W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budujemy ciszę

08.07.2025

Podpisaliśmy umowę na budowę 400 m zabezpieczeń akustycznych w ciągu autostrady A4. Ekrany zbudujemy w Krakowie, na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do ul. Nad Serafą. Koszt prac wyniesie 2,5 mln zł, a realizację zakończymy jeszcze w tym roku.

Mapa z projektem zagospodarowania terenu. Widoczne: Węzeł Wieliczka oraz oznaczenie umiejscowienia projektowanych ekranów akustycznych

Ten odcinek autostrady A4 (Kraków Wielicka – Targowisko o długości niemal 20 km) został oddany do użytku jeszcze w 2009 r. Zgodnie z ówczesnym stanem prawnym wykonano pomiary hałasu i zaprojektowano ekrany wszędzie tam, gdzie było to konieczne. Jednak czas nie stoi w miejscu. W ciągu ostatnich 15 lat, w bezpośredniej bliskości autostrady, zaczęło pojawiać się coraz więcej zabudowań. Mieszkańcy od dłuższego czasu upominali się o ekrany, a GDDKiA szukała odpowiednich warunków prawnych i finansowych, aby ten projekt móc zrealizować.

Dlaczego właśnie teraz

Na autostradzie A4, w części biegnącej przez Kraków, jest w to w zasadzie jedyny odcinek, na którym możemy aktualnie planować uzupełnienie ekranów. Zaważyły na tym dwa czynniki. Z jednej strony duża determinacja mieszkańców, z drugiej fakt, że akurat ten odcinek nie będzie przeprojektowywany w ramach rozbudowy autostrady o dodatkowy pas. Dlatego teraz, gdy posiadamy już niezbędne podstawy prawne, pozwalające na przygotowanie projektu budowy ekranów, jak również mamy zarezerwowane środki finansowe na ten cel, inwestycja postępuje sprawnie.

Na początku maja ogłosiliśmy przetarg i jeszcze w tym samym miesiącu otworzyliśmy oferty. Zgłosiło się czterech wykonawców. Wyboru najkorzystniejszej oferty dokonaliśmy pod koniec czerwca. Wybrane zostało Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe GOMIBUD, które zaoferowało wykonanie zadania za 2 480 400 zł.

Zakładamy, że prace zakończą się jeszcze w tym roku, tak aby zdążyć jeszcze przed otwarciem S7 w przyszłym roku.

Ekrany budować (nie) każdy może

Choć budowa 400 m ekranów akustycznych wzdłuż autostrady A4 (po lewej stronie, czyli w kierunku Krakowa) może wydawać się zadaniem stosunkowo prostym, to nic bardziej mylnego.

Po pierwsze, cała inwestycja będzie wykonywana pod ruchem. A mówimy o ruchu autostradowym. W tym miejscu droga ma trzy pasy, dlatego kierowcy mogą tam poruszać się z prędkością do 140 km/h.  Konieczna będzie czasowa zmiana organizacji ruchu po to, aby zapewnić bezpieczeństwo osobom pracującym przy budowie ekranów.

Po drugie, na tym odcinku znajduje się most, który trzeba będzie przebudować i dostosować do tego, aby można było na nim skutecznie zamontować ekrany. Będziemy go poszerzać, ale bez naruszania jego głównej konstrukcji, czyli tzw. ustroju nośnego.

Dobra informacja jest taka, że znaczna część tego odcinka autostrady A4 biegnie nasypem, który powstał jeszcze w trakcie budowy samej autostrady. To korzystny czynnik, ponieważ daje sporo informacji o podłożu i niemal całkowitą pewność, że „nic” nas nie zaskoczy, podczas wykonywania prac.

A jakie będą nowe ekrany? Szczegółowe wytyczne znajdują się w projekcie budowlanym. Pod kątem wysokości, rozłożenia przęseł, materiału, chłonności i koloru – ekrany będą spójne z tymi już istniejącymi.

O hałasie słów kilka

Problem hałasu staje się coraz bardziej dotkliwy społecznie. W najnowszym badaniu Barometr Krakowski, z końca października 2024 r., mieszkańcy Krakowa wymieniają hałas wśród czterech, kluczowych ich zdaniem, bolączek. Obok smogu, korków i braku miejsc do parkowania, to właśnie hałas jest najbardziej uciążliwy, szczególnie w nocy lub przy deszczowej pogodzie. Wpływ na poziom hałasu ma także dopuszczalna prędkość pojazdów na drodze - im wyższa tym jest głośniej.

Dlatego prowadzimy pomiary hałasu zarówno w trakcie projektowania naszych inwestycji, jak również w rok po ich oddaniu. Pozwala to porównać zakładane wskazania głośności z ich rzeczywistym poziomem. W przypadku przekroczenia norm hałasu, uruchamiana jest procedura, dzięki której można zamontować ekrany, aby pochłaniały nadmiarową część dźwięków.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}