Posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego
05.08.2025
5 sierpnia 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W posiedzeniu wzięli udział Pan Michał Jaros, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii; Pan Krzysztof Bolesta, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Finansów, Ministerstwo Aktywów Państwowych oraz Ministerstwa Infrastruktury.
W pierwszej części posiedzenia na podstawie prezentacji przedstawiciele strony pracodawców omówili sytuację przemysłu motoryzacyjnego; wpływu ekspansji chińskich koncernów motoryzacyjnych zarówno na rynek Polski, jak i krajów Unii Europejskiej.; systemów wsparcia na zakup samochodów elektrycznych; ilość stacji ładowania samochodów elektrycznych; ilości zarejestrowanych w Polsce samochodów; wartości oraz ilości chińskich samochodów sprzedawanych w Polsce z podziałem na województwa oraz wartość eksportu.
W dalszej części posiedzenia przedstawiciele strony pracodawców przedstawili prezentację w zakresie propozycji zmian w prawie pracy. W prezentacji poruszono kwestie dot. m.in.: elastyczności czasu pracy; uregulowania rozliczania czasu pracy; formuły, celu oraz schematu regulacji czasu pracy oraz gwarancji ochrony praw pracowniczych.
Dalsza część posiedzenia dot. Porozumienia w sprawie pakietu obniżek ceł zawartego pomiędzy USA a Unią Europejską. Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju i Technologii poinformował, że porozumienie obejmowało m.in. obniżenie ceł do 15% na większość unijnych towarów eksportowanych do USA oraz redukcję taryf importowych.
Kolejny punkt posiedzenia dot. wsparcia transformacji przemysłu motoryzacyjnego z uwzględnieniem elektromobilności. Przedstawiciel strony pracodawców zwrócił uwagę na konieczność skrócenia procesu administracyjnego dot. budowania OZE, wsparcia elektromobilności oraz rozpoczęcia nowej doktryny w zakresie celów emisji CO2.
Następnie Współprzewodniczący Zespołu ze strony związków zawodowych wskazał, że w kontekście transformacji sektora motoryzacyjnego niezbędne jest podjęcie działań mających na celu m.in.: wypłacanie wynagrodzenia pracownikom za okres przestojowy; zabezpieczenie pracowników zbliżających się do wieku emerytalnego oraz redukcji miejsc pracy w związku z robotyzacją w sposób społecznie akceptowalny.