Most w Mszanie nabiera kształtów
15.12.2025
Podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla nowego mostu w Mszanie Dolnej. Wykonawca (Promost-Wisła) będzie miał teraz niespełna 2 lata na przygotowanie niezbędnych projektów oraz uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych. Będzie również sprawował nadzór inwestorski w trakcie robót budowlanych. Koszt umowy to 1,2 mln zł.
Wykonawca będzie projektował optymalne rozwiązania, aby zapewnić nie tylko lepszą przepustowość i płynność ruchu, ale także bezpieczeństwo pieszych. W ramach swoich prac przygotuje między innymi: Koncepcję techniczną, materiały potrzebne do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z jej uzyskaniem), a następnie projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę (wraz z jego uzyskaniem) i wreszcie dokumentację przetargową na roboty.
Projekt uwzględni powstanie szerszego niż obecnie mostu wraz z lewoskrętem. Ponadto ujęta zostanie w nim przebudowa czterowlotowego skrzyżowania znajdującego się przy moście. Droga krajowa nr 28 to ważny szlak komunikacyjny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów podróżujących do górskich miejscowości.
Jak wybieraliśmy ofertę
28 sierpnia ogłosiliśmy przetarg w trybie nieograniczonym. To najczęstsza metoda udzielania zamówień publicznych. Daje pełną otwartość dla wszystkich podmiotów, które spełniają warunki. Przetarg nieograniczony jest także publiczny, co wymaga publikacji ogłoszenia w określonych miejscach. Zaletą tej formuły postępowań jest także wysoka konkurencyjność oraz jednoetapowość.
Oferty zbieraliśmy do 6 października. Po ich otwarciu okazało się, że do przetargu zgłosiło się czterech oferentów. Były to:
- Promost-Wisła - 1 199 742,00 zł
- ProtechniCon - 845 010,00 zł
- Semago - 1 285 104,00 zł
- konsorcjum firm MP, MPRB, Mosty Kraków - 892 980,00 zł
13 listopada ogłosiliśmy, która z ofert otrzymała najwięcej punktów, a tym samym została uznana za najkorzystniejszą. Kiedy na początku grudnia decyzja o wyborze się uprawomocniła, wysłaliśmy do wykonawcy zaproszenie na podpisanie umowy.
Nowy, szerszy most
Elementem drogi krajowej nr 28 jest most na Mszance o długości 68 m. Powstał on w 1957 r. i oferuje kierowcom po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Jego obecny stan techniczny uniemożliwia rozbudowę, a ruch na tym odcinku jest znaczny. Przez most przejeżdża codziennie ponad 8 tysięcy samochodów (zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021).
Chcemy rozebrać stary most i postawić w jego miejsce zupełnie nowy, na którym będą trzy pasy ruchu. Dodatkowy, trzeci pas będzie lewoskrętem dla aut jadących z ul. Piłsudskiego na ul. Orkana. Po obu stronach mostu powstaną też chodniki.
Na czas rozbiórki dotychczasowej przeprawy i budowy nowego obiektu przygotujemy dla kierowców rozwiązania pozwalające na przejazd między obiema częściami Mszany Dolnej. Na ten moment analizujemy zarówno zorganizowanie objazdów, jak i budowę mostu tymczasowego.
Nie tylko most
Tuż obok mostu znajduje się główne skrzyżowanie miasta, gdzie spotykają się ulice Kolbego i Orkana oraz położona po drugiej stronie Mszanki ulica Piłsudskiego. Każdego dnia ulicą Kolbego przejeżdża prawie 18 tysięcy samochodów, a drogą wojewódzką nr 968 (ul. Orkana), prowadzącą do Szczawy, Kamienicy i Zabrzeża, niemal 15 tysięcy. Natężenie ruchu w tym miejscu jest bardzo duże, dlatego też wraz z budową mostu chcemy rozbudować to skrzyżowanie.
Naszym celem jest poprawienie na nim płynności ruchu. Nie mamy jeszcze wybranej dokładnej koncepcji modernizacji skrzyżowania. Podczas prac projektowych będziemy więc analizować różne możliwości, w tym modelowanie ciągów pieszych, aby móc zlikwidować aktualne przejścia, położone na tym mocno obciążonym skrzyżowaniu.
Po wykonaniu koncepcji i uzyskaniu decyzji środowiskowej będziemy wnioskować o pozwolenie na budowę (tj. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Prace budowlane planujemy przeprowadzić w latach 2028-2029.