W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Drogi serwisowe? Służę uprzejmie!

05.12.2025

W ręce nowego zarządcy - gminy Zielonki, przekazaliśmy ponad 11 km dróg serwisowych, które zbudowaliśmy w ramach S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (POK). Gmina Zielonki to pierwsza z gmin, która dopełniła wszystkich formalności i mogła przejąć odpowiedzialność za nowe drogi.

S52 Północna Obwodnica Krakowa, węzeł Zielonki i tunel. Widok z drona w świetle zachodzącego słońca.

Gminie Zielonki wraz z drogami przekazaliśmy komplet dokumentacji powykonawczej wybudowanej infrastruktury. Wójt Gminy zobowiązał się pełnić wszystkie funkcje i obowiązki zarządcy dróg publicznych w zakresie określonym w prawie. Oznacza to także przejęcie kosztów finansowych utrzymania dróg.

Pozostawiliśmy sobie prawo do korzystania z tych dróg przez nasze służby utrzymaniowe, w tym przeprowadzanie napraw, konserwacji czy remontów sieci uzbrojenia terenu. Są one niezbędne do funkcjonowania drogi ekspresowej S52. O zamiarze podjęcia prac każdorazowo powiadamiamy gminę Zielonki. Przy niektórych pracach może być konieczne przygotowanie czasowej organizacji ruchu (COR), które również jest po naszej stronie.

Rozmawiamy z kolejnymi zarządcami

Łączna długość dróg serwisowych w ramach POK to blisko 25 km. W kolejce do przejęcia kolejnych odcinków czekają jeszcze gminy: Kraków i Wielka Wieś oraz dwóch zarządców: Zarząd Dróg Powiatowych i Zarząd Dróg Wojewódzkich. Rozmawiamy z ich przedstawicielami oraz kompletujemy dokumentację, aby w przyszłości móc przekazać wszystkie odcinki dróg serwisowych ich docelowym zarządcom.

Po co buduje się drogi serwisowe

Jak wskazuje ich nazwa, powstają, aby ułatwić prowadzenie prac serwisowych i utrzymaniowych na drogach głównych. Służą do obsługi technicznej infrastruktury drogowej, np. do konserwacji systemów oświetlenia lub kanałów technologicznych, ale nie tylko.  Umożliwiają one także bezpieczny wjazd i wyjazd z posesji oraz włączenie się do ruchu przez węzeł na trasę szybkiego ruchu.

Poza swoją pierwotną funkcją wspierają też obsługę ruchu lokalnego, co często stanowi dla kierowców sensowną alternatywę dla poruszania się po trasie szybkiego ruchu. Znaczenie dróg serwisowych dla lokalnej społeczności rośnie wraz ze wzrostem ruchu na drodze głównej.

Bywa i tak, że drogi serwisowe całkowicie odciążają drogę główną, co stanowi podwójną korzyść. Jadące tranzytem auta utrzymują wysoką płynność ruchu, zaś mieszkańcy okolicznych miejscowości mogą bezpiecznie i sprawnie pokonywać niewielkie odległości dla załatwienia swoich codziennych spraw.

S52 Północna Obwodnica Krakowa

To trasa licząca 12,3 km długości. Jest elementem obwodnicy (tzw. ringu) wokół Krakowa. Ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę i biegnie wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.

Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km, a w celu wzmocnienia gruntu w niektórych miejscach wbijaliśmy specjalne pale na głębokość nawet 30 m.  Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 mln litrów. Największy zbiornik ma pojemność 3,7 mln litrów.

Unijne dofinansowanie

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}