludzi, co ułatwia handel i turystykę. Dobrze skomunikowane lotnisko i porty zwiększają konkurencyjność Hongkongu na rynkach międzynarodowych. System transportu publicznego obejmuje: koleje, tramwaje, autobusy, minibusy, taksówki i promy.

Lotnisko

Międzynarodowy Port Lotniczy w Hongkongu (Hong Kong International Airport, kod IATA: HKG) jest położony 30 km na północny-zachód od wyspy Hongkong, na terenie sztucznie utworzonym przez spłaszczenie, połączenie i wyrównanie poziomu wysp Chek Lap Kok i Lam Chau (leżących u północnego wybrzeża wyspy Lantau), łączącym się z wyspą Lantau w pobliżu nowego miasta Tung Chung. Port został otwarty w 1998 roku. Jest głównym węzłem linii lotniczych Cathay Pacific i Dragonair. Posiada dwa terminale i 3 pasy startowe. Według stanu na 2kw 2025 lotnisko utrzymywało połączenia poprzez 140 linii lotniczych z ponad 220 kierunkami na świecie i ponad 40 w Chinach kontynentalnych. Zatrudnia ok. 78 tys. pracowników i planuje zwiększenie zatrudnienia do 123 tys. do roku 2030. Do marca 2024 roku obsłużył 45,2 mln pasażerów. Kolej linii Airport Express dowozi pasażerów do centrum miasta w ciągu 23 minut. Cena biletu w zależności od stacji docelowej waha się od 101-155 HKD dla dorosłego oraz od 50-65 HKD dla dziecka.

Koleje

Koleje (w tym, przede wszystkim, metro) stanowią kręgosłup systemu transportu publicznego w Hongkongu. Przypada na nie około 39% wszystkich podróży odbywanych każdego dnia środkami transportu publicznego. Zarządzane są przez Mass Transit Railway Corporation Limited (MTR CL). Całkowita długość trasy sieci MTR wynosi około 260 km.

Metro

System metra w Hongkongu (Mass Transit Railway / MTR) składa się z 11 linii i jest uważany za jeden z najlepszych na świecie. Jest także łatwy w korzystaniu dla obcokrajowców, ponieważ znaki, ogłoszenia i połączenia są w języku angielskim. Językiem angielskim posługuje się także personel. Na każdej stacji metra znajdują się centra obsługi klienta, które świadczą usługi doradcze i sprzedażowe. Ceny wahają się od 5 do 55 HKD w zależności od odległości. Korzystanie z karty „Octopus” daje 8% rabatu. Z systemu metra korzysta codziennie 5 mln osób. Metro nie zawsze jest najlepszym wyborem. W przypadku przejazdów na krótkich dystansach, takich jak poruszanie się po Tsim Sha Tsui w pobliżu Portu Wiktorii lub między Tsim Sha Tsui a Central, taniej i wygodniej jest wsiąść do autobusu miejskiego lub skorzystać z promu.

Karta „Octopus” zapewnia wygodę i niewielką zniżkę podczas podróży MTR. Działa również w autobusach miejskich, promach, większości sklepów ogólnospożywczych i wszystkich supermarketach. Te małe plastikowe karty umożliwiają szybkie wejście do pociągu i opuszczenie stacji, a opłata za przejazd jest automatycznie potrącana. Jest bardzo wygodna dla turystów.

Tramwaje

Tramwaje elektryczne jeżdżą na wyspie Hongkong od 1904 roku. Hongkong Tramways Limited obsługuje siedem tras na 13 kilometrach dwutorowych wzdłuż północnego brzegu wyspy Hongkong. Jest to jedyny na świecie w pełni dwupokładowy tabor tramwajowy. Tramwaje odnotowały średnio około 144 tys. podróży dziennie w 2024 roku.

Ceny biletów (maj 2025 r.):

- dorośli – 3,30 HKD;
- dzieci (od 3 do 12) – 1,60 HKD;
- seniorzy (65+) – 1,50 HKD;
- bilet miesięczny – 260 HKD

Light Rail Transit (kolejka miejska, lekka kolej, rodzaj tramwaju)

Sieć kolejki miejskiej o długości 36 km jest częścią transportu publicznego w północno-zachodniej części Nowych Terytoriów od 1988 roku. System ma obecnie 68 przystanków.

Autobusy

W Hongkongu działa kilku operatorów autobusowych, w tym m.in.:

- Citybus Limited – jest jednym z operatorów autobusowych na wyspie Hongkong. Obsługuje 118 linii, w tym 52 trasy na wyspie Hongkong, 3 trasy do Kowloon i Nowych Terytoriów oraz 28 tras do północnego Lantau i lotniska;
- The Kowloon Motor Bus Company Limited (KMB) obsługuje 354 linie autobusowe w Kowloon i Nowych Terytoriach oraz 64 linie na połączeniach między portami. Firma dysponuje ponad 4 tys. autobusów, w większości piętrowych, jest jednym z największych operatorów drogowego transportu pasażerskiego w południowo-wschodniej Azji. W 2019 r. przewoziła 2,8 mln pasażerów dziennie;
- inne: Long Win Bus Company Limited, New World First Bus, New Lantao Bus Company.

Minibusy

Public Light Bus (PLB) to minibusy zabierające do 19 pasażerów. Oferują usługi: (1) regularne (zielone minibusy), jeżdżą po stałych trasach z rozkładem kursu i stałymi opłatami oraz (2) nieregularne (czerwone), bez stałych opłat, mogą kursować wszędzie, z wyjątkiem miejsc, w których obowiązują specjalne zakazy.

Taksówki

Taksówki są jednym z kluczowych środków transportu pasażerskiego. Obecnie (2024 r.) jeździ 18 163 taksówek, z czego 15 250 to taksówki miejskie (czerwone), 2838 – z Nowych Terytoriów (zielone), a 75 – Lantau (niebieskie).

Promy

Od 1 kwietnia 1999 r. większość usług promowych świadczona jest przez licencjonowanych operatorów promowych. Obecnie istnieje 10 operatorów zapewniających 21 regularnych usług promowych na odległe wyspy. W 2023 roku liczba pasażerów promów wyniosła około 39 mln.

a. Star Ferry Promy Star Ferry kursujące pomiędzy Kowloon (Koulun) a Wyspą Hongkong są ekonomicznym środkiem transportu, znanym na całym świecie. Istnieją dwie trasy: Tsim Sha Tsui – Central oraz Tsim Sha Tsui – Wan Chai. Promy te kursują poprzez Victoria Harbour codziennie od wczesnego ranka do 23:00-23:30 z częstotliwością co 6-20 minut. Podróż trwa około 8-10 minut. Cena zależy od dnia (roboczy lub święta) i różni się dla dzieci i dorosłych (ok. 3 HKD).

b. Promy na wyspy zewnętrzne Promy na wyspy peryferyjne odpływają z „Central Ferry Piers”, dokąd można dopłynąć promem Star Ferry, dojechać metrem, autobusem lub taksówką. Ceny biletów różnią się w zależności od docelowego miejsca podróży oraz rodzaju promu: ekspresowego lub zwykłego. Poszczególne promy odpływają do:

- Pirs 2 do Ma Wan (Park Island);
- Pirs 3 do Discovery Bay (wyspa Lantau);
- Pirs 4 do Yung Shue Wan i Sok Kwu Wan (wyspa Lamma);
- Pirs 5 na wyspę Cheung Chau;
- Pirs 6 do Mui Wo (wyspa Lantau) i na wyspę Peng Chau;
- Pirs 7 do Tsim Sha Tsui.

Port

Port w Hongkongu znajduje się na półwyspie Kowloon, na wybrzeżu Morza Południowochińskiego. Jest jednym z głównych portów regionu Azji Południowo-Wschodniej. Oferuje 400 usług kontenerowych tygodniowo do ponad 500 miejsc na całym świecie. Obiekty przeładunkowe kontenerów zajmują łączną powierzchnię około 279 ha. Dziewięć terminali kontenerowych ma łączną zdolność przeładunkową ponad 19 mln TEU (twenty-foot equivalent unit), a 24 cumowiska z głębokowodnymi nadbrzeżami mają długość 7 694 m. Portem zarządza Departament Morski Rządu Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong, a Rada Rozwoju Portu w Hongkongu zajmuje się jego planowaniem i rozwojem.

• Kalendarz dni wolnych od pracy

W Hongkongu obowiązują dwa rodzaje świąt państwowych: ogólne i ustawowe. Święta ustawowe są przewidziane w „Rozporządzeniu o zatrudnieniu” i muszą być zapewnione wszystkim pracownikom. Zgodnie z „Rozporządzeniem ogólnym o świętach” (rozdz. 149), jeśli święto wypada w niedzielę, rząd wyznacza następny dzień jako święto wyrównawcze i ogłasza je jako święto państwowe. W związku z tym, że niektóre święta są obchodzone wg kalendarza księżycowego i są w związku z tym ruchome, a ponadto następują przesunięcia wyrównawcze za niedziele, ich lista jest ustalana przez władze co roku. Poniżej wykaz dni ustawowo wolnych od pracy (święta ogólne) w 2026 roku:

1.

Niedziele

wszystkie

niedziele

2.

Nowy Rok

1 stycznia

czwartek

3.

Dzień Drugi Nowego Roku Księżycowego

17 lutego

wtorek

4.

Dzień Trzeci Nowego Roku Księżycowego

18 lutego

środa

5.

Dzień Czwarty Nowego Roku Księżycowego

19 lutego

czwartek

6.

Wielki Piątek (Good Friday)

3 kwietnia

piątek

7.

Dzień po Wielkim Piątku

4 kwietnia

sobota

8.

Dzień po Festiwalu Ching Ming (święto zmarłych)

6 kwietnia

poniedziałek

9.

Dzień po Poniedziałku Wielkanocnym

7 kwietnia

wtorek

10.

Święto Pracy

1 maja

piątek

11.

Dzień po Urodzinach Buddy

25 maja

poniedziałek

12.

Festiwal Tuen Ng
Święto Smoczych Łodzi

19 czerwca

piątek

13.

Dzień Ustanowienia HKSAR 1 lipca środa

14.

Dzień po Święcie Środka Jesieni 26 września sobota

15.

Święto Narodowe
(utworzenie ChRL,1949)
1 października czwartek

16.

Dzień oi Festiwalu Chung Yeung
(Dzień Pamięci Przodków)
10 paździenrika poniedziałek

17.

Dzień Bożego Narodzenia 25 grudnia piątek

18.

Dzień Drugi po Dniu Bożego Narodzenia 26 grudnia sobota

https://www.gov.hk/en/about/abouthk/holiday/2026.htm

Obecnie każdemu pracownikowi, niezależnie od stażu pracy, przysługuje następujących 13 dni ustawowo wolnych od pracy:

  1. Nowy Rok, 1 stycznia;
  2. Księżycowy Nowy Rok (święto ruchome, wypada pomiędzy końcem stycznia a połową lutego);
  3. Drugi dzień Księżycowego Nowego Roku;
  4. Trzeci dzień Księżycowego Nowego Roku;
  5. Festiwal Ching Ming (święto zmarłych, jedno z najważniejszych świąt w chińskim kalendarzu, obchodzone 106. dnia po zimowym przesileniu);
  6. Święto Pracy, 1 maja;
  7. Urodziny Buddy (nowo dodane od 2022 r.)
  8. Festiwal Tuen Ng (Święto Smoczych Łodzi, ruchome – koniec maja, czerwiec);
  9. Dzień Ustanowienia Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong, 1 lipca;
  10. Dzień po Święcie Środka Jesieni;
  11. Święto Narodowe – utworzenie Chińskiej Republiki Ludowej w 1949 r., 1 października;
  12. Festiwal Chung Yeung (dzień pamięci przodków, ruchome – w październiku);
  13. Święto Przesilenia Zimowego lub Boże Narodzenie (do decyzji pracodawcy).

Źródło: https://www.labour.gov.hk/eng/faq/cap57f_whole.htm

Podstawowe dane makroekonomiczne
Podstawowe dane makroekonomiczne 2023 2024 2025 (prognoza)

PKB nominalne (mld USD)

383,5

407,3

428,2

PKB (PPP) (mld USD)

539,37

566,6

594,53

PKB na jednego mieszkańca (tys. USD)

50,88

54,13

56,84

Tempo wzrostu PKB (%)

3,2

2,5

3,2

Inflacja (indeks cen konsumpcyjnych CPI, w %)

2,1

1,7

1,7

Stopa bezrobocia (%)

3,0

3,0

X 3,4

Wzrost sprzedaży detalicznej (%)

+16,2

-7,7

X+6,9

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

AA-/Aa3/AA-

AA-/Aa3/AA-

AA-/Aa3/AA+

Deficyt i nadwyżki budżetowe (mld USD)

14,9/104,2

11,2/83,0

8,6/74,3

Dług publiczny (%PKB)

6,3

9,2

11,7

źródło: imf.org, Census and Statistics Department HKSAR.
https://research.hktdc.com/en/article/MzIwNjkzNTY5
https://tradeidds.censtatd.gov.hk/Index/8c24b0fbd12a4f27bec8a2043dd9ffb8

Dane demograficzne

Dane demograficzne (aktualne)

Liczba ludności (w tys.)

7,527

Siła robocza (mln)

3,8 

Rozmiar klasy średniej (w tys./mln)

3000/3,0

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

ok. 20 

Współczynnik Giniego

0,49

Współczynnik HDI

0,955

źródło: Międzynarodowy Fundusz Walutowy/Census and Statistics Department, HKSAR/OECD, www.theglobaleconomy.com​​​​​​

Handel zagraniczny i inwestycje

​​​​​​Według WTO, w 2024 roku Hongkong był 8. największym eksporterem w handlu towarami na świecie i 9. importerem. Głównymi partnerami handlowymi są: Chiny kontynentalne, Tajwan, USA, UE, Singapur.

Według ostatniego badania (2025) przeprowadzonego przez Bank Rozrachunków Międzynarodowych (Bank for International Settlements – BIS), Hongkong pozostał czwartym co do wielkości rynkiem walutowym w Azji i czwartym co do wielkości na świecie. Średni dzienny obrót transakcjami walutowymi w Hongkongu wzrósł o 27,2% do 883,1 mld USD w kwietniu 2025 roku, w porównaniu do 694,4 mld USD w kwietniu 2022 roku.

Hongkong jest globalnym centrum biznesowym dla offshore RMB (juana ChRL). Według danych SWIFT, HK był największym zagranicznym centrum rozliczeniowym RMB w sierpniu 2025 roku, odpowiadającym za około 76% światowych płatności w tej walucie.

Według Global Financial Centres Index (VIII 2025) Hongkong pozostaje ważnym centrum bankowym i finansowym na świecie. Na koniec czerwca 2025 roku, giełda w Hongkongu zajmowała trzecie miejsce pod względem wielkości na świecie (za Nowym Jorkiem i Londynem) i numer jeden w Azji. Szacuje się, że całkowita kapitalizacja rynkowa na koniec 2025 r. wyniesie ok 5,44 biliona USD. W pierwszej połowie 2025 r., Hongkong był największym rynkiem pozyskiwania funduszy z ofert publicznych (IPO) na świecie.

Według Światowego Raportu Inwestycyjnego UNCTAD 2025, globalny napływ BIZ do Hongkongu wyniósł 126 mld USD w 2024 r., zajmując trzecie miejsce na świecie, za Stanami Zjednoczonymi (279 mld USD) i Singapurem (143 mld USD).

Pod względem bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ, ang. FDI) w 2024 r., Hongkong zajął 5. miejsce na świecie z 97 mld USD, za Stanami Zjednoczonymi (266 mld USD), Japonią (204 mld USD), Chinami kontynentalnymi (163 mld USD) i Luksemburgiem (109 mld USD).

źródło: 2024 Hong Kong Trade Development Council, https://unctad.org/system/files/official-document/wir2025_ch01_en.pdf, https://www.hkma.gov.hk/
HKTDC – “Economic and Trade Information on Hong Kong”
https://research.hktdc.com/en/article/MzIwNjkzNTY5
https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/daily_update_e/trade_profiles/HK_e.pdf

Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym

Zgodnie z „Ustawą zasadniczą”, polityka zagraniczna Hongkongu prowadzona jest poprzez rząd centralny w Pekinie. Jednak władze Hongkongu posiadają kilka swoich przedstawicielstw o profilu handlowym jako Hong Kong Trade and Economic Office, które formalnie pozostaje w strukturze Biura ds. Przemysłu i Handlu. Polska należy do właściwości terytorialnych biura w Berlinie (funkcjonuje od 2011 r.). Biuro to jest przedstawicielstwem handlowym HK na: Polskę, Austrię, Czechy, Niemcy, Węgry, Słowację, Słowenię oraz Szwajcarię.

Zgodnie z art. 152 „Ustawy zasadniczej” przedstawiciele rządu HKSAR mogą uczestniczyć w tych organizacjach jako członkowie delegacji ChRL lub w innym charakterze, na jaki zezwoli Centralny Rząd Ludowy i dana organizacja międzynarodowa (https://www.cmab.gov.hk/en/issues/external.htm).

Nazwa

Data wstąpienia

Organ HKSAR

1.

Codex Alimentarius Commission (Codex) (Komisja Kodeksu Żywnościowego / Codex)

1998

 

Food and Environmental Hygiene Department (Departament Higieny Żywności i Środowiska)

2.

Economic and Social Commission for Asia and the Pacific of the United Nations (ESCAP) (Komisja Gospodarczo-Społeczna Narodów Zjednoczonych ds. Azji i Pacyfiku) 

 

 

1947

 

Commerce and Economic Development Bureau (Biuro Handlu I Rozwoju Gospodarczego)

3.

Food and Agriculture Organization (FAO) (Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa)

1956

 

Agriculture, Fisheries and Conservation Department (Departament Rolnictwa, Rybołówstwa i Ochrony Przyrody)

4.

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) – Trade Committee (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – Komisja ds. Handlu)

1994

 

Trade and Industry Department (Departament Handlu i Przemysłu)

5.

World Health Organization Collaborating Centre for Risk Analysis (Centrum Współpracy Światowej Organizacji Zdrowia ds. Analizy Ryzyka)

2010

 

Food and Environmental Hygiene Department (Departament Higieny Żywności i Środowiska)

6.

World Organisation for Animal Health (OIE) (Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt / OIE)
 

1995

 

Agriculture, Fisheries and Conservation Department (Departament Rolnictwa, Rybołówstwa i Ochrony Przyrody)

Źródło: Constitutional and Mainland Affairs Bureau of Hong Kong

Zgodnie z art. 152 „Ustawy zasadniczej” HKSAR może uczestniczyć w tych organizacjach, używając nazwy „Hongkong, Chiny”. Legenda:

  • HKG - Rząd Hongkongu (przed 1 lipca 1997 r.)
  • HKSARG - Rząd Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong (od dnia 1 lipca 1997 r.)

Hongkong jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (World Trade Organization – WTO). Po przyłączeniu do ChRL (1 lipca 1997 r.) HKSAR jest w dalszym ciągu członkiem WTO. ChRL została formalnie członkiem WTO w dniu 11 grudnia 2001 roku.

Nazwa
 

Rok wstąpienia HKG/HKSARG
 

Kategoria członkostwa HKSAR
 

Odpowiedzialne

Biuro / Departament
 

1.

Advisory Centre on WTO Law (Centrum Doradcze ds. Prawa WTO)

1999

Członek
 

Commerce and Economic Development Bureau (Biuro Handlu i Rozwoju Gospodarczego)


Trade and Industry Department (Departament Handlu i Przemysłu)

2.

Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) (Wspólnota Gospodarcza Azji-Pacyfiku)

1991

Członek
 

Commerce and Economic Development Bureau
(Biuro Handlu i Rozwoju Gospodarczego)


Trade and Industry Department (Departament Handlu i Przemysłu)

3.

Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB)(Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych)

2017

Pełne członkostwo

Financial Services and the Treasury Bureau (Biuro Usług Finansowych i Skarbu)

4.

Network of Aquaculture Centres in Asia and the Pacific (NACA) (Sieć Centrów Akwakultury w Azji i Pacyfiku)

1988

Pełne członkostwo

Agriculture, Fisheries and Conservation Department (Departament Rolnictwa, Rybołówstwa i Ochrony Przyrody)

5.

Northeast Asia Food Data Systems (NEASIAFOODS)(Systemy Danych o Żywności w Azji Północno-Wschodniej)

2002

Pełne członkostwo

Food and Environmental Hygiene Department (Departament Higieny Żywności i Środowiska)

6.

World Trade Organization (WTO) (Światowa Organizacja Handlu)

1995

Pełne członkostwo

Commerce and Economic Development Bureau, Trade and Industry Department (Biuro Handlu i Rozwoju Gospodarczego, Departament Handlu i Przemysłu)

Pozycja Hongkongu w rankingach

Pozycja Hongkongu w rankingach

 

 

pkt

pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International, ostatnie dane 2024 r.)

74

17

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization, ostatnie dane 2025/Azja)

51,5

5

Economic Freedom Index (Heritage Foundation, ostatnie dane z 2020 r.)

90,2

1

Relacje dwustronne

• Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Gospodarka Hongkongu ma charakter otwarty, a wymiana handlowa z zagranicą jest jedną z podstaw jej rozwoju. Utrzymywanie prostych, przejrzystych procedur i minimalnej ilości barier taryfowych i pozataryfowych jest naczelną zasadą tutejszej administracji gospodarczej.

Istnieje duża stabilności przepisów celnych, stosowanych procedur i stawek, jak i rozwiązań prawnych związanych z całą sferą obrotu handlowego. Hongkong jest wolnym portem, a podatek akcyzowy nakładany jest tylko na cztery rodzaje towarów podlegających ocleniu: likiery, tytoń, olej węglowodorowy i alkohol metylowy. Te towary podlegają określeniu wartości celnej przez służby celne. Nie ma taryfy ani podatku od słodzonych napojów bezalkoholowych. W realizacji transakcji handlowych oczywiście nadal wymagane są podstawowe dokumenty znane i stosowane powszechnie w handlu międzynarodowym. Hongkong jest wolnym portem, jednak dla niektórych produktów jak np. rolno-spożywcze lub sprzęt medyczny konieczne jest posiadanie odpowiednich licencji (m.in. u Produkty rolno-spożywcze. Na terenie HKSAR obowiązuje inne prawo, niż na terenie Chin kontynentalnych. Rynek hongkoński jest otwarty dla polskich produktów ze względu na stosunkowo proste przepisy celne. Nie ma natomiast możliwości, aby poprzez Hongkong legalnie eksportować do Chin kontynentalnych polskie produkty rolno-spożywcze, które nie mają dostępu do rynku ChRL.

W 2024 r. obroty handlu ogółem w Hongkongu według Departamentu ds. Spisu Powszechnego i Statystyki (Hong Kong Trade, Census & Statistic Departament) wyniosły 1,213 mld USD, a w pierwszych 9 miesiącach 2025 r. obroty handlu ogółem wyniosły 1,026 mld USD. Całkowity eksport wzrósł o 13,4%, a import wzrósł o 13,1% w porównaniu do tego samego okresu w 2024 r.

W 2024 r. Polska była 29. największym partnerem handlowym Hongkongu, a poziom całkowitej wymiany handlowej wyniósł 2,2 mld USD i wzrósł o 19,1 % w stosunku do roku 2023.

Według hongkońskiego Urzędu Statystycznego Census & Statistic import z Polski do Hongkongu za pierwsze 10 mies. R. 2025 wyniósł 282 mln USD, a import w 2024 r. wyniósł 267 mln USD.

Największe pozycje eksportowe z Polski do Hongkongu obejmują produkty takie jak perfumy i kosmetyki, sprzęt telekomunikacyjny wraz z częściami zamiennymi, elektryczny, maszyny i silniki spalinowe oraz artykuły rolno-spożywcze.

Według informacji uzyskanych z Urzędu Statystycznego Census & Statistic w 2024 r. głównymi produktami eksportowymi z Hongkongu do Polski były: sprzęt telekomunikacyjny, automatyczne urządzenia do przetwarzania danych oraz urządzenia do przełączania obwodów elektrycznych.

Według informacji uzyskanych z Głównego Urzędu Statystycznego RP, w 2021 Polska eksportowała do Hongkongu głównie produkty schłodzone pochodzenia mięsnego, drobiowe i wieprzowe mięso, w tym podroby np. osłonki wieprzowe (21 449 587 USD).

Takie statystyki pokazują, iż polskie produkty rolno-spożywcze są bardzo wysoko cenione przez hongkońskich konsumentów. Polska posiada uzgodnione bilateralne świadectwa zdrowia dla: (1) jaj, mleka i produktów mlecznych; (2) produktów z mięsa bydła, owiec, kóz i trzody chlewnej; (3) ryb, skorupiaków i mięczaków oraz produktów z nich wytworzonych; (4) świeżego mięsa drobiowego i produktów z niego wytworzonych.

Według statystyk Narodowego Banku Polskiego z 2022 r. inwestycje pomiędzy Polską a HK wyniosły:

Inwestycje Hongkongu w Polsce: stan: 723 mln USD

Polskie inwestycje w Hongkongu: stan: 31,6 mln USD

Obroty

Wymiana towarowa Polski z Hongkongiem (w mln USD) w latach 2022-2025

 

2022

2023

2024

X 2025

Eksport do Hongkongu

244

262

267

282

Import z Hongkongu

1636

1419

1937

1795

Obroty

1880

1681

2204

2077

Deficyt

-1392

-1157

-1670

-1513

Źródło: Hong Kong Trade Statistics, Census & Statistics Dept.

• Relacje z UE

Ostatnie coroczne badanie („Report on 2024 Annual Survey of Companies in Hong Kong with Parent Companies Located outside Hong Kong”) dotyczące zagranicznych spółek dominujących w Hongkongu daje najnowszy obraz pod względem obecności UE w Hongkongu. Obecność UE według stanu na koniec 2024 r. pod względem liczby przedsiębiorstw to 1640 firm, co wskazuje, że europejskie firmy pozostają największą niechińską społecznością biznesową w Hongkongu. UE pozostaje drugą co do wielkości grupą przedsiębiorstw zagranicznych. W 2024 r. UE była czwartym co do wielkości partnerem handlowym Hongkongu w towarach i trzecim w usługach. Całkowita wymiana handlowa wyniosła 66,7 mld EUR. 
- Hongkong był 31. największym partnerem handlowym UE w zakresie towarów w 2024 r. UE jest na czwartym po Chinach, Tajwanie i Stanach Zjednoczonych głównym partnerem handlowym Hongkongu;
- w 2024 r. całkowity eksport UE do Hongkongu wyniósł 24 mld EUR, podczas gdy import z Hongkongu osiągnął wartość 4,2 mld EUR;
- w imporcie UE z HK dominują maszyny, sprzęt transportowy i telekomunikacyjny. W eksporcie z UE do HK dominują maszyny, urządzenia transportowe, urządzenia telekomunikacyjne, chemikalia i inne półprodukty;
- handel między UE a HK wykazywał w ostatnich latach stabilny rozwój. Główne obszary handlu usługami pomiędzy UE a Hongkongiem to transport, w tym lotniczy, usługi biznesowe i finansowe;
- dane dotyczące bezpośrednich inwestycji zagranicznych wskazują, że w ciągu ostatnich lat UE była ich głównym źródłem. W 2022 r. Hongkong był czwartym najpopularniejszym miejscem docelowym BIZ dla UE;
- unijne przedsiębiorstwa wykorzystują HK jako swoją główną siedzibę lub dla biur regionalnych. Przedsiębiorstwa z UE obejmują swoją działalnością wiele różnych sektorów: usługi finansowe i biznesowe, bankowość, ubezpieczenia, handel, logistykę, budownictwo i handel detaliczny;
- w pierwszej połowie 2024 r. handel Hongkongu z UE stanowił 5,3% jego całkowitej wymiany handlowej, a głównymi partnerami handlowymi były: Niemcy, Holandia, Francja, Włochy i Belgia;
- w pierwszej połowie 2024 r. eksport Hongkongu do UE stanowił 6,1% jego całkowitego eksportu, przy czym głównymi odbiorcami były: Holandia, Niemcy, Francja, Włochy i Belgia;
- w pierwszej połowie 2024 r. import Hongkongu z UE stanowił 4,6% całkowitego importu, przy czym głównymi źródłami były: Niemcy, Francja, Włochy, Belgia i Niderlandy.

źródła: Hong Kong Trade Statistics, Census & Statistics Department

https://research.hktdc.com/en/article/Mzk4NTUzOTMx

Inwestycje dwustronne

Pod koniec 2023 r. UE zainwestowała łącznie 36,5 mld USD w Hongkongu, a Holandia, Francja i Niemcy były wiodącymi inwestorami. Hongkong był piątym najpopularniejszym kierunkiem w Azji dla inwestorów z UE, za Singapurem, Chinami, Indiami i Japonią.

Na koniec 2023 r. Hongkong zainwestował łączną kwotę 22,7 mld USD w UE, a Luksemburg, Portugalia i Holandia znajdowały się wśród głównych d. W tym samym roku Hongkong był trzecim co do wielkości azjatyckim inwestorem w UE, ustępując jedynie Singapurowi i Japonii.

źródła: Hong Kong Trade Statistics, Census & Statistics Department, Eurostat https://research.hktdc.com/en/article/Mzk4NTUzOTMx

Baza traktatowa - porozumienia, umowy i konwencje dwustronne pomiędzy UE, Polską a Hongkongiem

Stosunki gospodarcze, finansowe i handlowe nie są uregulowane przez umowy dwustronne pomiędzy Rządem RP a Rządem HKSAR. Polska i Hongkong posiadają dwie umowy bilateralne w innych dziedzinach:

  1. Umowę pomiędzy Rządem RP a Rządem HKSAR o ruchu bezwizowym. Weszła ona w życie w dniu 18 sierpnia 2002 r. Na jej podstawie obywatele RP mogą wjeżdżać i przebywać na terytorium HK w celach turystycznych do 90 dni bez konieczności posiadania wizy;
  2. Umowę pomiędzy Rządem RP a Rządem HKSAR o wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych. Weszła ona w życie 28 lutego 2007 r. Przepisy tej umowy stanowią, że fakt popełnienia przestępstwa należy zgłosić odpowiednim organom w Polsce (policji), które z kolei porozumieją się w danej sprawie bezpośrednio ze swoim odpowiednikiem w Hongkongu (art. 2 umowy).

UE i Hongkong mają podpisane poniższe umowy:

  1. Umowy o promocji i ochronie inwestycji (IPPA) z: Austrią, Belgijsko-Luksemburską Unią Gospodarczą, Danią, Finlandią, Francją, Niemcami, Włochami, Holandią i Szwecją.
  2. Kompleksowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (CDTA) z 17 z 27 państw członkowskich UE: Austrią, Belgią, Republiką Czeską, Chorwacją, Estonią, Finlandią, Francją, Węgrami, Irlandią, Włochami, Łotwą, Luksemburgiem, Maltą, Holandią, Portugalią, Rumunią i Hiszpanią. Obecnie trwają negocjacje w sprawie CDTA z Cyprem, Niemcami i Litwą.
  3. Umowy o dochodach z usług lotniczych z: Belgią, Chorwacją, Danią, Estonią, Finlandią, Niemcami, Holandią i Szwecją, a o dochodach dotyczących usług transportowych z: Danią, Niemcami i Holandią.
  4. Umowy o wymianie informacji podatkowych z Danią i Szwecją.

Data aktualizacji: grudzień 2025 r.

{"register":{"columns":[]}}