W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego

25.11.2025

25 listopada 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W posiedzeniu wziął udział Pan Michał Jaros, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii oraz przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

W pierwszej części posiedzenia omówiono kwestię dot. sytuacji związanej z regulacjami w obszarze emisji CO2 z samochodów osobowych i lekkich dostawczych wraz z wnioskiem o wsparcie przez stronę rządową propozycji nowych rozwiązań. Przedstawiciel strony pracodawców przedstawił prezentację multimedialną pt. Priorytety w kontekście propozycji ACEA dotyczące regulacji CO2 i elektromobilności. W prezentacji zawarł informacje dot. lekkich samochodów dostawczych (LCV), propozycji ACEA dla samochodów osobowych, warunków umożliwiających transformacji, propozycji ACEA dla lat 2030-2034, infrastruktury ładowania oraz rekomendacji (m.in. rewizja regulacji CO2).

Następnie przedstawiciel strony pracodawców przedstawił sytuację związaną z kryzysem w dostawach półprzewodników i nowych regulacji Chin w obszarze licencji eksportowych dla pierwiastków ziem rzadkich. Poinformował, że dostawy półprzewodników zostały częściowo wznowione i zabezpieczono 2/3 dostaw półprzewodników. Ponadto, zwrócił uwagę na konieczność wypracowania lepszych regulacji zatwierdzających zamienniki do produkcji półprzewodników.

W dalszej części posiedzenia omówiono kwestię związaną z instrumentami wsparcia nowych inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym na tle innych krajów europejskich. Pan Minister Michał Jaros poinformował o pracach prowadzonych w resorcie nad nowym systemem. Obecnie funkcjonujący system kończy się w grudniu 2025 r.

Ostatni punkt posiedzenia dotyczył aktualnego wspólnego stanowiska strony społecznej dotyczącego zagadnień: okresów rozliczeniowych czasu pracy; wsparcia postojowego – wykorzystanie Funduszu Pracy; projektu rozwiązań demograficznych w kontekście redukcji miejsc pracy (w sposób społecznie akceptowalny) oraz możliwości zapłaty za pracę w soboty. Przedstawiciele związków zawodowych przedstawili propozycję rozwiązań w ww. kwestiach:

- okresy rozliczeniowe pracy – zaproponowano, aby rozwiązania w tek kwestii znajdowały się w ZUZP.

- wsparcie postojowego poprzez wykorzystanie Funduszu Pracy – środki Funduszu Pracy mogłyby zostać wykorzystane na utrzymanie miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.

- projekt rozwiązań demograficznych w kontekście redukcji miejsc pracy – zwrócono uwagę na konieczność społecznie akceptowalnej redukcji miejsc pracy.

- możliwość zapłaty za pracę w sobotę – rozważenie możliwości pozostawienia do decyzji pracownika czy za pracę w sobotę otrzyma dzień wolny czy zapłatę.

Strona związków zawodowych oraz strona pracodawców nie wypracowała jednolitego stanowiska w powyższych kwestiach. Uzgodniono, że dyskusja dot. stanowiska odbędzie się na spotkaniach autonomicznych. Następnie propozycja zostanie przedstawiona Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Zespołowi Trójstronnemu ds. Przemysłu Motoryzacyjnego.

{"register":{"columns":[]}}