Posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego
15.05.2023
15 maja 2023 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W spotkaniu wzięli udział członkowie Zespołu reprezentujący związki zawodowe, organizacje pracodawców oraz stronę rządową. Ze strony rządowej w spotkaniu uczestniczyli: Pani Kamila Król, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Pan Ireneusz Zyska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
W pierwszej części posiedzenia przedstawiciel strony pracodawców przedstawił informację na temat wpływu regulacji unijnych ws. wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych spalinowych samochodów osobowych od 2035 r. i możliwości stosowania paliw syntetycznych (e-paliw) oraz norm emisji spalin Euro 7/VII na sektor motoryzacyjny w Polsce. Podkreślił, ze przemysł motoryzacyjny jest znaczącą częścią polskiej gospodarki i wszystkie regulacje wpływające na przemysł motoryzacyjny i mobilność będą miał duży wpływ na rozwój społeczny i gospodarczy naszego kraju. Głównym problemem jest szybkość wprowadzania regulacji unijnych dotyczących sektora motoryzacyjnego. W przemyśle motoryzacyjnym widoczny jest wzrost znaczenia produkcji komponentów do produkcji samochodów oraz produkcji baterii litowo-jonowych. Ponadto przedstawił czynniki wpływające na stan zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Minister Ireneusz Zyska poinformował, że w Ministerstwie Klimatu i Środowiska trwają prace m.in. nad programem dofinansowania budowy infrastruktury paliw alternatywnych, zarówno stacji ładowania pojazdów elektrycznych jak i stacji tankowania wodoru. Pod nadzorem Ministra Klimatu i Środowiska powołano komitet monitorujący realizację planu elektromobilności przyjętego w 2017 r. przez Radę Ministrów. Poinformował również o działaniach związanych z rozwojem OZE, m.in. zakontraktowane projekty farm fotowoltaicznych, farm wiatrowych na lądzie i morskiej energetyki wiatrowej oraz projekty związane z energetyką jądrową. Następnie przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju i Technologii przypomniał o Strategii Produktywności 2030, która określa horyzontalne działania w ramach polityki przemysłowej do 2030 r. Jednym z mechanizmów Strategii jest kontrakt branżowy Projekt dokumentu programowego przygotowanego przez organizacje reprezentatywne branży zostanie poddany analizie po przekazaniu do Ministra Rozwoju i Technologii.
W dalszej części posiedzenia omówiono sytuację na rynku pracy w sektorze motoryzacyjnym w kontekście zapowiedzi dotyczących ograniczenia produkcji i zwolnień grupowych w zakładzie produkcji silników spalinowych FCA Powertrain Poland, Magneti Marelli Sosnowiec oraz MAN Starachowice. Poruszono również kwestię likwidacji zakładu Volvo we Wrocławiu. Zgodnie z przekazaną informacją na ukończeniu jest proces przygotowywania pakietu socjalnego, który zostanie przedstawiony na spotkaniu z pracownikami zakładu.