W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego

10.09.2025

Informacja w sprawie Paktu na rzecz Europejskiego Dialogu Społecznego z 5 marca 2025 r. oraz Zaleceń Rady z dnia 12 czerwca 2023 r. w sprawie wzmacniania dialogu społecznego w Unii Europejskiej oraz dyskusja dotycząca projektu ustawy budżetowej na rok 2026 i projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 były tematem posiedzenia plenarnego Rady Dialogu Społecznego pod przewodnictwem Piotra Dudy - Przewodniczącego NSZZ „Solidarność”.

Na zdjęciu widnieje stół prezydialny za którym siedzą od lewej strony: Piotr Ostrowski – Przewodniczący Ogólnopolskiego porozumienia Związków Zawodowych, Dorota gardias – Przewodnicząca Forum Związków Zawodowych, Piotr Duda – przewodniczący Rady Dialogu Społecznego, Sebastian Gajewski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Łukasz Bernatowicz – Business Centre Club, Janusz Kowalski – Związek Rzemiosła Polskiego, Marek Górski – Prezydent Konfederacji Lewiatan. W tle siedzących dwie flagi: UE i Polski oraz baner z napisem Rada Dialogu Społecznego.

Spotkanie odbyło się 10 września 2025 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. W posiedzeniu udział wziął Adam Andruszkiewicz - Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP, Hanna Majszczyk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Sebastian Gajewski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,  Izabela Ziętka – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Konrad Wojnarowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Grażyna Wereszczyńska - Zastępca Dyrektora Biura Dialogu, Samorządu i Rozwoju w Kancelarii Prezydenta RP, Marcin Stanecki - Główny Inspektor Pracy oraz przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Zdrowia. 

Edyta Doboszyńska - Związek Rzemiosła Polskiego przedstawiła informację w sprawie Paktu na rzecz Europejskiego Dialogu Społecznego oraz Zaleceń Rady w sprawie wzmacniania dialogu społecznego w Unii Europejskiej. Poinformowała, że Zalecenie Rady z 2023 roku w sprawie wzmacniania dialogu społecznego w Unii Europejskiej jest częścią inicjatywy Komisji Europejskiej „Dialog Społeczny 2023”, mającej na celu dalsze wzmocnienie i promowanie dialogu społecznego poprzez konkretne działania na szczeblu krajowym i unijnym. Zalecenie jest dokumentem opierającym się na zasadniczych elementach dobrze funkcjonującego dialogu społecznego w UE, tj. swobodzie zawierania umów i autonomii partnerów społecznych oraz poszanowaniu krajowych tradycji, zasad i praktyk. W dokumencie Rada zaleca państwom członkowskim szereg działań w obszarze dialogu społecznego. 5 marca 2025 roku Komisja i europejscy międzybranżowi partnerzy społeczni podpisali nowy Pakt na rzecz europejskiego dialogu społecznego, który wzmocni rolę partnerów społecznych w kształtowaniu rynku pracy, zatrudnienia i polityki społecznej.  W dokumencie przewidziano również powołanie Europejskiego Pełnomocnika ds. Dialogu Społecznego. W dalszej części wypowiedzi podkreśliła, że europejscy partnerzy społeczni zaniepokojeni opóźnieniami w realizacji części zapisów wystosowali 10 lipca br. apel do Przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen dotyczący zapewnienia w budżecie środków na działania wzmacniające potencjał partnerów społecznych. Przypomniała, że wdrażanie Zalecenia i Paktu były przedmiotem obrad Prezydium RDS oraz były omawiana na posiedzeniu Zespołu ds. rozwoju dialogu społecznego, który będzie kontynuował prace w tym zakresie. 
 
Następnie Hanna Majszczyk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przedstawiła projekt ustawy budżetowej na rok 2026. Poinformowała, że projekt ustawy budżetowej został opracowany przy założeniach, że PKB w ujęciu realnym w latach 2025-2026 wzrośnie odpowiednio o 3,4% i 3,5%, inflacja w 2026 roku wyniesie 3%, stopa bezrobocia rejestrowanego 5% a przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wzrośnie o 6,4%. Dynamika wzrostu inwestycji została założona na poziomie 8%. Według projektu ustawy budżetowej dochody budżetu państwa wyniosą 647,2 mld. zł, wydatki 918,9 mld zł natomiast deficyt został zaplanowany na kwotę nie większą niż 271,7 mld zł. Projekt zakłada wpływy do budżetu z podatków: VAT (341,5 mld zł), CIT (80,4 mld zł), PIT (32 mld zł), podatku akcyzowego (103,3 mld zł) oraz dochody niepodatkowe w łącznej kwocie ponad 63,6 mld zł. Projekt zakłada wydatki: 247,6 mld zł na ochronę zdrowia, 200,1 mld zł na obronę narodową (wraz z Funduszem Wsparcia Sił Zbrojnych), 200 mln zł na wsparcie samorządów w usuwaniu odpadów niebezpiecznych, stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub środowisk. W budżecie zapewniono kontynuację takich programów jak: Programu „Rodzina 800+”, „Dobry start”, „Za życiem”, „Aktywny Maluch”, „Mama 4+”, dodatkowe roczne i kolejne dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów (tzw. 13. emerytura i tzw. 14. emerytura). Zabezpieczono również finansowanie całorocznych kosztów (ok. 7 mld zł) wypłaty tzw. renty wdowiej. Poinformowała także, że strona rządowa proponuje średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2026 w wysokości 3%. 

Sebastian Gajewski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podkreślił, że przygotowany przez ministerstwo finansów projekt budżetu na 2026 r. oparto na trzech zasadniczych filarach - po pierwsze zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego poprzez wzrost wydatków na obronę narodową; po drugie zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego poprzez prowadzenie aktywnej polityki społecznej państwa szczególnie w obszarze zabezpieczenia społecznego, wsparcia rodzicielstwa oraz ochronę zdrowia; po trzecie na racjonalnej gospodarce budżetowej. Podkreślił, że duże wydatki na świadczenia uniwersalne, takie jak między innymi Rodzina 800+, Aktywny Rodzic czy Dobry Start, przysługujące bez kryterium dochodowego wynikają z przekonania, że przy obecnym kryzysie demograficznym, świadczenia dla rodzin związane z opieką nad dzieckiem powinny być kierowane do każdego kto decyduje się na wychowanie dziecka. Rząd nie przewiduje zmian w tym zakresie. Podobnie w przypadku dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 13. emerytury) oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 14. emerytury) nie są przewidywane zmiany. 

Następnie partnerzy społeczni odnieśli się do projektu ustawy budżetowej na rok 2026. W swoich wypowiedziach podnieśli między innymi kwestie.: zbyt niskiego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, co zdaniem partnerów, osłabi sektor publiczny i spowoduje odpływ wykwalifikowanej kadry; zbyt wysokich, zdaniem pracodawców, wydatków socjalnych; zakładanego nadmiernego deficytu; braku potwierdzenia legislacyjnego części zakładanych wpływów do budżetu; braku nowych rozwiązań w kwestii uszczelnienia systemu podatkowego; wydatków z Funduszu Pracy; braku podniesienia kwoty wolnej od podatku.        

Strona pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego przyjęła Uchwałę nr 140 w sprawie: ochrony pracowników i wykonawców zamówień publicznych wobec prób restrukturyzacji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w oparciu o przepisy ustawy prawo restrukturyzacyjne.

{"register":{"columns":[]}}