W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

S52 BDI Pierwsze odcinki, pierwsi projektanci

30.04.2025

Poznaliśmy wykonawców badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Mowa o częściach trasy od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km) i od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej (21 km). Jeśli nie będzie odwołań, umowy chcemy podpisać już w maju.

zdjęcie lotnicze terenu przyszłego węzła Kalwaria Wschód, teren zalesiony, pofałdowany, w oddali zabudowania, w tle wzgórza

Wyniki postępowań

Oba przetargi cieszyły się dużym zainteresowaniem wykonawców. Dla odcinka od Bielska-Białej do Bulowic swoje oferty złożyło10 firm, a dla drogi od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej aż 13. W przypadku pierwszego odcinka najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Voessing. Jej wartość to 31,3 mln zł. W przypadku drugiego odcinka wybraliśmy ofertę firmy Multiconsult za 43 mln zł. 

Szczegółowe wyniki postępowań dostępne są na naszej stronie: 

S52 Bielsko-Biała – Bulowice

Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy województw śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym dla każdej jezdni ekspresówki. Zbudujemy też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów. 

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52, która właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem ma największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej). 

S52 Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska

To najdłuższy odcinek BDI, który obejmuje 1/3 jej przebiegu. Powstanie tu pięć węzłów – Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ oraz Kalwaria Wschód. Między węzłami w Kalwarii powstanie też MOP. Liczba zaplanowanych obiektów jest imponująca – będzie ich aż 43. Średnio więc na każdy kilometr tej części trasy przypadać będą dwa mosty, wiadukty lub estakady. Dodatkowo zbudujemy 27 zbiorników retencyjnych, podobnie jak na odcinku od Bielska-Białej do Bulowic. Ich łączna pojemność to 9,3 miliona litrów. Największy z nich pomieści prawie 1,6 miliona litrów deszczówki. 

Ta część S52 to kluczowy odcinek dla Wadowic. BDI pozwoli ominąć miasto od południa i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy. Dziś każdego dnia trasą DK52 przejeżdża średnio ponad 15 tysięcy aut. 

Pozostałe przetargi

W styczniu ogłosiliśmy przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków S52: Hałcnów - Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. W kwietniu uruchomiliśmy postępowania dla kolejnych dwóch części: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska Wschód – Głogoczów

Zakres badań geologicznych

Na całym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. 

Beskidzka Droga Integracyjna

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. 

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.  Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).  

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}