W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpoczynamy budowę zachodniej obwodnicy Brzeska w ciągu DK75

26.09.2022

Od symbolicznego wbicia łopaty rozpoczęła się budowa tzw. II części łącznika brzeskiego w ciągu drogi krajowej nr 75. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Jest to jednocześnie pierwszy budowany odcinek nowej, dwujezdniowej DK75 Brzesko - Nowy Sącz, nazywanej także Sądeczanką. Dalszy przebieg tej drogi jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej (DŚU).

plener z wiaduktem i nasypem drogowym, widziane z boku

Wykonawca II części łącznika brzeskiego przystąpił do wytyczenia geodezyjnego drogi i przygotowania terenu do budowy. Prace rozpoczną też archeolodzy, którzy mają do przebadania stanowiska wskazane przez konserwatora zabytków. 

Przebieg drogi

Trzykilometrowa trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na autostradzie A4 do DK94. Nowa droga od strony zachodniej ominie miasto, wyprowadzając tym samym ruch tranzytowy z Brzeska w kierunku Nowego Sącza. 

Początkowo odcinek ten planowany był jako droga jednojezdniowa, jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzone w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wykazały, że taki przekrój może się okazać niewystarczający. Na odcinku DK75 w rejonie Brzeska, szczególnie w godzinach szczytu, wyczerpała się już przepustowość drogi. Ma to związek z licznymi zakładami i sklepami zlokalizowanymi w okolicy oraz nakładaniem się ruchu miejskiego na tranzytowy. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 na odcinku DK75 przez Brzesko, w kierunku Nowego Sącza, przejeżdża średnio 20,4 tys. pojazdów na dobę.  

Inwestycja na dzisiaj i na przyszłość

Inwestycja obejmuje m.in. budowę drogi głównej ruch przyspieszonego, łącznic, dodatkowych jezdni zlokalizowanych w pasie drogi głównej, a także budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Powstaną obiekty inżynierskie i system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne). Przebudowane zostaną istniejące drogi i skrzyżowania, urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne oraz urządzenia kolejowe. Na długości ponad 400 m przełożone będzie koryto rzeki Uszwicy. Przewidziano także zabezpieczenia akustyczne, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi głównej. Wybudowane zostaną dwa mosty nad rzeką Uszwicą, wiadukt nad ul. Pomianowską w Brzesku oraz przejścia dla zwierząt. 

Kalendarium

12 grudnia 2016 r. - Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu Inwestycji, dzięki czemu zapewnione zostały środki na budowę dwujezdniowej drogi ruchu przyspieszonego (klasy GP)  

4 maja 2017 r. - zawarta została umowa na przygotowanie STEŚ z uzyskaniem decyzji środowiskowej   

4 marca 2020 r. - decyzja środowiskowa stała się ostateczna   

2 lipca 2020 r. - ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi   

28 sierpnia 2020 r. - otwarto oferty przetargowe   

30 października 2020 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę  

23 listopada 2020 r. - podpisana została umowa na projekt i budowę  

14 września 2022 r. - Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) 

 

Zakończenie budowy planowane jest w 2024 r. Koszt inwestycji wynosi 98,3 mln zł. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}