Posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego
25.11.2025
25 listopada 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W posiedzeniu wziął udział Pan Michał Jaros, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii oraz przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
W pierwszej części posiedzenia omówiono kwestię dot. sytuacji związanej z regulacjami w obszarze emisji CO2 z samochodów osobowych i lekkich dostawczych wraz z wnioskiem o wsparcie przez stronę rządową propozycji nowych rozwiązań. Przedstawiciel strony pracodawców przedstawił prezentację multimedialną pt. Priorytety w kontekście propozycji ACEA dotyczące regulacji CO2 i elektromobilności. W prezentacji zawarł informacje dot. lekkich samochodów dostawczych (LCV), propozycji ACEA dla samochodów osobowych, warunków umożliwiających transformacji, propozycji ACEA dla lat 2030-2034, infrastruktury ładowania oraz rekomendacji (m.in. rewizja regulacji CO2).
Następnie przedstawiciel strony pracodawców przedstawił sytuację związaną z kryzysem w dostawach półprzewodników i nowych regulacji Chin w obszarze licencji eksportowych dla pierwiastków ziem rzadkich. Poinformował, że dostawy półprzewodników zostały częściowo wznowione i zabezpieczono 2/3 dostaw półprzewodników. Ponadto, zwrócił uwagę na konieczność wypracowania lepszych regulacji zatwierdzających zamienniki do produkcji półprzewodników.
W dalszej części posiedzenia omówiono kwestię związaną z instrumentami wsparcia nowych inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym na tle innych krajów europejskich. Pan Minister Michał Jaros poinformował o pracach prowadzonych w resorcie nad nowym systemem. Obecnie funkcjonujący system kończy się w grudniu 2025 r.
Ostatni punkt posiedzenia dotyczył aktualnego wspólnego stanowiska strony społecznej dotyczącego zagadnień: okresów rozliczeniowych czasu pracy; wsparcia postojowego – wykorzystanie Funduszu Pracy; projektu rozwiązań demograficznych w kontekście redukcji miejsc pracy (w sposób społecznie akceptowalny) oraz możliwości zapłaty za pracę w soboty. Przedstawiciele związków zawodowych przedstawili propozycję rozwiązań w ww. kwestiach:
- okresy rozliczeniowe pracy – zaproponowano, aby rozwiązania w tek kwestii znajdowały się w ZUZP.
- wsparcie postojowego poprzez wykorzystanie Funduszu Pracy – środki Funduszu Pracy mogłyby zostać wykorzystane na utrzymanie miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.
- projekt rozwiązań demograficznych w kontekście redukcji miejsc pracy – zwrócono uwagę na konieczność społecznie akceptowalnej redukcji miejsc pracy.
- możliwość zapłaty za pracę w sobotę – rozważenie możliwości pozostawienia do decyzji pracownika czy za pracę w sobotę otrzyma dzień wolny czy zapłatę.
Strona związków zawodowych oraz strona pracodawców nie wypracowała jednolitego stanowiska w powyższych kwestiach. Uzgodniono, że dyskusja dot. stanowiska odbędzie się na spotkaniach autonomicznych. Następnie propozycja zostanie przedstawiona Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Zespołowi Trójstronnemu ds. Przemysłu Motoryzacyjnego.