Powrót

Jedna droga, dwie obwodnice

22.12.2025

Ogłosiliśmy przetargi na budowę obwodnic Limanowej i Wadowic, leżących na trasie drogi krajowej nr 28. To pierwsze w regionie inwestycje, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Na oferty wykonawców czekamy do 28 stycznia 2026 r. (obwodnica Wadowic) i 27 lutego 2026 r. (obwodnica Limanowej).

DK28 w Wadowicach, po prawej osiedle domków jednorodzinnych, po lewej w niewielkim oddaleniu bloki, zdjęcie z drona

Obwodnica Limanowej – południowe obejście miasta

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Trasa rozpocznie się w okolicy skrzyżowania ul. Krakowskiej z Łokietka, przed mostem na Sowlince. Powstanie tu rondo, skąd trasa pobiegnie na południe. Kolejne rondo zbudujemy na końcu nowej obwodnicy, w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową. Trasa będzie miała 5,6 km, będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym.  

W ramach inwestycji powstaną:  

  • dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką, 
  • dwie estakady o długości ponad 300 m każda - pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ul. Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską, 
  • dwa skrzyżowania - z ul. Biedronia i Grunwaldzką oraz z ul. Żwirki i Wigury, 
  • dwa wiadukty, którymi ul. Lipowa i Łokietka pobiegną nad obwodnicą, 
  • cztery przejazdy pod obwodnicą (ul. Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska). 

Zbudujemy też dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy. Takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej. 

Biegnąca przez centrum Limanowej droga krajowa nr 28 to najbardziej obciążony ruchem, poza Nowym Sączem, odcinek tej trasy w Małopolsce. Codziennie jeździ tędy prawie 21 tysięcy samochodów. To dane z ostatniego pomiaru ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Jak bardzo jest to uciążliwe, wiedzą doskonale mieszkańcy miasta i Limanowszczyzny. Obwodnica ma to zmienić. Wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto i przywróci centralną arterię miejscowości mieszkańcom. 

Obwodnica Wadowic – omijamy Gotowiznę 

Przedsięwzięcie będzie realizowane w systemie tradycyjnym, więc ogłoszony przetarg dotyczy tylko budowy nowej trasy. Południowa obwodnica Wadowic o długości 1,4 km połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza. Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: nr 28 z Zatora do Medyki oraz nr 52 z Bielsko-Białej do Modlniczki. Dzięki budowie obwodnicy kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, Putka i Zegadłowicza, którymi dziś codziennie przejeżdża średnio prawie 15 tysięcy samochodów. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej. 

Inwestycja wiązać się będzie z rozbudową ronda Okulickiego, które stanie się rondem turbinowym. Dalej obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie i będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Drugie rondo, przy centrum handlowym, zostanie również rozbudowane do ronda turbinowego.  

Dalej na południe trasa będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, po jednym w każdym kierunku i pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy, omijając od wschodu osiedle położone na tzw. Gotowiźnie. Powstanie most nad Dąbrówką, a obok niego kładka pieszo-rowerowa. Ta kładka będzie się łączyła po północnej stronie ze ścieżką rowerową, a po południowej stronie z dodatkową jezdnią, którą wybudujemy przy obwodnicy i którą będzie prowadziła w kierunku szlaku VeloSkawa. Ta jezdnia będzie też połączona z ul. Błonie poprzez przejazd pod obwodnicą. 

Na końcu obwodnicy, na ul. Zegadłowicza, zbudujemy rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice. Budowa nowej drogi potrwa ok. 2,5 roku (22 miesiące prac budowlanych plus 3-miesięczne przerwy zimowe).  

Wspólna inwestycja gminy i GDDKiA 

W październiku 2019 r. zawarliśmy z gminą Wadowice porozumienie dotyczące wspólnego przygotowania obwodnicy. Gmina jest odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji administracyjnych (środowiskowej oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej - ZRID), a także wykup gruntów. Za budowę i jej sfinansowanie będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.  

W marcu 2024 r. Burmistrz Wadowic wydał decyzję środowiskową dla tej inwestycji, a w październiku 2025 r. złożono wniosek o pozwolenie na budowę (tj. decyzję ZRID).  

Program budowy 100 obwodnic

Inwestycje są przewidziane do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To dwie z siedmiu tego typu tras realizowanych w naszym województwie. Dla dróg biegnących wokół Piwnicznej-Zdroju, Nowego Targu i Makowa Podhalańskiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowej. Wniosek o jej otrzymanie planujemy w połowie 2026 r. złożyć dla obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Kontynuujemy prace związane z poszukiwaniem możliwych przebiegów wschodniej obwodnicy Tarnowa.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}