W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Paszport tymczasowy dla osoby małoletniej

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka możesz złożyć w dowolnie wybranym urzędzie konsularnym RP. Pamiętaj, że nowy paszport tymczasowy odbierzesz w tym samym urzędzie, w którym składasz wniosek o jego wydanie.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie paszportu dla dziecka składają osobiście:

  • matka, ojciec lub odpowiednio - opiekun prawny albo kurator
    lub
  • jeden z rodziców albo ustanowionych przez sąd opiekunów prawnych lub kurator  jeśli przedłoży:
  1. pisemną zgodę drugiego rodzica na wydanie dziecku paszportu, zawierającą potwierdzenie własnoręczności jego podpisu przez organ paszportowy (wojewoda, konsul); rodzic może wyrazić zgodę na wydanie dziecku paszportu także poprzez przesłanie na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą [proszę tu podać adres skrzynki] urzędu konsularnego pisma z wyrażeniem zgody opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym

Zgoda powinna zawierać:

1)        imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia, oraz serię i numer ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość rodzica wyrażającego zgodę;

2)        imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia osoby małoletniej, której dotyczy wniosek o wydanie dokumentu paszportowego.

  1. prawomocne orzeczenie sądu, z którego wynika, że drugi rodzic nie ma prawa decydować w sprawie wydania dziecku paszportu;
  2. prawomocne orzeczenie sądu rodzinnego, w którym sąd wyraża zgodę na wydanie paszportu dziecku bez zgody drugiego rodzica;
  3. odpis zupełny polskiego aktu urodzenia, z którego wynika, że ojciec dziecka jest nieznany (nie nastąpiło uznanie ojcostwa albo sądowe ustalenie ojcostwa),
  4. odpis aktu zgonu drugiego rodzica.       

 WAŻNE! Dziecko, które ukończyło 5 lat musi być obecne podczas składania wniosku o paszport tymczasowy.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku o wydanie paszportu tymczasowego umów się za pomocą systemu e-konsulat. Co do zasady nie ma możliwości umówienia wizyty paszportowej przez telefon.

W trudnych i pilnych sytuacjach losowych (na przykład śmierć członka rodziny, nagła choroba, kradzież lub zgubienie dokumentów podczas pobytu w innym kraju) skontaktuj się z najbliższym konsulatem wysyłając e-mail z opisem swojej sytuacji oraz potwierdzającymi ją dokumentami. Pamiętaj o podaniu w e-mailu: imienia, nazwiska, miejsca pobytu/zamieszkania za granicą oraz numeru telefonu.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

WAŻNE!  Rodzice nie wypełniają już wniosku odręcznie.

Wniosek o wydanie przez konsula RP paszportu tymczasowego dla dziecka złożysz w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a rodzice  potwierdzą prawidłowość danych dziecka i zgodę na wydanie paszportu składając podpisy na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Dołączenie fotografii do wniosku jest obowiązkowe. Nie ma później możliwości wymiany lub dosyłania zdjęcia. Jeżeli fotografia nie zostanie załączona do wniosku lub nie będzie spełniała wymogów to konsul wydaje wnioskodawcy informację o nieprzyjęciu wniosku.

  • Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty (o ile został wydany) potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie dziecka.
  • Ważne dokumenty paszportowe lub ważne dowody osobiste rodziców. W przypadku jednym z rodziców osoby małoletniej jest obywatel Egiptu, rodzic ten powinien okazać paszport. 
  • Odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu urodzenia, jeśli dziecko nie posiada numeru PESEL.

W  przypadku wniosku składanego przez opiekuna prawnego lub kuratora należy przedstawić wydane przez sąd dokumenty potwierdzające uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu dziecka. 

UWAGA: w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa dziecka lub innych danych potrzebnych do złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego, konsul może poprosić o przedłożenie niezbędnych dokumentów. 

 

Ile zapłacisz?

Informacja o wysokości opłat wizowych dostępna jest w zakładce: https://www.gov.pl/web/egipt/oplaty-konsularne    

Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu konsularnego w momencie składania wniosku.

Opłata pobierana jest w gotówce

UWAGA: W przypadku wydania paszportu tymczasowego nie mają zastosowania obniżone opłaty (dotyczą one jedynie wydania paszportu biometrycznego).

Jaki jest termin realizacji?

Paszport tymczasowy dla dziecka otrzymasz tak szybko, jak to możliwe.

Pamiętaj, jeżeli planujesz podróż do innego kraju na podstawie paszportu tymczasowego, sprawdź aktualne przepisy określające zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium tego kraju. Upewnij się, czy dziecko będzie mogło przekroczyć granicę na podstawie paszportu tymczasowego oraz jaki jest wymagany okres jego ważności (przy wjeździe i wyjeździe).

Jak odbierzesz dokumenty?

Paszport tymczasowy dziecka może odebrać jedno z rodziców (opiekun / kurator) osobiście w urzędzie, w którym został złożony wniosek.

W dniu odbioru nowego dokumentu przynieś poprzedni paszport (albo paszport tymczasowy) dziecka do konsulatu; dotychczasowy dokument paszportowy zostanie anulowany, z wyłączeniem stron zawierających ważne wizy i zwrócony.

WAŻNE! W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza w warunkach szczególnie utrudnionego dojazdu do urzędu konsularnego, konsul może odstąpić od wymogu osobistego odbioru dokumentu paszportowego. Omów tę kwestię podczas składania wniosku paszportowego. Będziesz musiał pokryć koszt przesyłki.

Konsul prześle paszport tymczasowy pod wskazany adres za pośrednictwem zamówionego i opłaconego przez Ciebie operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe, z uwzględnieniem bezpieczeństwa przekazywanego dokumentu. Unieważnienie dotychczas posiadanego dokumentu paszportowego nastąpi przed wysłaniem przez konsula nowego paszportu.

Obywatel, który otrzymał dokument paszportowy pocztą, BĘDZIE MUSIAŁ SAM AKTYWOWAĆ PASZPORT za pośrednictwem dedykowanej usługi elektronicznej. W celu dokonania aktywacji obywatel potrzebuje: dostępu do Internetu, numeru nowego paszportu oraz numeru wniosku (numer ten znajduje się  na potwierdzeniu złożenia wniosku o dokument paszportowy).

Należy mieć na uwadze, iż zmiana formy odbioru paszportu z osobistej na kuriera nie będzie możliwa po zatwierdzeniu wniosku w czasie wizyty paszportowej w konsulacie

Najczęściej zadawane pytania

Czy mogę otrzymać paszport tymczasowy?

Paszport tymczasowy jest wydawany wyłącznie w określonych przypadkach. Taki dokument paszportowy mogą otrzymać osoby:

  • przebywające poza granicami RP, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu);
  • od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy;
  • w nagłych przypadkach:

- na powrót do miejsca stałego pobytu,

- związanych z chorobą,

- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,

- związanych z prowadzoną działalnością zawodową,

- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;

  • przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy.

 

Zgubiłem paszport dziecka. Co mam zrobić?

Jeśli utraciłeś paszport lub paszport tymczasowy dziecka, musisz powiadomić o tym niezwłocznie organ paszportowy - za granicą organem paszportowym jest konsul.

Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula o utracie paszportu.

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie przy pomocy udostępnionej przez usługi elektronicznej.

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego  własnoręczność  poświadczył notariusz

Pamiętaj! Jeśli odnajdziesz paszport, którego utratę zgłosiłeś w konsulacie, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą - konsulowi).

W przypadku utraty dokumentu paszportowego w Egipcie, należy mieć na uwadze, że istnieje obwiązek niezwłocznego zawiadomienia o tym fakcie miejscowej policji, która sporządza stosowny protokół. Po otrzymaniu protokołu i wyrobieniu nowego dokumentu paszportowego w konsulacie należy udać się do urzędu paszportowego w celu obowiązkowego poświadczenia pobytu w Egipcie na podstawie nowego dokumentu paszportowego (umieszczany jest w nim stosowny stempel). Niedokonanie tej czynności będzie skutkować brakiem możliwości opuszczenia Egiptu (służby na lotnisku odmówią odprawy lotniskowej) oraz ewentualnym aresztowaniem (brak zalegalizowanego pobytu). 

{"register":{"columns":[]}}