Posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego
11.07.2025
Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk uczestniczyła w posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego, które poświęcone było propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 r., propozycji zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. oraz propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2026 r.
Spotkanie odbyło się 11 lipca 2024 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. W posiedzeniu stronę rządową reprezentowali: Andrzej Domański – Minister Finansów, Tomasz Siemoniak – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Marzena Okła-Drewnowicz - Ministra ds. Polityki Senioralnej, Maciej Lasek – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Michał Jaros – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Sebastian Gajewski - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Hanna Majszczyk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Paulina Piechna-Więckiewicz – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Konrad Gołota – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Konrad Wojnarowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Norbert Kusiak – przedstawiciel OPZZ w imieniu Przewodniczącego Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych przedstawił informacje z przebiegu dyskusji jaka toczyła się w ramach Zespołu na temat: wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2026 r. Poinformował, że organizacje związkowe: OPZZ, NSZZ „Solidarność” i FZZ uważają, że wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę powinien wynosić w 2026 r. nie mniej niż 7,48% (do wysokości co najmniej 5.015 zł). Natomiast wspólna propozycja organizacji pracodawców: BCC, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, PTG, ZPP, ZRP mówi, że wzrost płacy minimalnej powinien opierać się o wskaźnik wynikający z obecnie obowiązującej ustawy tj. nie przekroczyć 50 zł (w efekcie maksymalnie 4.716 zł). W powyższej sprawie stronie społecznej nie udało się wypracować wspólnego stanowiska.
Natomiast odnosząc się do wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wskazał, że strona związkowa proponuje, iż wzrost wynagrodzeń powinien wynosić nie mniej niż 12%. Organizacje pracodawców proponują, aby w 2026 r. płace w sferze budżetowej mogły, w zależności od możliwości budżetu państwa, wyjątkowo wzrosnąć szybciej niż płaca minimalna, by wyrównać efekty wieloletniej stagnacji wynagrodzeń urzędników, tylko częściowo zrekompensowane podwyżką w 2024 r.
Poinformował, że w dniu 10 lipca 2025 r. strona związkowa i strona pracodawców przyjęła wspólne stanowisko w sprawie wysokości wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2026 r. w którym strony zgodnie stwierdzają, że rządowy wskaźnik na poziomie 103% nie odpowiada na kluczowe wyzwania. Wnioskują o rewizję przedstawionej propozycji i podwyższenie wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej do adekwatnego poziomu.
Następnie minister A. Domański przedstawił informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na 2026 r. Oczekuje się, że dynamika realna w przyszłym roku wyniesie 103,5%, średnioroczna dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniesie 103%. Przy tym zaznaczył, że obecnie wśród ośrodków analitycznych jest wiele prognoz mówiących o niższej inflacji w roku 2026. W dalszej kolejności poinformował, że stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku wyniesie 4,9% a przeciętne zatrudnienie w państwowej sferze budżetowej wyniesie 619 tys. etatów.
Minister A. Domański zakomunikował, że Rada Ministrów proponuje przyjęcie średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2026 r. w wysokości 103% (wynagrodzenia oraz kwoty bazowe w 2026 roku, zostaną zwaloryzowane o 3%, czyli o prognozowaną średnioroczną inflację na 2026 rok). Ponadto zwrócił uwagę, że fundusz płac w sektorze finansów publicznych w relacji do PKB znalazł się obecnie na najwyższym poziomie od 2002 r.
Ministra A. Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że Rada Ministrów za pośrednictwem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w dniu 13 czerwca 2025 roku przedstawiła Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w kwocie 4 806 zł oraz minimalnej stawki godzinowej w roku następnym, która wynosiłaby 31,40 zł. Zaznaczyła, że na 2026 r. ustalony będzie jeden termin zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Podkreśliła, że propozycja minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 4 tys. 806 zł oznacza wzrost o 140 złotych czyli 3%, co odpowiada prognozowanemu wzrostowi inflacji. Proponowana wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2026 rok stanowi 51,2% prognozowanego przez Ministra Finansów przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2026 r.
Kolejnym omawianym punktem była kwestia zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent z FUS w 2026 r. Łukasz Kozłowski - przedstawiciel FPP w zastępstwie za W. Nagela -Przewodniczącego Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych przedstawił informacje z przebiegu dyskusji jaka toczyła się podczas wspólnego posiedzenia Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych oraz Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych w dniu 23 czerwca 2025 r. na temat wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Poinformował, że strona rządowa zaproponowała ustalenie wskaźnika waloryzacji świadczeń w 2026 r. na poziomie inflacji powiększonej o 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r., co odpowiada szacunkowemu wzrostowi świadczeń o 4,9%. Zdaniem strony związkowej: OPZZ, NSZZ „Solidarność” i FZZ wskaźnik waloryzacji powinien wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2025 r. zwiększony o co najmniej 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2025.
Stronie społecznej nie udało się wypracować wspólnego porozumienia w powyższej kwestii.
Wiceminister S. Gajewski poinformował, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent jest określony przez przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS i składa się on z dwóch elementów: cenowego i płacowego. Element cenowy ma charakter automatyczny, ustalany z mocy prawa i obejmuje inflację ogólną lub inflację emerycką w zależności, która w danym roku jest wyższa. Natomiast drugi element – płacowy ma charakter zmienny i wynosi co najmniej 20%. Element ten decyduje o udziale populacji osób już nieaktywnych zawodowo we wzroście gospodarczym, a tym samym wzroście poziomu życia całego społeczeństwa.
Wiceminister S. Gajewski podkreślił, że strona rządowa zaproponowała pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., na poziomie ustawowego minimum wynoszącego 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.
W dalszej części spotkania przedstawiono informacje o pracach doraźnego zespołu ds. Prezydencji Rzeczypospolitej w Radzie Unii Europejskiej i wypracowanych rekomendacjach.