W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Trzy warianty rozbudowy węzła A4 Kraków Południe do wyboru

06.07.2021

W środę, 7 lipca, odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i DK7. Mieszkańcy będą mogli uzyskać odpowiedzi na pytania i wyrazić swoje opinie i wskazać wybrany wariant także w przygotowanych ankietach. Zaprojektowane zostały trzy warianty rozwiązań drogowych, które są już dostępne na stronie internetowej.

Dwukierunkowa jezdnia, po trzy pasy w obu kierunkach, rozdzielone pasem zieleni z barierą energochłonną. Na rozdzielającym pasie zieleni rozmieszczone są latarnie uliczne.

W godz. 9:00-13:00 oraz 14:00-16:00 w budynku Osiedlowego Stowarzyszenia Sportowego „Opatkowianka” w Krakowie, znajdującego się przy ul. Inicjatywy Lokalnej 5, odbędą się dyżury, na których będzie można porozmawiać indywidualnie z projektantami. Niezbędne materiały informacyjne (z możliwością ich pobrania) zostały zamieszczone na stronie internetowej www.dk7-a4-wezelkrakowpoludnie.pl, w zakładce Aktualności. Jest tam także ankieta oraz e-ankieta, gdzie można zgłosić wszelkie wnioski i uwagi. Uwagi mieszkańców zostaną następnie przeanalizowane pod kontem możliwości wprowadzenia zmian do projektu. 

Ankietę należy dostarczyć do 24 lipca 2021 r. za pomocą:

  • poczty elektronicznej - na adres biuro@mpmosty.pl z dopiskiem „Konsultacje społeczne - węzeł Kraków Południe”,
  • poczty tradycyjnej - na adres: MPRB Sp. z o.o., ul. Dekerta 18, 30-703 Kraków,
  • faksu - na numer +48 12 312 18 70, 
  • wysłanie e-ankiety przez stronę www.dk7-a4-wezelkrakowpoludnie.pl.
     

Ruch tranzytowy górą, lokalny dołem

Głównym założeniem inwestycji jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku DK7 (Zakopianki), od ruchu lokalnego. Dojazdy do okolicznych obszarów mieszkaniowych i handlowo-usługowych oraz skrzyżowania (z sygnalizacją świetlną) drogi głównej z ulicami: Taklińskiego, Poronińską, Ważewskiego i Opatkowicką powodują spowolnienie ruchu i utratę płynności w godzinach szczytów komunikacyjnych.

We wszystkich wariantach przewiduje się budowę estakady w poziomie +1 prowadzącej ruch tranzytowy nad poziomem 0 służącym do obsługi ruchu lokalnego (obecna Zakopianka).

Droga krajowa na południe od przejścia pod istniejącą łącznicą autostradową wznosić się będzie w konstrukcjach oporowych na obiekt mostowy. Istniejące łącznice autostradowe z kierunku Katowic i Rzeszowa na południe od A4 będą się rozdzielały, prowadząc ruch na poziom +1 oraz na poziom 0.  Również DK7 w kierunku południowym, przed projektowanym obiektem mostowym, będzie posiadała łącznicę wyjazdową na poziom 0. 

W przeciwnym kierunku sytuacja wyglądała będzie analogicznie. Z projektowanej estakady w poziomie +1 (zanim wysokościowo sprowadzona zostanie do stanu istniejącego) w kierunku centrum Krakowa (pod wiadukt w ciągu istniejącej łącznicy) nastąpi wyprowadzenie ruchu na łącznicę w kierunku Rzeszowa oraz Katowic. Natomiast z poziomu 0 obsługującego ruch lokalny zaprojektowane zostaną łącznice, które łączyć się będą z ww. łącznicami w kierunkach Rzeszowa i Katowic oraz zostanie zaprojektowane połączenie z istniejącą drogą w kierunku centrum Krakowa. 

Projektowane wloty istniejących ulic do ul. Zakopiańskiej (obecna DK7) będą wpięte do skrzyżowania w różny sposób. Zależało to będzie od zaproponowanych wariantów. Połączenie dodatkowych jezdni z Zakopianką odbywać się będzie (na południe od ul. Ważewskiego i Opatkowickiej) za pomocą jednokierunkowych wjazdów i wyjazdów. W zależności od wariantu dodatkowe jezdnie będą jednokierunkowe lub dwukierunkowe (na odcinku połączenia z DK7 jednokierunkowe na zasadzie wjazd/wyjazd).

W każdym z wariantów przewidziano prowadzenie ruchu pieszego wzdłuż dróg lokalnych. Na odcinku od istniejącego wiaduktu w ciągu Zakopianki (nad autostradą A4 po stronie zachodniej) zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy, który przejściem podziemnym pod łącznicami prowadzić będzie bezkolizyjnie ruch pieszych i rowerzystów w rejon ul. Taklińskiego.  

Przejście pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną inwestycji odbywać się będzie w poziomie 0 za pomocą przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Natomiast w okolicy ul. Ważewskiego i Opatkowickiej za pomocą bezkolizyjnego przejścia dla pieszych (podziemnego lub nadziemnego). 

W każdym z wariantów przewidziano przystanki autobusowe dla komunikacji zbiorowej usytuowane w miejscach zbliżonych do istniejących lokalizacji. Opisane powyżej rozwiązania przewidziane są dla każdego z wariantów. 

Szczegółowe opisy wariantów

Wariant 1

  • Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego, czterowlotowego
  • Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania,
  • Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,
  • Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej,
  • Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej,
  • Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom 0 od wewnątrz pomiędzy nimi.

Wariant 2

  • Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego pięciowlotowego,
  • Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako dwukierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,
  • Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej bez relacji w lewo, w kierunku południowym (jednokierunkowy wyjazd z DK7),
  • Skrzyżowanie ul. Ważewskiego z pełnymi relacjami – wylot na południe jednokierunkowy (wjazd na DK7),
  • Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie wewnętrznej, natomiast na poziom 0 od zewnątrz od nich.

Wariant 3

  • Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie skrzyżowania skanalizowanego z niepełnymi relacjami skrętnymi,
  • Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania z dodatkowymi pasami dla tej relacji stanowiące uzupełnienie brakujących relacji ww. skrzyżowania,
  • Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,
  • Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej,
  • Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej,
  • Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom 0 od wewnątrz pomiędzy nimi.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}