W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Węzeł krajowy, drogi lokalne

29.05.2025

Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dla budowy nowych, dodatkowych dróg wzdłuż zakopianki w Krzyszkowicach. To pozwala nam na przygotowanie dalszej dokumentacji niezbędnej do realizacji tego przedsięwzięcia. Nowe drogi pozwolą na dojazd do budowanego na DK7 węzła Krzyszkowice.

Zakopianka w Krzyszkowicach, widoczna budowa węzła i przejazdu pod DK7, wokół trasy zabudowania i zadrzewienia, w oddali Beskidy

Zbudują, żeby zamknąć

Od kilku lat konsekwentnie zmieniamy zakopiankę między Krakowem i Myślenicami. Budujemy nowe węzły drogowe i kolejne kładki, dzięki czemu likwidujemy niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Ale na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu na tej trasie wpływa też zamykanie zjazdów z zakopianki na drogi lokalne – każde takie miejsce to ryzykowny punkt. Dlatego też przygotowaliśmy projekt zamknięcia sześciu takich miejsc w Krzyszkowicach. W zamian za to zbudujemy lub poszerzymy ok. 1 km dodatkowych dróg lokalnych i postawimy trzy nowe mosty, które pozwolą okolicznym mieszkańcom na dojazd do węzła powstającego w Krzyszkowicach. 

Zakres prac

Na prawo od jezdni zakopianki prowadzącej w kierunku Myślenic powstanie ok. 440 m nowej drogi lokalnej i mosty na Krzyszkowiance i Młynówce. Poszerzymy też do 5,5 m odcinek ok. 240 m drogi lokalnej. Po drugiej stronie DK7, wzdłuż jezdni na Kraków, zbudujemy ok. 120 m nowej drogi i poszerzymy ok. 170 m już istniejącej. Przygotujemy też most na Młynówce łączący te odcinki. Po zakończeniu inwestycji zostaną one przejęte jako drogi lokalne przez gminę Myślenice. 

Dzięki budowie nowych dróg będziemy mogli zlikwidować zjazdy z zakopianki funkcjonujące dziś na granicy Krzyszkowic i Jawornika, w tym możliwości skrętu w lewo od strony Krakowa i Myślenic. W zamian za to mieszkańcy przysiółka Bugaj będą mogli dojechać do węzła Krzyszkowice nową drogą lokalną. Podobne rozwiązanie zyskają mieszkańcy Psiar. 

Patrząc od strony Krakowa, zamkniemy też trzy zjazdy z zakopianki w prawo przed węzłem Krzyszkowice i jeden za nim. Nowa droga i most na Krzyszkowiance pozwolą na dojazd do węzła mieszkańcom osiedla Wojciakówka. 

Takie rozwiązanie pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego i turystycznego, który porusza się zakopianką. Każdego dnia tą drogą przejeżdża średnio prawie 40 tysięcy samochodów. Wjazdy i zjazdy na zakopiankę będą możliwe w bezpiecznym miejscu, na nowym węźle Krzyszkowice. 

Modernizacja zakopianki

Węzeł w Krzyszkowicach i związana z nim rozbudowa dróg lokalnych to kolejne etapy realizowanego przez nas konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych. 

W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budujemy kolejne dwa węzły – wspomniany w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowujemy też układ drogowy w Libertowie. 

Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jeden (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku. 

Poza tym, na początku maja br., złożyliśmy do Wojewody Małopolskiego wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku i przygotowujemy projekt gruntownych zmian na trasie zakopianki w Głogoczowie. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}