Powrót

Zielone światło dla DK94 Zederman - Jerzmanowice? Tak!

12.12.2025

Otrzymaliśmy pozwolenie (decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) na modernizację 8-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 94 pomiędzy miejscowościami Zederman (gmina Olkusz) i Jerzmanowice (powiat krakowski). Finał, wartej ponad 90 mln zł inwestycji, planujemy w III kwartale 2027 roku.

Widok na mapę z projektem rozbudowy DK94 na odc. Zederman-Jerzmanowice

My „tylko” rozbudujemy tę drogę

Pod niepozornym tytułem inwestycji kryje się bardzo szeroki zakres prac. Powstaną obiekty, których dotąd nie było (np. ronda, zatoki autobusowe, chodniki), a inne obiekty zostaną rozebrane i wybudowane na nowo (np. przejście podziemne). W projekcie przewidziano także budowę systemu kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych oraz ekrany akustyczne. Inwestycja będzie się wiązała także z przebudową sieci teletechnicznych, wodociągowych, gazowych i kanalizacyjnych.

Dzięki modernizacji tego odcinka możliwy będzie nie tylko bardziej bezpieczny i płynny ruch pojazdów, ale także lepiej zabezpieczymy niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych. W ramach rozbudowy chcemy uciąglić chodniki. Powstaną również zatoki dla bezpiecznego zatrzymywania się autobusów, ponieważ moment wychodzenia pasażerów zza autobusu tworzy szczególnie niebezpieczną sytuację w ruchu drogowym.

Prace drogowe

W ramach inwestycji zbudujemy sześć skrzyżowań, w tym dwa ronda (jedno na wysokości Sąspów, a drugie Gotkowic).

Powstanie droga gminna w miejscowości Gotkowice wraz z niezbędną infrastrukturą: poboczami, chodnikami oraz elementami odwodnienia.

Zbudujemy trzy nowe zatoki autobusowe dla bezpiecznego przesiadania się pasażerów oraz płynnego włączania się do ruchu przez kierowców autobusów. Z myślą o pieszych uciąglimy chodniki wzdłuż DK94. Będzie to blisko 4 km chodnika po prawej stronie jezdni i 1,7 km po stronie lewej.

Inwestycja to również nowa nawierzchnia – w rejonie zaprojektowanych rond wymienimy pełną konstrukcję nawierzchni, a na pozostałej części zostanie wymieniona warstwa ścieralna. Oświetlimy też przejścia dla pieszych oraz przebudujemy i wybudujemy 724 zjazdy.

Odwodnienie i ochrona środowiska

Dzięki modernizacji drogi powstanie nowoczesny system kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych. Będą one przejmować wodę opadową z pasa drogowego, co z perspektywy tego odcinka będzie ogromną zmianą.

Przebudujemy system odwodnienia terenu, rowy drogowe i urządzenia podczyszczające. Na odcinku ponad 4 km powstanie sieć kanalizacji deszczowej. Wybudujemy 11 zbiorników retencyjnych z systemem studni chłonnych. To podziemne zbiorniki, które pozwolą wodzie z opadów naturalnie przesączać się do gruntu, zamiast go zalewać. Nowy system odwodnienia terenu zabezpieczy posesje przez spływem wód opadowych z DK94 i terenów przyległych.

Będziemy budować także obiekty inżynierskie. Przejście podziemne w rejonie cmentarza w Przegini zostanie rozebrane i wybudowane od nowa wraz z towarzyszącymi ścianami oporowymi.

Warto jeszcze wspomnieć o ekranach akustycznych, chroniących przed hałasem mieszkańców, których posesje przylegają do DK94. Będą one zamontowane na odcinku 1,4 km. Wzrost komfortu odczują więc nie tylko kierowcy podróżujący drogą, ale także lokalna społeczność, która zyska więcej ciszy i bezpieczeństwa.

Harmonogram inwestycji w pigułce

Umowę z wykonawcą - firmą Eurovia Polska - na zaprojektowanie i rozbudowę DK94 podpisaliśmy w listopadzie 2021 roku. Z końcem października 2023 roku złożyliśmy wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, które właśnie dziś odebraliśmy. Wartość umowy wynosi 92,2 mln zł. 15 proc. kosztów kontraktu poniesie współzamawiający, którym jest Polska Spółka Gazownictwa. W ramach inwestycji przebudowana zostanie bowiem również istniejąca sieć gazowa.

Rozbudowę zgodnie z planem zakończymy w trzecim kwartale 2027 roku.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}