Powrót

Most w Mszanie nabiera kształtów

15.12.2025

Podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla nowego mostu w Mszanie Dolnej. Wykonawca (Promost-Wisła) będzie miał teraz niespełna 2 lata na przygotowanie niezbędnych projektów oraz uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych. Będzie również sprawował nadzór inwestorski w trakcie robót budowlanych. Koszt umowy to 1,2 mln zł.

Most w Mszanie Dolnej, widoczna zabudowa miasta, przez centrum płynie Mszanka, w oddali wzniesienia Beskidu Wyspowego, zdjęcie z drona

Wykonawca będzie projektował optymalne rozwiązania, aby zapewnić nie tylko lepszą przepustowość i płynność ruchu, ale także bezpieczeństwo pieszych. W ramach swoich prac przygotuje między innymi: Koncepcję techniczną, materiały potrzebne do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z jej uzyskaniem), a następnie projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę (wraz z jego uzyskaniem) i wreszcie dokumentację przetargową na roboty. 

Projekt uwzględni powstanie szerszego niż obecnie mostu wraz z lewoskrętem. Ponadto ujęta zostanie w nim przebudowa czterowlotowego skrzyżowania znajdującego się przy moście. Droga krajowa nr 28 to ważny szlak komunikacyjny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów podróżujących do górskich miejscowości. 

Jak wybieraliśmy ofertę

28 sierpnia ogłosiliśmy przetarg w trybie nieograniczonym. To najczęstsza metoda udzielania zamówień publicznych. Daje pełną otwartość dla wszystkich podmiotów, które spełniają warunki. Przetarg nieograniczony jest także publiczny, co wymaga publikacji ogłoszenia w określonych miejscach. Zaletą tej formuły postępowań jest także wysoka konkurencyjność oraz jednoetapowość. 

Oferty zbieraliśmy do 6 października. Po ich otwarciu okazało się, że do przetargu zgłosiło się czterech oferentów. Były to: 

  1. Promost-Wisła - 1 199 742,00 zł 
  1. ProtechniCon - 845 010,00 zł 
  1. Semago - 1 285 104,00 zł 
  1. konsorcjum firm MP, MPRB, Mosty Kraków - 892 980,00 zł 

13 listopada ogłosiliśmy, która z ofert otrzymała najwięcej punktów, a tym samym została uznana za najkorzystniejszą. Kiedy na początku grudnia decyzja o wyborze się uprawomocniła, wysłaliśmy do wykonawcy zaproszenie na podpisanie umowy. 

Nowy, szerszy most

Elementem drogi krajowej nr 28 jest most na Mszance o długości 68 m. Powstał on w 1957 r. i oferuje kierowcom po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Jego obecny stan techniczny uniemożliwia rozbudowę, a ruch na tym odcinku jest znaczny. Przez most przejeżdża codziennie ponad 8 tysięcy samochodów (zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021). 

Chcemy rozebrać stary most i postawić w jego miejsce zupełnie nowy, na którym będą trzy pasy ruchu. Dodatkowy, trzeci pas będzie lewoskrętem dla aut jadących z ul. Piłsudskiego na ul. Orkana. Po obu stronach mostu powstaną też chodniki.  

Na czas rozbiórki dotychczasowej przeprawy i budowy nowego obiektu przygotujemy dla kierowców rozwiązania pozwalające na przejazd między obiema częściami Mszany Dolnej. Na ten moment analizujemy zarówno zorganizowanie objazdów, jak i budowę mostu tymczasowego. 

Nie tylko most

Tuż obok mostu znajduje się główne skrzyżowanie miasta, gdzie spotykają się ulice Kolbego i Orkana oraz położona po drugiej stronie Mszanki ulica Piłsudskiego. Każdego dnia ulicą Kolbego przejeżdża prawie 18 tysięcy samochodów, a drogą wojewódzką nr 968 (ul. Orkana), prowadzącą do Szczawy, Kamienicy i Zabrzeża, niemal 15 tysięcy. Natężenie ruchu w tym miejscu jest bardzo duże, dlatego też wraz z budową mostu chcemy rozbudować to skrzyżowanie. 

Naszym celem jest poprawienie na nim płynności ruchu. Nie mamy jeszcze wybranej dokładnej koncepcji modernizacji skrzyżowania. Podczas prac projektowych będziemy więc analizować różne możliwości, w tym modelowanie ciągów pieszych, aby móc zlikwidować aktualne przejścia, położone na tym mocno obciążonym skrzyżowaniu. 

Po wykonaniu koncepcji i uzyskaniu decyzji środowiskowej będziemy wnioskować o pozwolenie na budowę (tj. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Prace budowlane planujemy przeprowadzić w latach 2028-2029.  

{"register":{"columns":[]}}