W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyprowadzamy tranzyt z centrów miast

15.09.2023

Trwają prace związane z przygotowaniem budowy siedmiu nowych obwodnic w woj. małopolskim, realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Inwestycje poprawią komunikację w Limanowej, Nowym Targu, Piwnicznej-Zdroju, Wadowicach, Makowie Podhalańskim, Chrzanowie, Trzebini oraz Tarnowie. Te miasta zamieszkuje łącznie ponad 240 tysięcy osób.

Rynek w Limanowej, po lewej klomb, w tle niskie kamienice, pośrodku droga

Obwodnica Piwnicznej na drodze krajowej nr 87

Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podpisaliśmy w październiku 2019 roku. W czerwcu 2020 roku przedstawiliśmy mieszkańcom trzy warianty przebiegu obwodnicy i przeprowadziliśmy konsultacje społeczne. 

W maju 2022 złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Przedstawiliśmy w nim trzy warianty przebiegu nowej drogi, mające od 2 do 2,5 km. Jako preferowany przez nas wskazaliśmy wariant nr 3, o długości 2 km. Obecnie przygotowujemy raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i dokumentację niezbędną do przeprowadzenia robót geologicznych. 

Celem inwestycji, poza poprawą bezpieczeństwa mieszkańców, uspokojeniem ruchu w Piwnicznej i wyprowadzeniem samochodów przejeżdżających dziś przez miasto na jego obrzeża, jest poprawa dojazdu do turystycznych ośrodków nad Popradem, takich jak Żegiestów, Wierchomla czy Muszyna. 

Szczegółowe informacje na temat inwestycji dostępne są na stronie https://obwodnicapiwnicznej.pl/.  

Obwodnica Limanowej na drodze krajowej nr 28

W październiku 2020 roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R). Ten etap prac zakończy się uzyskaniem DŚU, wykonaniem badań geologicznych i opracowaniem Koncepcji Programowej. Zakończenie tej części prac dokumentacyjnych planowane jest na grudzień 2024 r.   

W maju tego roku złożyliśmy do Burmistrza Limanowej wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wskazaliśmy w nim preferowany wariant przebiegu nowej drogi (W1A) o długości 6 km. Pisaliśmy o tym w czerwcu

Poprowadzenie drogi krajowej nowym odcinkiem, omijającym najgęściej zabudowaną część Limanowej, znacznie zwiększy komfort mieszkańców miasta i poprawi warunki dla ruchu lokalnego. Dzięki tej inwestycji przede wszystkim zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965. 

Szczegółowe informacje na temat inwestycji dostępne są na stronie http://limanowadk28.pl/.  

Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49

W października 2020 roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R). Etap ten zakończy się uzyskaniem DŚU, wykonaniem badań geologicznych i opracowaniem Koncepcji Programowej. Zakończenie tej części prac dokumentacyjnych planowane jest w drugiej połowie 2024 roku. 

W kwietniu 2023 roku złożyliśmy do Burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wskazaliśmy w nim jako preferowany wariant nr 3, o długości 4,5 km. Pisaliśmy o tym szerzej w kwietniu. Postępowanie w tej sprawie prowadzi Wójt Gminy Nowy Targ ze względu na wyłączenie się z postępowania Burmistrza Miasta. 

Po uzyskaniu DŚU będziemy przygotowywać Koncepcję programową obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach przeprowadzimy m.in. badania geologiczne terenu. Następnie planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który dziś koncentruje się przede wszystkim na al. Tysiąclecia. Ta droga przebiega przez ścisłe centrum miasta i prowadzi w kierunku Pienin oraz Białki Tatrzańskiej. W związku z tym mieszkańcy odczuwają duże trudności, zwłaszcza w okresie zwiększonego ruchu turystycznego.  

Budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa na drodze krajowej nr 73

W czerwcu tego roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Teraz przygotowujemy warianty przebiegu ok. 10 km drogi, która ma połączyć nowy węzeł na A4 z drogą krajową nr 73 w okolicach Pilzna. Węzeł ten powstanie między węzłami Tarnów Centrum i Dębica Zachód. Pisaliśmy o tym w czerwcu

Nowa droga ma dwa podstawowe cele. Pierwszy to odciążenie wschodniej części Tarnowa poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tej części miasta. Drugi to ułatwienie dojazdu do autostrady A4 z miejscowości położonych wzdłuż DK73 w województwie podkarpackim, w szczególności Pilzna i Jasła. 

Obwodnica Wadowic na drodze krajowej nr 28

Inwestycja jest przygotowywana we współpracy z Gminą Wadowice. Samorząd odpowiada za sporządzenie dokumentacji nowej drogi, uzyskanie dla niej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i pozwolenia na realizację zadania. Naszą rolą jest budowa trasy. Gmina podpisała umowę na opracowanie dokumentacji odcinka w lipcu 2020 roku. W kwietniu 2022 roku złożono wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.Nowa droga o długości 1,4 km będzie biegła wzdłuż Skawy i połączy rondo gen. Leopolda Okulickiego z ul. Zegadłowicza. Odciąży to ul. Putka i ul. Zegadłowicza, którymi dziś przebiega DK28 i ruch tranzytowy. 

Szczegółowe informacje na temat inwestycji dostępne są na stronie https://dk28-wadowiceobwodnica.pl/.  

Obwodnica Trzebini na drodze krajowej nr 79

We wrześniu 2020 roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium sieciowego z elementami Studium korytarzowego. Przeanalizowaliśmy wówczas możliwości poprowadzenia obwodnicy Trzebini. W czerwcu 2022 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R). Na przełomie 2022 i 2023 roku spotykaliśmy się z mieszkańcami i konsultowaliśmy z nimi proponowane warianty przebiegu obwodnicy. Obecnie trwają szczegółowe prace nad poszczególnymi propozycjami. Szczegółowe informacje na temat inwestycji dostępne są na stronie https://dk79-obwodnica-chrzanowa-trzebini.pl/.  

Głównym celem budowy obwodnicy Trzebini jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. 

Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28

Umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej podpisaliśmy w marcu 2021 roku. W październiku przeprowadziliśmy spotkania z mieszkańcami Makowa i Suchej Beskidzkiej, podczas których przedstawiliśmy pięć proponowanych wariantów przebiegu nowej drogi. Na podstawie zebranych podczas spotkań informacji i uwag opracowaliśmy kolejny, szósty wariant, mający niespełna 7 km. Trwają prace związane z przygotowaniem dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy. 

Szczegółowe informacje na temat inwestycji dostępne są na stronie  https://dk28makowpodhalanski.pl/.  

Droga krajowa nr 28 przebiega przez centrum miasta i jest wygodnym połączeniem Śląska z Podhalem. Obwodnica, wyprowadzając ruch z miasta, poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, usprawni też ruch lokalny, regionalny i tranzytowy. 

{"register":{"columns":[]}}