Powrót

Przebudowa DK22 z wyprzedzeniem

10.12.2025

Kilka miesięcy przed terminem zakończyliśmy przebudowę blisko 6-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 22 pomiędzy Zblewem i Sucuminem. Starą, betonową nawierzchnię zastąpiliśmy nową, bitumiczną, dostosowaną do obciążenia 11,5 t na oś.

DK22

O inwestycji

Prace zrealizowała firma MTM z Gdyni. W ramach inwestycji przebudowane zostały skrzyżowania, zatoki autobusowe i chodniki. Wzdłuż całego odcinka powstała ścieżka pieszo-rowerowa, a przejścia dla pieszych i przejazdy pieszo-rowerowe wyposażyliśmy w dedykowane oświetlenie. Wybudowaliśmy również elementy ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne. Powstał kanał technologiczny, kanalizacja deszczowa i oświetlenie drogowe.

Bezpieczeństwo priorytetem

Rozbudowa DK22 zwiększy przepustowość układu drogowego oraz poprawi bezpieczeństwo (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego).

Inwestycja pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcji ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.

Podstawowe parametry techniczne po rozbudowie DK22:

  • długość odcinka: 5,9 km
  • klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • szerokość utwardzonych poboczy (poza terenem zabudowanym): 1 m
  • minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m

Przebudowa DK22 na Pomorzu

Prace między Zblewem i Sucuminem to element większego programu wzmocnienia DK22 do nośności 11,5 t/oś.  W woj. pomorskim obejmuje następujące odcinki:

  • Czersk – Czarna Woda (10,3 km): 5 czerwca 2025 r. podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj, trwają prace projektowe, koniec w II kw. 2029 r.
  • Czarna Woda – Zblewo (17,8 km): 24 kwietnia 2025 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową, trwają prace projektowe, ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w IV kw. 2026 r.
  • rozbudowa skrzyżowania w Gnojewie wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Gnojewo – Cisy: 6 marca 2025 r. podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj, trwają prace projektowe, koniec w II kw. 2028 r.

W przypadku odcinka Malbork – Królewo (3,5 km) odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej. Jesteśmy już po ostatecznym rozstrzygnięciu Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO). Więcej o tym na naszej stronie.

W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:

  • Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić w IV kw. 2026 r.
  • Starogardu Gdańskiego: unieważniliśmy wybór najkorzystniejszej oferty  w przetargu na projekt i budowę, umowę z wykonawcą planujemy podpisać nie wcześniej niż w I kw. 2026 r.

Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. miliarda zł. Do tego należy dodać szacowany na niemal 1,2 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to prawie 2,2 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}