Modernizacja na piątkę!
06.05.2025
Złożyliśmy do Wojewody Małopolskiego wniosek o wydanie pozwolenia na budowę (tzw. ZRID - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) węzła w Jaworniku. To kolejny już, piąty w ostatnich latach, węzeł, który powstanie na zakopiance między Krakowem a Myślenicami i zastąpi niebezpieczne skrzyżowanie.
Węzeł Jawornik
W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku węzeł w Gaju i rozpoczęliśmy budowę węzłów w Krzyszkowicach i Myślenicach. Na początku tego roku rozpoczęły się prace przy budowie nowego układu drogowego w Libertowie, z przejazdem pod zakopianką.
Przetarg na budowę tego węzła planujemy ogłosić w przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, a udostępnić go kierowcom w 2028 r. Nowy węzeł pozwoli na bezkolizyjny wjazd i zjazd z DK7 na drogę wojewódzką nr 955, biegnącą przez Jawornik w kierunku Sułkowic. W ramach węzła powstanie 71-metrowy wiadukt nad zakopianką, który połączy Jawornik ze strefą aktywności gospodarczej „Jawornik/Polanka”. Po obu stronach węzła powstaną dwa ronda, każde z nich łączące się z pięcioma drogami (tzw. ronda pięciowlotowe). Ronda będą miały 55 m (po zachodniej stronie zakopianki) i 61 m średnicy (po wschodniej stronie). W ramach inwestycji powstanie ok. 3,5 km nowych i rozbudowanych dróg (w tym niemal kilometrowy nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 955 i kolejny kilometr wjazdów i zjazdów). Zbudujemy też 1,8 km nowych chodników.
Bezpieczeństwo to priorytet
DK7 należy do sieci TEN-T i jest istotnym połączeniem komunikacyjnym kraju. Obsługuje zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Z roku na rok obserwujemy coraz większą liczbę pojazdów na tej trasie. W latach 2020-2021 na samym odcinku DK7 Jawornik – Myślenice wyniosła ona prawie 47 tys. pojazdów na dobę. Drogą wojewódzką nr 955 każdego dnia porusza się ponad 6 tys. samochodów.
Od 2016 do 2024 roku doszło w tym miejscu do 16 wypadków. Przyczyną ponad 80 proc. z nich było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. W tych wypadkach zginęło pięć osób, a 29 zostało rannych.
Modernizacja zakopianki
Węzeł w Jaworniku to kolejny etap realizowanego przez nas konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budujemy kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach i rozbudowujemy układ drogowy w Libertowie. Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jeden (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku. Poza tym przygotowujemy też projekt gruntownych zmian na trasie zakopianki w Głogoczowie.