Szczęśliwa „13”, rekordowa „15”
23.12.2025
Największy ruch? Wcale nie w sierpniu. Największa prędkość? Nie wiemy, bo to obszar działania Policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Wiemy natomiast, że dwa tunele na Północnej Obwodnicy Krakowa stały się rewolucją w komunikacyjnym układzie miasta. Dziś mija rok od otwarcia tego ponad 12-kilometrowego, niezwykle ważnego dla stolicy Małopolski odcinka drogi ekspresowej S52. W tym czasie w tunelu w Zielonkach zanotowaliśmy ponad 15,7 mln przejazdów, a w Dziekanowicach ponad 13 mln.
Popularność wymaga czasu
Niemal 10 proc. Północnej Obwodnicy Krakowa biegnie w dwóch tunelach, dłuższym w Zielonkach (653 m) i krótszym w Dziekanowicach (496 m). Oba obiekty są wręcz naszpikowane elektroniką, która pozwala nam na stałe monitorowanie sytuacji w każdym z nich i reagowanie na zagrożenia. Czujniki dymu są wspomagane kamerami termowizyjnymi, które pozwalają stwierdzić, czy źródłem dymu jest ogień wewnątrz tunelu, czy też to wiatr i niesione z nim opary są źródłami włączenia się alarmu. Wszystkie systemy, włącznie z jedynym w Polsce pełnym układem zraszaczy gaszących ewentualne pożary, skoncentrowane są na zapewnieniu bezpieczeństwa kierowcom i umożliwieniu jak najszybszej reakcji na pierwsze sygnały zagrożenia. Przy okazji jednak dostarczają nam wielu ciekawych informacji o ruchu w tunelu i o tym, jak Północna Obwodnica Krakowa z miesiąca na miesiąc stawała się coraz bardziej popularna wśród kierowców.
Zielonki
W grudniu ubiegłego roku i w styczniu tego roku tunelem w Zielonkach przejeżdżało każdego dnia średnio ok. 20 tysięcy pojazdów. Granicę 25 tys. pojazdów jednego dnia przebiliśmy już 3 stycznia, a 30 tys. w ostatnim dniu tego miesiąca. W lutym osiągnęliśmy średni poziom dziennych przejazdów w wysokości nieco ponad 30 tys. i ta wartość utrzymywała się do maja.
Rekordy pojawiły się wraz z wiosną i długimi weekendami. 30 kwietnia po raz pierwszy w Zielonkach odnotowaliśmy 40 tys. aut (41 081). 18 czerwca, w środę przed weekendem Bożego Ciała, kolejny rekord – 43 411 samochodów. W pierwszym półroczu dzienna liczba przejazdów ośmiokrotnie przekroczyła 40 tys. Jak miało się wkrótce okazać – zaledwie…
W lipcu średnia liczba przejazdów zbliżyła się do 40 tys., a w sierpniu przekroczyła 56 tys. i od tego czasu nie schodzi poniżej tego poziomu. Od połowy wakacji do dziś średnia dzienna liczba aut w tunelu tylko pięć razy spadła poniżej 40 tys. We wrześniu i październiku nie stało się tak ani razu i to właśnie w tych miesiącach w tunelu było najwięcej samochodów. We wrześniu łącznie prawie 2 mln (1 946 558), a miesiąc później nieco ponad 2 mln (2 013 115).
Sierpień był czasem rekordowych przejazdów. Poziom 50 tys. aut przekroczyliśmy 11 sierpnia (56 917), dwa dni później było to już ponad 60 tys. przejazdów (67 810), a kolejnego dnia prawie 75 tys. (74 423). Aktualny rekordowy wynik to efekt podróży z ostatniego piątku, 19 grudnia. Odnotowaliśmy wówczas 82 324 przejazdy. Od początku otworzenia trasy rekordowe wyniki padały 33 razy.
Od września w tunelu widzimy stabilną liczbę przejazdów, zbliżoną do 60 tys. aut każdego dnia. Choć od września do listopada nie notowaliśmy już rekordowych wyników, to jednak w każdym kolejnym miesiącu łączna liczba przejazdów była wyższa niż w sierpniu.
Dziekanowice
Ruch w tunelu w Dziekanowicach jest ok. 15 proc. mniejszy niż w Zielonkach.
W Walentynki po raz pierwszy przekroczyliśmy granicę 25 tys. aut, a równo dwa tygodnie później zmierzyliśmy po raz pierwszy 30 tys. przejazdów. Na pobicie kolejnej „okrągłej liczby” czekaliśmy prawie pięć miesięcy, do 25 lipca, kiedy zmierzyliśmy 40 195 przejazdów. Od tego momentu rekordy przyspieszyły – 13 sierpnia po raz pierwszy przekroczyliśmy 50 tys. (55 141), a dzień później – 60 tys. (64 236). Minęło osiem dni i kolejny rekord, 65 469 przejazdów. Pobity został jeszcze dwa razy, 26 września (67 906) i 3 października (72 111). Łącznie w Dziekanowicach rekordowe liczby przejazdów zmierzyliśmy jak dotąd 27-krotnie.
7 dni tygodnia
Widzimy wyraźnie, że Północna Obwodnica Krakowa to trasa, na której największy ruch przypada na dni powszednie. Każdego dnia od poniedziałku do piątku średnia dzienna liczba przejazdów w tunelu w Zielonkach przekracza 40 tys. Najmniejsza jest we wtorek (44,2 tys.), a największa w piątek (prawie 48,3 tys.). W weekendy jest zdecydowanie mniej aut, każdej niedzieli tunelem przejeżdża niespełna 34,5 tys. samochodów.
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to część drogi ekspresowej biegnącej od Cieszyna do Krakowa. Połączy ona województwo śląskie przez Wadowice z Krakowem. W przygotowaniu są 62 km Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – ważnej arterii komunikacyjnej łączącej Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie, która będzie też obwodnicą czterech miast Małopolski – Kęt, Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej.
S52 POK to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570-metrowa estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 m nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada – stara DK7) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Zbudowaliśmy też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwalają na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym - prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach.
Dofinansowanie UE
Trasa S52 otrzymała 789 630 009,42 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.