W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego

10.07.2023

Marlena Maląg – Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Wiceprzewodnicząca Rady Dialogu Społecznego wzięła udział w posiedzeniu plenarnym Rady, które poświęcone było dyskusji nt. założeń projektu budżetu państwa na rok 2024, propozycji średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2024 oraz wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i wysokości minimalnej stawki godzinowej w roku 2024. Podczas posiedzenia omówiono również kwestię dotyczącą zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2024 r.

Na zdjęciu widnieje stół prezydialny za którym siedzą Pani Marlena Maląg - Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Pan Łukasz Bernatowicz - Przewodniczący Rady Dialogu Społecznego oraz Pani Grażyna Wereszczyńska - Zastępca Dyrektora Biura Dialogu, Samorządu i Rozwoju w Kancelarii Prezydenta RP. W tle z lewej strony znajdują się dwie flagi - Polski i UE. W tle z prawej strony znajduje się baner z napisem RDS.

Spotkanie odbyło się 10 lipca 2023 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. W posiedzeniu, któremu przewodniczył Łukasz Bernatowicz Przewodniczący Rady reprezentujący Związek Pracodawców  BCC, udział wzięli ze strony rządowej Piotr Patkowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Piotr Pyzik – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Ewelina Owczarska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz partnerzy społeczni.

Wiceminister P. Patkowski przedstawił informację na temat założeń projektu budżetu państwa na rok 2024; propozycji średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2024 oraz o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2024. Poinformował, że strona rządowa proponuje średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w przyszłym roku w wysokości 106,6 proc. Ponadto prognozuje się, że dynamika realna produktu krajowego brutto wyniesie 103,0 proc; stopa bezrobocia rejestrowanego (na koniec roku) wyniesie 5,3%; dynamika nominalna przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej wyniesie 109,7 proc. natomiast przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej (w tys. etatów) wyniesie 11 286.

Następnie minister Marlena Maląg przedstawiła informacje dotyczące propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz propozycji wysokości minimalnej stawki godzinowej w roku 2024. Poinformowała, że strona rządowa proponuje wzrost wynagrodzenia minimalnego do poziomu 4242 zł od 1 stycznia 2024 r. oraz 4300 od 1 lipca 2024 r. a także minimalnej stawki godzinowej do 27,70- zł od 1 stycznia 2024 r. oraz 28,10- zł  od 1 lipca 2024 r. Przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. wyniesie 4271,- zł. Relacja płacy minimalnej do prognozowanego na 2024 r. na poziomie 7794,- zł przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wynosie: 54,4 proc. Od 1 stycznia 2024 r. oraz 55,2 proc. od 1 lipca 2024 r. Zgodnie z szacunkiem liczba osób objętych regulacją wyniesie 3,6 mln. Całkowite roczne koszty pracodawców z tytułu podniesienia minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. wyniosą 35 344,1 mln zł.

W kwestii zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2024 r. minister Marlena Maląg poinformowała, że strona rządowa proponuje pozostawienie zwiększenie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2024 r. na ustawowym minimum wynoszącym 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2023 r. W efekcie prognozuje się, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2024 r. wyniesie nie mniej niż 112,3%. Szacowany całkowity koszt waloryzacji świadczeń przy prognozowanym wskaźniku na poziomie 112,3%, wyniesie ok. 43,6 mld zł.

Minister podkreśliła, że polityka senioralna oparta jest na filarze wzmocnienia finansowego i aktywności osób starszych. Z tego względu wprowadzone zostały dodatkowe świadczenia takie jak tzw. trzynasta oraz czternasta emerytura. Poinformowała o decyzji, że „czternasta emerytura” zostanie wprowadzona jako świadczenie stałe, wypłacane co roku. Będzie to wsparcie dla emerytów i rencistów otrzymujących najniższe świadczenia. Projekt ustawy o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów trafił do podpisu Prezydenta RP. Zakłada on, że świadczenie będzie wynosiło co najmniej wysokość minimalnej emerytury. Po przekroczeniu kryterium dochodowego w wysokości 2 900,- zł obowiązywał będzie mechanizm „złotówka za złotówkę”. Termin wypłaty świadczenia będzie ustalany co roku uchwałą Rady Ministrów.

J. Męcina – Przewodniczący Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych poinformował, że Zespołowi nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w sprawie wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok 2024. Zespołowi ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych oraz Zespołowi ds. ubezpieczeń społecznych, nie udało się wypracować także wspólnego stanowiska w sprawie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2024 roku.

Ponadto, na forum Rady przyjęto:

  • Uchwałę nr 123 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie podziału środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego.
  • Uchwałę nr 124 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie wzrostu inwestycji zagranicznych i tworzenia jakościowych miejsc pracy.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}