W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz GDDKiA do artykułu portalu LoveKraków.pl

02.06.2025

W sobotę, 31 maja, redakcja portalu LoveKraków.pl opublikowała artykuł oraz grafikę, która jej zdaniem przedstawia „osiem wariantów przebiegu trasy” S7 Kraków - Myślenice. Materiał ten wprowadza niepotrzebne zamieszanie i niepokój wśród mieszkańców.

zdjęcie drogi ekspresowej wykonane z perspektywy jezdni, droga dwupasmowa z pasem awaryjnym, po lewej ekran akustyczny, w tle niebo

Poniżej nasz komentarz do informacji zawartych w tej publikacji. Porządkujemy w nim kluczowe informacje na temat inwestycji. Podkreślamy, że materiał podsumowujący pierwszy etap prac nad przygotowaniem trasy nowej S7 oraz 3 propozycje jej przebiegu między Krakowem a Myślenicami opublikujemy w drugiej połowie czerwca. Następnie zaprosimy mieszkańców na spotkania, podczas których wyjaśnimy, dlaczego i na jakiej podstawie proponujemy takie warianty. Podczas spotkań chcemy usłyszeć argumenty mieszkańców, ich uwagi i propozycje. Spotkania planujemy zorganizować już po wakacjach, we wrześniu. 

Ile wariantów

W dyskusji w mediach (również tych społecznościowych) pojawiają się doniesienia o różnej liczbie wariantów – 3, 6, 8, 50, a nawet 3 tysiące. Wyjaśniamy, skąd biorą się te liczby i co oznaczają. 

W marcu 2024 roku podpisaliśmy umowę z firmą IVIA, która odpowiada za zaprojektowanie przebiegu nowej trasy S7 między Krakowem a Myślenicami i uzyskanie dla niej decyzji środowiskowej. Żeby to zrobić, projektanci musieli najpierw przeanalizować teren między autostradą A4 a funkcjonującą dziś w Myślenicach trasą S7. To ostatni w Polsce odcinek tej drogi ekspresowej, gdzie nie ma jeszcze ustalonego jej przebiegu. 

Podpisując umowę, wiedzieliśmy, że projektanci przygotują co najmniej 50 wariantów. To, ile spośród nich skierujemy do konsultacji społecznych, miało się okazać na dalszym etapie prac. Poinformowaliśmy wówczas, że „pierwszych, wstępnych propozycji przebiegu S7 między Krakowem a Myślenicami możemy się spodziewać najwcześniej w 2025 roku” - nie określając ich liczby. 

Do konsultacji społecznych kierujemy zawsze takie warianty, które dają szanse na przygotowanie na ich podstawie racjonalnych przebiegów nowej drogi. Po kilku miesiącach prac wstępnie oszacowaliśmy, że takich wariantów będzie 8. Jednak w miarę powstawania bardziej szczegółowych analiz, coraz lepiej było widać, że w tak trudnym terenie liczba wariantów, dających szansę na wybudowanie drogi, będzie mniejsza. Dlatego też zdecydowaliśmy, że do konsultacji społecznych skierujemy 3 warianty, które naszym zdaniem najlepiej rokują do dalszych prac, o czym informowaliśmy m.in. na łamach portalu lovekrakow.pl

Skąd zatem 3000 i 6

Poza opublikowaniem 3 wstępnych wariantów przebiegu trasy S7 między Krakowem a Myślenicami, przedstawimy też informację, w jaki sposób te warianty zostały opracowane i jak do nich doszliśmy. Projektanci w zeszłym roku przygotowali 50 podstawowych wariantów, które w wielu miejscach się przecinały. Te punkty przecięcia pozwalały na różne poprowadzenie tras, dzięki czemu dysponowaliśmy ponad 3 tysiącami możliwości wytyczenia drogi.  

Ostatnia liczba to 6 i dotyczy liczby korytarzy zaprezentowanych na początku 2022 r. Nie były one wariantami przebiegu nowej S7, ale faktycznie korytarzami, czyli pasami terenu o szerokości nawet 5 km i długości do 30 km. Wyznaczały one obszary, w których wstępnie można rozważać poszukiwanie wariantów S7 między Krakowem a Myślenicami. W każdym z tych 6 korytarzy mogło być potencjalnie wyznaczone wiele wariantów. 

„Nie ma transparentności”

W mediach społecznościowych wielokrotnie spotykamy się z zarzutem, że proces przygotowania nowej drogi jest nieprzejrzysty, gdyż GDDKiA przygotowuje jej przebieg „w tajemnicy”. 

Wyjaśniamy – pracujemy nad propozycjami wariantów przebiegu S7, które przedstawimy mieszkańcom do konsultacji. Żeby rozmawiać z mieszkańcami o konkretnych pomysłach, musimy je najpierw dobrze przygotować. Wariant drogi to nie jest jedynie linia na mapie – to m.in. sprawdzenie terenu, przez który taka droga miałaby biec, weryfikacja uwarunkowań środowiskowych, czy też analiza ruchu pojazdów. 

Nasze procedury są przejrzyste – przygotowujemy propozycje wariantów, a następnie przedstawiamy je mieszkańcom do konsultacji wraz z informacją, jak zostały przygotowane. Wtedy jest czas na rozmowy, argumenty, uwagi i dyskusje. Wtedy jest też właściwy moment na korekty lub zmiany. Na podstawie informacji zebranych podczas konsultacji społecznych projektanci będą weryfikować założenia przygotowanych wariantów i w razie potrzeby je zmieniać. 

Jakie kryteria wyboru

Jak wspominaliśmy, naszym celem jest przedstawienie do konsultacji społecznych takich wariantów, które mają najbardziej racjonalne podstawy i dają największą szansę na realizację. Wybierając 3 propozycje, opieraliśmy się na wypracowanych przez lata i wykorzystywanych w wielu inwestycjach kryteriach: 

  • społeczne – nowa droga powinna w jak najmniejszym stopniu negatywnie oddziaływać na mieszkańców terenów, po których będzie przebiegać, 
  • przyrodnicze – inwestycja nie może niszczyć terenów cennych środowiskowo, 
  • ruchowe – trasa musi być poprowadzona w taki sposób, aby była wybierana przez kierowców (musi „napełniać się ruchem”). W tym przypadku nowa trasa S7 musi mieć taki przebieg, żeby przejęła w jak największym stopniu ruch z dzisiejszej zakopianki. Odciążenie zakopianki w konsekwencji poprawi też sytuację na drogach lokalnych, które dziś wybiera wielu kierowców, unikających korków na DK7, 
  • techniczne – analiza skomplikowania technicznego nowej drogi, specjalistycznych urządzeń i obiektów, które należy wybudować i utrzymywać, 
  • ekonomiczne – analiza kosztów i korzyści inwestycji. 

Warianty, które przedstawimy mieszkańcom, nie są propozycjami idealnymi, bo takich propozycji w rzeczywistości nigdy nie ma. Kontrowersje pojawiają się zawsze. Jednak spośród wszystkich przeanalizowanych przez nas propozycji 3, które będą przedstawione w czerwcu, w najwyższym stopniu spełniają wskazane kryteria. 

Czy to ta mapa

Nasze prace projektowe cały czas się toczą, przygotowujemy propozycje przebiegu trasy S7 oraz materiał podsumowujący ten etap prac. Nie wiemy, skąd redakcja LoveKraków.pl pozyskała grafikę przedstawiającą 8 wariantów trasy. Już za kilka tygodni każdy będzie mógł porównać ją z przedstawionymi przez nas propozycjami i ocenić, czy i w jakim stopniu jest z nimi zbieżna. Raz jeszcze podkreślamy, że na etapie konsultacji społecznych będziemy rozmawiać z mieszkańcami o 3 propozycjach nowej S7. 

{"register":{"columns":[]}}