Powrót

Wystawa prac Andrzeja Klimowskiego w Fuzhou

21.11.2025

Zainaugurowana 21 listopada 2025 r. retrospektywna wystawa prac Andrzeja Klimowskiego w G Art Museum w Fuzhou, stolicy prowincji Fujian, była kolejnym wydarzeniem w ramach 14. edycji Festiwalu Kultury Polskiej w Chinach, współorganizowanego przez Instytut Polski w Pekinie i wspieranego przez Konsulat Generalny RP w Kantonie. To kontynuacja projektu, który rozpoczął się koncertem wybitnego pianisty profesora Krzysztofa Jabłońskiego wraz z Orkiestrą Symfoniczną w Shenzhen 30 października tego roku. Wernisaż wystawy w Fuzhou poprzedził ostatni element festiwalu, czyli seanse polskiej kinematografii, spotkania autorskie oraz wystawę polskiej literatury w Diamond Dream Bookstore.

Grupowe zdjęcie uczestników wernisażu wystawy Andrzeja Klimowskiego przed wejściem do G Art Museum w Fuzhou, na tle czerwonego baneru wystawy.

Rozpoczynając wernisaż w G Art Museum, Konsul Generalny Piotr Nowotniak podziękował za współpracę polskim i chińskim partnerom, podkreślając znaczenie wspólnych działań, dzięki którym możliwe stało się zaprezentowanie twórczości jednego z najważniejszych artystów Polskiej Szkoły Plakatu. Wśród instytucji wspierających projekt znalazło się m.in. Muzeum Narodowe w Poznaniu, reprezentowane przez Annę Grabowską-Konwent, kuratorkę największej kolekcji prac Andrzeja Klimowskiego na świecie oraz Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, którego dyrektor Andrzej Giza od lat współtworzy projekty łączące polską muzykę i sztuki wizualne.

Wybór Klimowskiego na główną postać wystawy nie był przypadkowy. Artysta, wychowany w polskiej rodzinie emigrantów w Londynie, od lat łączy polską tradycję graficzną z zachodnim doświadczeniem artystycznym, co czyni go twórcą naturalnie wpisującym się w dialog kultur. Jego prace były też kluczowym elementem identyfikacji wizualnej tegorocznej edycji festiwalu, przywołując zarówno atmosferę koncertu „Meet Chopin in Shenzhen”, jak i premierę filmową „Sanatorium pod Klepsydrą”. Program towarzyszący w Fuzhou umożliwił chińskiej publiczności spotkanie z różnymi obliczami polskiej narracji artystycznej, od poetyckiego kina Hasa, przez pełną pasji „Zimną Wojnę” Pawlikowskiego, po dokument „Pianoforte” Jakuba Piątka, entuzjastycznie przyjęty m.in. na Sundance i Emmy.

Tegoroczna edycja Festiwalu Polskiej Kultury, realizowana wspólnie z szeregiem polskich i chińskich instytucji, udowadnia, że istnieje realna potrzeba pokazywania polskiej kultury także poza największymi ośrodkami. Dla odbiorcy w Polsce podobne projekty mogą wydawać się odległe, jednak ich znaczenie jest namacalne, budują one obecność polskich twórców w prestiżowych przestrzeniach, otwierają im drogę do nowych rynków i wzmacniają rozpoznawalność Polski jako kraju o silnej tradycji artystycznej. Rozszerzenie festiwalu na miasta południowych Chin, takich jak Shenzhen i Fuzhou, staje się w tym kontekście nie tylko przykładem udanej współpracy, lecz także ważną inwestycją w trwałe relacje między środowiskami artystycznymi obu krajów.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}