W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyniki pomiarów natężenia ruchu na drogach krajowych w Małopolsce

22.11.2021

W województwie małopolskim w ciągu ostatnich pięciu lat (w porównaniu z 2015 r.) ruch na drogach krajowych wzrósł o 30 proc. Jest to największy wzrost średniego dobowego ruchu pojazdów w kraju.

Dwukierunkowa jezdnia, po trzy pasy w obu kierunkach, rozdzielone pasem zieleni z barierą energochłonną. Na rozdzielającym pasie zieleni rozmieszczone są latarnie uliczne.

Co pięć lat, w tym samym czasie, wykonywane są pomiary średniego dobowego ruchu na drogach krajowych całego kraju. Poprzednio takie pomiary były robione w 2015 r. Pandemia spowodowała, że pomiary rozpoczęto wprawdzie w 2020 r., ale zakończono w 2021 r. 

Coraz większy ruch w Małopolsce

Według ostatnich pomiarów średni dobowy ruch na wszystkich drogach krajowych w Małopolsce wynosi 18 918 pojazdów. Tylko w województwie śląskim ten ruch jest większy, w pozostałych województwach jest mniejszy. 

A największy wokół Krakowa

Największy wzrost ruchu, bo aż o 145 proc. zanotowano na odcinku od węzła Bieżanów A4 do węzła Kraków Przewóz S7. Jeździ tędy średnio 51 641 pojazdów na dobę. Następnym rekordzistą wzrostu jest odcinek A4 pomiędzy węzłami Kraków Wieliczka i Kraków Bieżanów. Tu ruch wzrósł w ciągu ostatnich pięciu lat o 100 proc. i wynosi 77 410 pojazdów na dobę. Rekordzistą pod względem liczby pojazdów na dobę jest odcinek A4 od węzła Kraków Południe do węzła Kraków Łagiewniki. Przejeżdża nim średnio 84 876 pojazdów na dobę. To jest wzrost o 60 proc. w stosunku do 2015 r.  

W godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego na południowej obwodnicy Krakowa (A4) tworzą się zatory. Często stoi się od węzła Kraków Południe do Bielan. To właśnie na całym tym odcinku średni ruch pojazdów na dobę przekracza 80 tys. pojazdów. Nie ma takiego odcinka na południowej obwodnicy Krakowa (A4), gdzie ruch spadłby poniżej 70 tys. pojazdów.

Z Krakowa na południe i północ

Od lat obserwowana tendencja do urbanizacji podkrakowskich miejscowości i tym samym wzrostu liczby ich mieszkańców, którzy codziennie dojeżdżają do miejsc pracy i nauki, nie maleje. Zarówno kierunek południowy, jak i północny wykazują wzrost ruchu pojazdów. 

Na południe DK7, czyli na tzw. Zakopiance, od granic Krakowa do wiaduktu w Mogilanach przejeżdża średnio na dobę 57 473 pojazdy, dalej do Głogoczowa 52 059. To jest wzrost natężenia ruchu o 29 proc. 

Na północ, DK7 od granicy miasta do podkrakowskich Michałowic średnio na dobę jeździ 20 tys. pojazdów i tu wzrost w stosunku do 2015 r. wynosi 18 proc. Na drugiej północnej wylotówce, czyli DK94 od węzła Modlnica do Wielkiej Wsi, średnio na dobę przejeżdża 28 675 pojazdów, czyli o 51 proc. więcej niż w 2015 r. 

Ruch zmalał

Są też odcinki dróg, gdzie ruch zmalał. Najbardziej na odcinku DK94 od Tarnowa do Pilzna (woj. podkarpackie) o 20 proc. i wynosi obecnie średnio 10 217 pojazdów na dobę.  

Zmalał ruch na DK75 od Niepołomic do węzła Targowisko na A4 - o 7% - i wynosi niecałe 10 tys. pojazdów. Ma to zapewne związek z oddaniem do ruchu węzła Niepołomice na A4, do którego jest bliżej z Niepołomic. 

O 17 proc. zmalał ruch na odcinku DK7 z Jabłonki do granicy państwa ze Słowacją w miejscowości Chyżne i wynosi on 4 451 pojazdów na dobę. Może to świadczyć o zmniejszonym ruchu międzynarodowym spowodowanym pandemią. 

{"register":{"columns":[]}}