Węzeł krajowy, drogi lokalne
29.05.2025
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dla budowy nowych, dodatkowych dróg wzdłuż zakopianki w Krzyszkowicach. To pozwala nam na przygotowanie dalszej dokumentacji niezbędnej do realizacji tego przedsięwzięcia. Nowe drogi pozwolą na dojazd do budowanego na DK7 węzła Krzyszkowice.
Zbudują, żeby zamknąć
Od kilku lat konsekwentnie zmieniamy zakopiankę między Krakowem i Myślenicami. Budujemy nowe węzły drogowe i kolejne kładki, dzięki czemu likwidujemy niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Ale na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu na tej trasie wpływa też zamykanie zjazdów z zakopianki na drogi lokalne – każde takie miejsce to ryzykowny punkt. Dlatego też przygotowaliśmy projekt zamknięcia sześciu takich miejsc w Krzyszkowicach. W zamian za to zbudujemy lub poszerzymy ok. 1 km dodatkowych dróg lokalnych i postawimy trzy nowe mosty, które pozwolą okolicznym mieszkańcom na dojazd do węzła powstającego w Krzyszkowicach.
Zakres prac
Na prawo od jezdni zakopianki prowadzącej w kierunku Myślenic powstanie ok. 440 m nowej drogi lokalnej i mosty na Krzyszkowiance i Młynówce. Poszerzymy też do 5,5 m odcinek ok. 240 m drogi lokalnej. Po drugiej stronie DK7, wzdłuż jezdni na Kraków, zbudujemy ok. 120 m nowej drogi i poszerzymy ok. 170 m już istniejącej. Przygotujemy też most na Młynówce łączący te odcinki. Po zakończeniu inwestycji zostaną one przejęte jako drogi lokalne przez gminę Myślenice.
Dzięki budowie nowych dróg będziemy mogli zlikwidować zjazdy z zakopianki funkcjonujące dziś na granicy Krzyszkowic i Jawornika, w tym możliwości skrętu w lewo od strony Krakowa i Myślenic. W zamian za to mieszkańcy przysiółka Bugaj będą mogli dojechać do węzła Krzyszkowice nową drogą lokalną. Podobne rozwiązanie zyskają mieszkańcy Psiar.
Patrząc od strony Krakowa, zamkniemy też trzy zjazdy z zakopianki w prawo przed węzłem Krzyszkowice i jeden za nim. Nowa droga i most na Krzyszkowiance pozwolą na dojazd do węzła mieszkańcom osiedla Wojciakówka.
Takie rozwiązanie pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego i turystycznego, który porusza się zakopianką. Każdego dnia tą drogą przejeżdża średnio prawie 40 tysięcy samochodów. Wjazdy i zjazdy na zakopiankę będą możliwe w bezpiecznym miejscu, na nowym węźle Krzyszkowice.
Modernizacja zakopianki
Węzeł w Krzyszkowicach i związana z nim rozbudowa dróg lokalnych to kolejne etapy realizowanego przez nas konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budujemy kolejne dwa węzły – wspomniany w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowujemy też układ drogowy w Libertowie.
Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jeden (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku.
Poza tym, na początku maja br., złożyliśmy do Wojewody Małopolskiego wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku i przygotowujemy projekt gruntownych zmian na trasie zakopianki w Głogoczowie.