W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pięciu chętnych na dodatkowe drogi w Krzyszkowicach

10.09.2025

Pięć firm zgłosiło się do przetargu na zaprojektowanie i budowę nowych jezdni w Krzyszkowicach. Chcemy tam wybudować prawie 600 m nowych dróg wzdłuż DK7, czyli popularnej zakopianki. Jednocześnie poszerzymy ponad 400 m dróg już istniejących. Naszym priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu włączania się do ruchu dla lokalnych mieszkańców. Przetarg ogłosiliśmy 19 sierpnia, a teraz przeanalizujemy złożone oferty.

Budowa węzła w Krzyszkowicach, jezdnia zakopianki częściowo przełożona, wokół trasy zabudowania i zadrzewienia

Kto się zgłosił

Rozpiętość ofert w przetargu wyniosła od 13,7 do blisko 19 mln zł. Poniżej zestawienie pięciu złożonych ofert i ich wartości:

  • Nowak-Mosty - 13 700 000,00 zł,
  • Zibud - 14 972 559,99 zł,
  • Strabag Infrastruktura Południe - 15 849 780,00 zł,
  • Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” - 18 425 000,00 zł,
  • Eurovia Polska - 18 985 384,38 zł.

Zakopianka – tranzytowa czy lokalna

W powszechnym odbiorze zakopianka to przede wszystkim droga tranzytowa – dla turystów jadących w góry i ciężarówek zmierzających dalej na południe. Tymczasem to często również jedyna, sensowna alternatywa dla przejazdów o charakterze lokalnym. Pamiętajmy, jak gęsto zaludniona jest Małopolska nie tylko wzdłuż tej trasy, ale jako cały region (226 osób na km² daje nam drugie miejsce wśród wszystkich województw).

Z drugiej strony to właśnie moment włączania i wyłączania się z ruchu na drodze, która w wielu miejscach jest drogą ekspresową, jest szczególnie niebezpieczny zarówno dla manewrującego kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Dlatego dbając o najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz stale podnosząc komfort jazdy kierowców, budujemy dodatkowe drogi wzdłuż zakopianki, które umożliwią lepsze połączenie z powstającym w Krzyszkowicach węzłem oraz bezkolizyjne włączanie się do ruchu na DK7.

A ten jest bardzo intensywny. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) w latach 2020-2021 na odcinku Głogoczów - Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów. Zakopianka pozostaje jedną z najpopularniejszych tras w skali kraju, a kolejne rekordy liczby przejazdów w tunelu pod Luboniem Małym (więcej o tym piszemy tutaj) sugerują, że zainteresowanie tą trasą stale wzrasta. Aktualnie prowadzimy kolejną edycję GPR, którego wstępne wyniki poznamy w połowie przyszłego roku.

Co i kiedy zbudujemy

Celem tej inwestycji jest lepsze połączenie dróg lokalnych z budowanym w Krzyszkowicach węzłem. Jego kluczowym elementem jest tunel, który niedługo, bo do końca tego roku, poprowadzi pod zakopianką lokalny ruch samochodowy i pieszy. Dzięki temu mieszkańcy z terenu Krzyszkowic i okolic zyskają możliwość łatwego przejazdu z jednej strony miejscowości na drugą. Możliwe będzie także zamknięcie sześciu zjazdów na DK7, których poziom bezpieczeństwa nie spełnia wyśrubowanych norm.

W ramach budowy dodatkowych jezdni w Krzyszkowicach powstaną także trzy nowe mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce. Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał niespełna trzy lata na przygotowanie projektu prac, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz realizację inwestycji.

Co już się dzieje w Krzyszkowicach

Aktualnie trwają prace przy budowie węzła w Krzyszkowicach, czyli bezkolizyjnego przecięcia zakopianki poprzez tunel pod drogą główną. Umożliwi on bezpieczniejsze i dużo bardziej płynne włączanie się do ruchu na DK7, jak również da możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną miejscowości i przejazdu dalej w kierunku Bęczarki.

Nie tylko Krzyszkowice

Konsekwentnie realizujemy program modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Dzięki niemu zwiększymy przepustowość tej trasy i poprawimy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Naszym celem jest osiem bezkolizyjnych skrzyżowań na DK7. Trzy już funkcjonują. Są to estakada w Myślenicach, którą oddaliśmy do użytku w 2009 roku, oraz dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie), powstałe jeszcze w ubiegłym wieku.  W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie.

Na naszej „liście do zrobienia” pozostają aktualnie prowadzone budowy i projekty następujących inwestycji:

  • wspomniany wyżej węzeł w Krzyszkowicach,
  • węzeł w Myślenicach na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego,
  • rozbudowa układu drogowego w Libertowie,
  • węzeł w Jaworniku,
  • gruntowne zmiany na trasie zakopianki w Głogoczowie.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}